Skifte olje på 5-trinns automatkasse A4 B5

Anbefalte innlegg

I haynes manualen står det at når man skifter olje på automatkassen så må et spesielt elektronisk testverktøy benyttes for å få rett oljenivå.

 

Har noen her forsøkt skifte olje på automatkassen selv? Gikk det isåfall fint uten å bruke slikt spesialverktøy??

 

En annen ting: Angående å bytte lyspærer i klimaanlegget, det står i haynes manualen at før man demonterer klimaanlegget, må det stilles inn til referanseverdier, gjort hos audi-verksted. Noen her som har forsøkt seg på det, eller kan si noe om hvordan det gjøres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke peilepinne på kassa? Ville vel bare fyllt på like mye som jeg tappa ut jeg.. gjorde det slik på an eldre audi og en opel for ikke så lenge sia. ble bra det men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en prosedyre med diagnoseapparat for å få riktig oljenivå. Oljen skal peiles ved en temperatur mellom 35-45 grader. Har man ikke riktig temperatur på oljen da den peiles blir nivået feil og girkassens funksjon kan påvirkes.

 

Kassa har heller ingen peilepinne. I tappeplugghullet på kassa er det en kant oljen vil renne over da nivå/temperatur er korrekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men korrekt temp, er det da bare vanlig arbeidstemperatur på tomgang? Kan jeg dermed forsøke dette selv, eller er det store sjanser for at ting går gale?

 

I og med at det skal fylles på overskudd, og det som skal vekk automatisk renner over, skulle en jo tro det gikk fint. Eller vil for mye renne over hvis temperaturen blir for høy?

 

Ville helst gjort dette selv, for skal audi ta det så blir det vel kostelig tenker jeg. Hvor ofte bør det egentlig skiftes på disse 5-trinns automat kassene? Bilen har gått 170 000, og grunnen til at jeg skal skifte olje er at jeg har planer om å chippe motoren, og bør ha alt på stell først da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bøyer meg i støvet for fagfolk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er ikke driftsvarm ved 35-45 grader desverre. Derimot mener noen det holder å kjenne på bunnpanna på kassa med hånda da kroppen holder 37 grader. Hvor bra det blir tør ikke jeg gå god for. Problemet er som du nevner at for mye olje vil renne av ved for høy temp.

 

Før du evt. fyller/peiler holder du bremsen inne mens motoren går og sjalter igjennom alle girene i to-tre sekunder før spaken settes i P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Hvis jeg stenger igjen så fort jeg merker at bunnpannen når kroppstemp(37 grader), er det vel lite sansynlig at oljen inni har nådd en temperatur høyere enn 45 grader. :) Er det viktig at bilen står helt vannrett ved denne operasjonen, slik at bilen må heves både foran og bak, eller holder det å jekke den opp foran?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må stå tilnærmet plant/rett ja. Prosedyren blir da slik: Tapp av gammel olje, Fyll på ny til det renner ut, start bilen kjør gjennom gir, la kassa nå riktig temp, etterfyll eller la det renne av ( avhengig av hva som skjer ) til det bare drypper ut av hullet, skru i pluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig ordnet de fleste andre ting med bilen, og nå kommet så langt at jeg skal skifte oljen på girkassen. hviket merke olje bør jeg bruke? Noen anbefalinger? hvor mye rommer kassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående klimaanlegget er det ingenting å stille inn før man tar ut enheten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville IKKE gjort det uten det rette utstyret. Du har ikke hverken diagnoseappararet eller utstyr for å fylle på olje såvidt jeg skjønner ? Sjansen for at kassa di raser vil jeg da si er VELDIG stor.

 

Bare for å spørre slik, hvordan vil du få oljen inn i kassa uten dette utstyret ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man bruker en helt vanlig oljepresse for å få oljen inn i påfyllingshullet (enten på siden eller under) og VAG-COM for å måle temperatur. Litt for lite/mye (0,25 l) olje vil ikke få en kasse til å rase.

 

På min bil stemte det bra at når oljen er 40C målt med VAG-COM, er bunnpanna ca. 35C (målt med ir-termometer). Etter bilen hadde stått i over 12 timer, tok det nesten 15 minutter før oljen ble 40C.

 

Korrigering av Bents prosedyre:

Tapp av gammel olje, fyll på ny til det renner ut, skru i pluggen lett, start bilen, etterfyll umiddelbart siden kassen suger til seg det som er i panna, skru i pluggen lett, kjør gjennom gir (10 sek i hvert gear), etterfyll, skru i pluggen lett, vent 5 minutter, kjør gjennom gir, la kassa nå riktig temp, etterfyll eller la det renne av ( avhengig av hva som skjer ) til det bare drypper ut av hullet, skru i pluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken olje skal jeg bruke? Regner med at å kjøpe vag sin olje på audi er grisedyrt, så vil helst kjøpe noe annet f.eks på snapdrive eller noe hvis det går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg byttet, leste jeg på Audiworld at kun original olje skulle benyttes. Castrol og andre påstår de har en olje som er bedre enn original, men det hadde visst vært en del havarier på grunn av uoriginal olje der borte. Jeg kjøpte original, den er ikke så alt for dyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et skille på chassisnummer om de skal ha den svindyre Audi-oljen eller om normal Dexron 3 kan brukes. Husker ikke hvor jeg fant det, men jeg husker at min forrige A6 fra 1996 kunne bruke Dexron 3, trengte ikke den grisedyre oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket kvitteringen nå. Betalte 168 kr literen for original ATF for ca et år siden. Dette er pris etter klubbrabatt på 15 %. Synes ikke dette er så galt, kostnaden blir jo ikke så stor siden man ikke bytter denne oljen så ofte. Er også prinsipielt litt i mot å spare penger på to ting, og det er olje og dekk. Kan fort bli dyrt i lengden. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket kvitteringen nå. Betalte 168 kr literen for original ATF for ca et år siden. Dette er pris etter klubbrabatt på 15 %. Synes ikke dette er så galt, kostnaden blir jo ikke så stor siden man ikke bytter denne oljen så ofte. Er også prinsipielt litt i mot å spare penger på to ting, og det er olje og dekk. Kan fort bli dyrt i lengden. :)

 

Fuchs leverer nybilolje til VAG. Sjekk deres priser her, http://oljelageret.no/shop/osc/index.php?cPath=43

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.