#1 Skrevet Januar 21, 2007 Kjøpte meg en 90q med 10vt her om dagen. bilen har T3 turbo og ekstrasprut (ei dyse.) selgeren sa noe om at ekstrasprutet ikke var innstillt skikkelig og at den kanskje fikk lite bensin på toppen. Kjørte hjem og var ganske forsiktig med å dra på for mye. Driver å vurderer å kjøpe meg brebåndslambda for å se skikkelig hvordan det står til. i dag skulle jeg prøve å sjekke ut litt. Skrudde ut pluggene og disse var helt hvite og tørre. Dette tyder vel på at den får for lite? Eller hva tror dere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 21, 2007 Hvite plugger tyder på mager blanding(for lite bensin). Hva er det som styrer den ekstra dysa di da? Er det vanlig K-jetronic innsprut? Den er vel kjent for å gi lite "suppe" v/trimming. (Tror jeg...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 21, 2007 Det er vanlig K-jet ja, med et ekstrasprut kit. Vet ikke hvordan dette fungerer enda. Men det er en boks med justering på, en trykkbryter og ei dyse ved innsuget. Har ikke fått sjekka hvor denne dysa får bensin fra heller. Det er kanskje mulig at bensinpumpa ikke klarer å levere nok når ekstradysa slår inn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 21, 2007 Hva for et turbotrykk kjører du på da, eller rettere sagt hvor mange hester skal det være der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 21, 2007 den lader 1.3 bar. Veldig tidlig spoolup. mellom 2000 og 2500. Selger påsto at bilen skulle gjøre 300hk nå, noe jeg tviler på. 250 kanskje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 21, 2007 Få sjekket blandinga før du brenner hull i et stempel. Bredbåndslambda er en god investering 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 21, 2007 Kjøpte meg en 90q med 10vt her om dagen. bilen har T3 turbo og ekstrasprut (ei dyse.)selgeren sa noe om at ekstrasprutet ikke var innstillt skikkelig og at den kanskje fikk lite bensin på toppen. Kjørte hjem og var ganske forsiktig med å dra på for mye. Driver å vurderer å kjøpe meg brebåndslambda for å se skikkelig hvordan det står til. i dag skulle jeg prøve å sjekke ut litt. Skrudde ut pluggene og disse var helt hvite og tørre. Dette tyder vel på at den får for lite? Eller hva tror dere? siden du kan kjøre på 1.3 bar så regner jeg med at bensintrykket er chimsa på'n??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 22, 2007 Hei, leste bare tråden og tenkte jeg skulle bare gi en tanke. Jeg har en urq. motor som jeg har gjort en del på som bare er liggendes, og har tenkt det samme som er gjort på din. Håper for din del at det er blitt høynet bensintrykk ved å chimse retur delen til bensinen. Måten den ekstra dysen kanskje blir styrt er slik jeg bygde det, satt inn en vakuumbryter på innsuget, slik at ved et visst antall bar, slår bryteren inn, slik at den ekstra dysen slår inn. Problemet med denne metoden er at en slik bryter settes inn i innsuget er at bensinen fra innsuget ødelegger bryteren, for dysen spruter inn i innsuget for å få dette jevnt fordelt. kan hende det er denne som er gått.? Eller det kan jo hende at denne er satt der hvor kaldstart dysen er plassert? Er kanskje ikke så mye til hjelp, men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 22, 2007 Jeg har kjørt WB lamda på 3 K-Jet 10V turboer og alle ligger i grenseland rundt 1 bar. 1.3 er FOR MYE om du ikke har ekstra sprut som virker. WB utstyr er billig forsikring :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 22, 2007 hva betyr å "chimse" bensintrykket? Det er en slik vakumbryter ja, men denne står før dysa så det skulle ikke være noe problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 22, 2007 Den jeg har ringet rundt er skruen som skal shimses opp. Det er en 16mm skru. Når du har fått den ut, så ligger det en skive under den største fjæra. Her legger du inn en ca like stor skive. Dette er i framkant av bensinfordeleren. Det er plass til en umbrakonøkkel i midten av den skruen som du tar ut. Denne trenger du ikke å røre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 23, 2007 Den jeg har ringet rundt er skruen som skal shimses opp. Det er en 16mm skru. Når du har fått den ut, så ligger det en skive under den største fjæra. Her legger du inn en ca like stor skive. Dette er i framkant av bensinfordeleren. Det