#1 Skrevet Januar 20, 2007 HEi er det noen som har åpningen på ventilene på en 92 mod 1,9 td (Plages med start når det er under -10 så jeg får sjekke åpningen der først) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 20, 2007 Ehhh...har ikke den hydrauliske ventilløftere da? Får evt. ikke justert dem. Er glødeplugger og sikringen til disse i orden da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 20, 2007 Jo, det er hydrauliske løftere, ikke noe å justere. Er det vanskelig å starte er det nok heller en eller flere defekte glødeplugger.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 20, 2007 Hvordan kan man sjekke om disse er defekte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 21, 2007 Hvordan kan man sjekke om disse er defekte? Du hører det på tikkelyd fra dem om de er slitt. Er de defekte vil motoren fuske da en eller flere av ventilene ikke åpner, men forblir stengt. For å sjekke de ellers må du skru av toppdekselet slik at du kan se/ta på dem. Hvis du så lager deg en trekile eller har en plastkile kan du prøve å dytte de nedover. De skal da gi etter hvis du trykker tilstrekkelig hardt for så å returnere til utgangsposisjonen da du slipper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 21, 2007 Var vel helst glødepluggene jeg tenkte på. Hvordan sjekker man om de er defekte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 21, 2007 Ta den av og sett på strøm, da skal den verte varm/rød glødende raskt Du har vel og ein sikring som sitter på torpedo vegen som kan vere gåen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 21, 2007 Du hører det på tikkelyd fra dem om de er slitt. Er de defekte vil motoren fuske da en eller flere av ventilene ikke åpner, men forblir stengt. For å sjekke de ellers må du skru av toppdekselet slik at du kan se/ta på dem. Hvis du så lager deg en trekile eller har en plastkile kan du prøve å dytte de nedover. De skal da gi etter hvis du trykker tilstrekkelig hardt for så å returnere til utgangsposisjonen da du slipper. Hvordan tikkelyd er dette ? Tikker de konstant eller kun når de skal gløde ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 21, 2007 Hvordan tikkelyd er dette ? Tikker de konstant eller kun når de skal gløde ? Vi ar visst blandet litt her nå. Det jeg skrev om er ventilene i topplokket som sørger for diesel/luft inn og eksos ut. Skjønte nå at det er glødeplugger vi snakker om. Ventiler og glødeplugger er IKKE det samme. Glødeplugger kan sjekkes som nevnt over eller med et tangamperemeter. Ved å ta av kontakten på motorens tempføler tror bilen den er kald hele tiden og vil alltid forgløde. Da kobler du tangamperemeteret inn på hovedledningen til glødepluggene. Sett på tenningen og les av verdien på meteret akkurat idet glødelampa slukker. Pluggene bør trekke omtrent 10-12 ampere hver, så hvis alle er ok får du da 40-48 ampere på en firesylindret motor. Har du imidlertid et strømtrekk på bare 30 er en plugg gåen osv.... Enda en måte er å ta ei prøvelampe og sette jordingen på batteriets plusspol. Så må du koble vekk ledningene mellom pluggene slik at disse blir uavhengig av hverandre. Deretter tar du spissen på lampa ned til tuppen av pluggen. Lampa vil da jordes gjennom pluggen og lyse. Lyser den ikke har pluggen brudd og er defekt. Dette er ingen bra metode da den ikke alltid vil avdekke brudd i pluggene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 23, 2007 Bytet alle glødepluggene og bilen ble som ny:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...