#1 Skrevet Januar 20, 2007 en ting jeg ikke skjønner.. hva er forskjell på trykkplate til clutch som tåler mere Nm enn orginal trykkplate? Om man monterer f. eks sinter lamell på orginal trykkplate hva skjer da? synes trykkplatene ser like ut jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 20, 2007 Regner med det er spennet i fjærene som er forskjellig. En forsterket utgave har vel da hardere fjærer slik at lammellplata knipes hardere fast mellom trykkdisk og svinghjul. Har kun erfaring med sinterlamell fra Escort bilcrossbil. Der gikk det helt fint med sinterlamell og original trykkplate. Var jo ikke all verden med krefter i den dog. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 20, 2007 Det er 2 faktorer som bestemmer maks NM på en clutch. Det ene er friksjonskoeffesienten til lamellen. DVS dens evne til å lage motstand mot stålet i svinghjulet og trykkplaten. Det andre er trykket som trykkplaten utøver mot lamellen, amerikanere referer ofte til dette som "clampingforce". Kombinasjonen av disse to faktorene bestemmer da hvor hardt lamellen setter seg "fast" for å overføre energien fra motoren videre i drivverket ditt. Jeg vet om flere som har skiftet kun lamell og benyttet orginal trykkplate. Dette er en enkleste og også den mest kostnadseffektive oppgraderingen da lammelen er langt rimeligere enn trykkplaten i de fleste tilfeller. Har man en lett bil med moderat effekt holder dette lenge. Noen garantier for at det holder har man derimot sjelden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...