er plass til en umbrakonøkkel i midten av den skruen som du tar ut. Denne trenger du ikke å røre. Så det du sier her er at med ei skive så er det standard bensintrykk/tillførsell og med to skiver så er det bedre/mere bensin som blir tillført? Eventuelt hvor mye mer bensin blir det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 23, 2007 Jeg har kjørt WB lamda på 3 K-Jet 10V turboer og alle ligger i grenseland rundt 1 bar. 1.3 er FOR MYE om du ikke har ekstra sprut som virker. WB utstyr er billig forsikring :-) Sier meg enig der. Jeg kjørte 1 bar ladetrykk på min 81 urquattro med en kkk 26s. Det var helt i grenseland på lambda`n. Ca 240 hk med original K,Jet er max. Over det må man begynne å oppgradere litt, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 23, 2007 Så det du sier her er at med ei skive så er det standard bensintrykk/tillførsellog med to skiver så er det bedre/mere bensin som blir tillført? Eventuelt hvor mye mer bensin blir det? Japp. Får høyere trykk og mere bensin. Hvor mye er jeg ikke sikker på. Har ikke målt dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 23, 2007 da har jeg betillt meg AF måler. Gleder meg til å få den justert til helga. Da skal det kjøres: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 23, 2007 Skal gå til anskaffelse av en slik jeg og:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 23, 2007 da har jeg betillt meg AF måler. Gleder meg til å få den justert til helga. Da skal det kjøres: smil : Håper du mener en bredbåndslambda når du sier A/F måler og ikke en slik som du kobler til en vanlig lamdasensor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 23, 2007 zeitronix bredbåndslambda med display: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 27, 2007 Da har jeg sett litt på dette igjen. Har fått lambda som skal kobles opp i morgen. Det jeg så i dag var at Ekstrasprut-dysa får bensin fra k-jeten. Det vil vel da si at det ekstrasprutet hjelper ingenting siden de orginale dysene får mindre bensin når ekstradysa slår inn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 27, 2007 Kom over noe nå. Fant ut at det finns både KE Jetronic og K Jetronic. Kan noen forklare meg forskjellen og hvordan jeg finner ut hva jeg har? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 27, 2007 Det jeg så i dag var at Ekstrasprut-dysa får bensin fra k-jeten. Det vil vel da si at det ekstrasprutet hjelper ingenting siden de orginale dysene får mindre bensin når ekstradysa slår inn? Så lenge ekstradysa ikke er koblet direkte inn på en av slangene fra mengdemåleren og til org. dysene er alt ok. Sikker på at ekstradysa ikke er den orginale kaldstartdysa? Den er koblet inn på det 6. uttaket på mengdemåleren orginalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 27, 2007 Kom over noe nå. Fant ut at det finns både KE Jetronic og K Jetronic. Kan noen forklare meg forskjellen og hvordan jeg finner ut hva jeg har? KE har en elektronisk regulering som styres av en lambdasonde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 28, 2007 Da er lambdasonden koblet. Tok en testrunde og fikk litt oversikt. Når den står og går på tomgang står a/f på 21. altså maks. Når jeg kjører rolig og vanlig ligger den på 15-18 mens når jeg gir på brukbart går den ned på 12-13 helt til jeg lader rundt 0.7-0.9 da går den mager igjen. Er det normalt at den går mager når man kjører rolig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 28, 2007 under pådrag så skal du ikke være over 12.5 mye har du på 0.9 bar? vi hadde zeitronix koblet opp på broren min sin a200tq med MC motor. under pådrag. ved 0.9 bar, hadde vi rundt 12, men på 1.1 bar hadde vi 13.5 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 3, 2007 Da er lambdasonden koblet. Tok en testrunde og fikk litt oversikt.Når den står og går på tomgang står a/f på 21. altså maks. Når jeg kjører rolig og vanlig ligger den på 15-18 mens når jeg gir på brukbart går den ned på 12-13 helt til jeg lader rundt 0.7-0.9 da går den mager igjen. Er det normalt at den går mager når man kjører rolig? Lurer fortsatt på dette. Kan det være at det er for lite eksos for at lambdaen får riktig måling på så lavt turtall? Når jeg slipper gassen går AFR rett opp på 21. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...