Anbefalte innlegg

Noen som vet åssen man stiller et speedometer på en Audi 100 2,8 1993? Det viser 10 km/t mer enn det jeg egentlig ligger i. F.eks når jeg ligger i 80, så viser GPS'en 70. Litt irriterende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De aller fleste bilfabikanter har lagt inn litt feilvisning med hensikt, ikke at det gjør det noe mindre irriterende, men det er i hvert fall en forklaring.

Norsk Speedometerservice i Oslo kan kalibrere instrumentet slik at det viser korrekt hastighet hvis du ønsker å gjøre noe med det.

Personlig ville jeg ikke prøvd på dette selv da det er nokså følsomme instrumenter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Speedometerkalibrering er sikkert komplisert på en 1993-modell (og 1972: Veteranbilen skal forbli original!), men bør vel være helt anneledes på nye biler med elektroniske instrumenter. Kjenner noen til om det går an å kalibrere speedometer på en enkel måte? Det går på Thinken (2001-modell)....

Jeg fikk en GPS som hard pakke til jul, og ble overrasket over feilvisingen på min 07 Passat og tilsvarende på en jobb-Touran som jeg testet ut idag: Begge viser 108 når de reelt går i 100, mao såvidt over 90 når de kjører i "lovlig hastighet" på 100-veger.

Feilvisningen blir prosentvis større i lavere hastigheter. Når Touranen idag viste 67 i 60km/t var det over 11% feil.

Begge bilene har gått knapt 30.000km og har originaldimensjon dekk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Lars-Inge skriver, så har "alle" biler en misvisning på 5-10 km/t. Stor var min overraskelse når jeg kjørte jobbens 2008-mod Peugeot Expert, der er speedometeret innenfor 1 km/t av hva GPSen viser, dvs nøyaktig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

,,,,, Peugeot Expert, der er speedometeret innenfor 1 km/t av hva GPSen viser, dvs nøyaktig,,,,

Der er du ver kjernen av problemet. Et sentralt poeng med fartsgrensene er at alle skal kjøre like fort, og dermed unngå forbikjøringer og potensiale for frontkollisjoner.

Hadde alle speedometre hatt den samme misvisningen hadde det vært greit, for da ville alle trodd de kjørte like fort. Men når vi har en praksis ute på vegnettet der "felleshastigheten" er den samme som fartsgrensen, blir biler med stor misvisning "sinker" til irritasjon for andre.

Har VW-ene generelt en misvisning på pluss minus 10% er det for mye. Du og jeg har løst problemet med GPS-ene våre. Antakelig er dette et større problem for VW-brukere generelt enn for oss individuelt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 92 modell Audi 80, viser speedometeret rundt 5 km/t over min reele fart, ifølge GPSen.

Men så mye som 10km/t, er det normalt da?

Jeg mener, hvis du ligger i nøyaktig 80km/t på GPSen, men bilen foran deg ligger i 70km/t, blir jo dette en stor sinke etterhvert...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mest irriterende med dette, er at de fleste ikke kjenner til at denne differansen er normal, og aldri har testet med GPS el. for å sjekke avvik. Mao kjører veldig mange som regel "for sakte" på motorveier etc (differansen er vel størst i høyere hastigheter?).

Her i byen kjører stort sett folk DØNN på nåla, og dermed konsekvent for sakte. Til gjengjeld er som regel venstrefeltet åpent når det er tofeltsvei, så det bare er å legge seg ut og forbi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.