Unødvendig sutring om manglende brøyting

Anbefalte innlegg

hei hei

 

Jeg kunne bare ikke unngå å kommentere denne artikkelen. Dere må gjerne backe meg opp og fortelle disse hatt-kallene hva problemet egentlig er... hehe : haha :

 

 

Stian (Mr Quattro)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er helt enig med dæ der....!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nuhvel.. Det ER faktisk ikke alle som kan kjøre quattro..

Jeg har selv en herlig vinterbil, men å si at alle burde kjøre audi quattro er nesten på grensen til, teit?

Jeg kjører varebil i jobben, kanskje DEN dårligste vinterbilen siden det er bakhjulstrekk, og det er ikke alltid jeg får noe last med vekt slik at jeg får bakkekontakt med bakhjula.. Så kan du si "kjøp transporter syncro daaa", vel, de er ikke store nok, og de koster gjerne 3 ganger mer enn disse lovely ivecoene vi kjører. Og hva med trailere? Skal de bare parkere til våren kommer? Hmmm, blir lite bensin på deg da, lille venn.. Lite mat i butikkene osv også.

Men privat er jeg enig med deg, som privatbiler er quattro løsningen på de fleste problemer, problemet er at det er ikke alle av oss som ferdes langs veien som privatpersoner.

 

Så, nei jeg kommer ikke til å pushe dine meninger i den tråden, jeg ville vel heller gått ut imot deg om jeg skulle måtte skrive noe der. :P Unger ass.. haehae :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snø er noe som passer på julekort, på fjellet og i slalombakker... ellers kan snøen dra til ¤"#%%" for meg...

MAKAN til unødvendig greier...

ja, er gøy å leke på snø med bil... men få deg litt motor, så blir det like gøy på hvilket som helst føre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snø er noe som passer på julekort, på fjellet og i slalombakker... ellers kan snøen dra til ¤"#%%" for meg...

MAKAN til unødvendig greier...

ja, er gøy å leke på snø med bil... men få deg litt motor, så blir det like gøy på hvilket som helst føre...

 

trenger ikke litt motor engang. jeg har en 1,9 TDI 4motion og leker like bra som gutta med 2,2 og quattro.. hehe

 

skjønner poenget ditt trond. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, selvsagt kan ikke alle kjøre quattro. men vi er da behjelpelige...

:)

 

Uansett, fra min side er det mest ment som et tergende stikk til de som sutrer og bærer seg over kjørefoholdene. Vi bor i et vinterland, og når mye snø kommer på kort tid, så lar det seg ikke gjøre å holde veiene nybrøytet hele tiden.

I tillegg mener jeg det er noe med instillingen. De som bekymrer seg og er engstelige går det mye oftere galt for. Man må være litt mer på hugget og ta det som en utfordring. Problemer som dette er småtterier i forhold til hva mennesker har måttet streve med før i tiden. Nå til dags skal alt "gå av seg selv", og gjør det ikke det, blir folk rådløse og gir opp. (selvsagt ikke alle, men alt for mange)

 

Jeg har selv kjørt over mang en fjellvei om vinteren, både med quattro og med langt dårligere redskap.

Noe av det dristigste var kanskje da jeg kjørte ned til Otta for noen år siden med biltransport-henger og en stor MB-turvogn/minibuss med bakhjulsdrift. Skulle hente en 100 avant quattro. Jeg var mildt sagt litt betenkt på tur over Dovre da vi kjørte sørover. Vær og føre var ikke bra. Og da jeg noen timer senere kom tilbake var det mye værre. Jeg kom meg faktisk ikke opp fra Dombås. Kom halvveis opp i bakken og bilen sto bare og spant. Akkurat da var kl ca 2 på natten. Det kom en trailer og slet seg opp. Etter å ha rygget litt ned og prøvd igjen så kom det plutselig en hjelpsom kar, med riktig redskap! :) 100/200 quattro. Han var faktisk medlem av denne klubben også, så takk til deg dersom du leser dette. Vi hekta tauet mellom bilene og han dro oss opp fra Dombås uten store problemer. Vogntok-vekta på oss den gangen var ca 5 tonn. Litt mer enn lovlig :fy: . Uansett, jeg rakk ikke å sette bilen i gir engang før det begynte å rulle oppover :) Han spant jo fælt han også. Stort sett alle hjul spant, og quattro'n drev fra side til side foran oss, men oppover gikk det. Det vil jeg kalle en overbevisende maktdemonstrasjon :)

Da den værste biten av bakken var unnagjort og vår redningsmann var dratt, så var det bare å prøve så godt man kunne med å finne riktig spor for å komme seg opp. Det gikk aldeles ikke fort. Ca 30 km/t. Og jo høyere vi kom jo værre ble selvsagt forholdene. Da vi var kommet opp var det full snøstorm og særdeles lite sikt. Jeg har faktisk ikke opplevd så dårlig sikt noen gang. Det var rikelig med både vind og snø. Kjente godt at vinden presset på vogna, men det var lite å gjøre med det. Det tok lang tid å komme seg over og ned mot Oppdal, men med riktig innstilling så gikk det til slutt, selv om det var nære på at det gikk galt på vei nedover drivdalen. Da jeg satt der med en harmonisk følelse av tilfredsstillelse over å ha kommet meg over, så fikk jeg et syn jeg ikke glemmer så lett; I venstre sidespeil så jeg hengeren komme sidelengs etter meg... jeg fikk selvsagt en panikk-lignende følelse, men med god hjelp av gasspedalen fikk jeg gradvis rettet opp hengeren i løpet av et par svinger. Hengeren var skodd med sommerdekk, noe som kan sies å ikke være helt ideelt. Dette var nok spenningstoppen på hele turen. Og den kom i et øyeblikk da jeg var ganske avslappet og happy med å ha kommet meg over fjellet. Men i og med at jeg oppdaget hengeren før det var for sent, så gikk det jo heldigvis bra :)

 

Alt i alt vil jeg bare si at riktig innstilling er avgjørende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, quattro er kjekt for fremtdrift, bare man har følgende i bakhodet:

 

- Man stopper minst like dårlig som alle uten quattro

- De uten quattro lager like fordømt mye kø på hovedfartsveiene, og når de foran og bak deg står dønn fast er du like fastkjørt selv

- De uten quattro stopper minst like sent som de med quattro

 

Vinter er vinter uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er det som skjer når du "syr puter under armene" på folk med å salte veiene slik at de skal være bare. Så snart det ikke er sort asfalt å se hyler folk opp om dårlig vedlikshold osv. Fortsetter det slik i noen år til vil vi få tilstander som i mellomeuropa når det kommer snø; dvs kaos pga at folk ikke lenger kan å kjøre på vinterføre. At ikke vegvesenet ser at saltinga er ris til egen bak og en enorm bjørnetjeneste ovenfor oss bilister er tragisk. Hadde bar vei vært løsningen på alle ulykker burde det vel ikke vært ulykker på sommeren : rolleyes

I flere år at vegvesenet henvist til synkende antall dødsfall som begrunnelse for stadig mer salting. Nå har det godt så lang tid at riset bak speilet kommer fram. Folk har glemt/blitt dårligere til å kjøre på vinterføre og mistet respekten for vinteren så nå er dødstallene på vei opp igjen. Skal bli artig å se hva gubbene i styre og stell sier nå : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer meg helt fint fram med fwd og ett sommerdekk for øyeblikket.. Ganske teit å kjøre med sommerdekk foran ja, men har bare ikke hatt tid til å bytte etter at jeg pungterte og fikk dekket lappa..

 

Spiller ingen rolle hvordan føret er, alt ligger i sjoføren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, quattro er kjekt for fremtdrift, bare man har følgende i bakhodet:

 

- De uten quattro lager like fordømt mye kø på hovedfartsveiene, og når de foran og bak deg står dønn fast er du like fastkjørt selv

 

Vinter er vinter uansett..

 

Det var vel kanskje å overdrive litt å si at en quattro står dønn fast selv om de foran og bak gjør det?

 

Men definisjonen på firehjulstrekk er vel egentlig bare evnen til å sette seg fast på enda værre måter og steder enn alle andre.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer meg helt fint fram med fwd og ett sommerdekk for øyeblikket.. Ganske teit å kjøre med sommerdekk foran ja, men har bare ikke hatt tid til å bytte etter at jeg pungterte og fikk dekket lappa..

 

Spiller ingen rolle hvordan føret er, alt ligger i sjoføren?

 

 

Funker sikkert fint på barmark, men prøv det på føret vi har her oppe nå.. folk setter seg fast på flatmark, MED vinterdekk..:rolleye: Brukte 20 minutter på 1km strekning med tofelts vei i dag. Kø, neida.. Is under og løs saltsnø på toppen.. (Snø blanda med salt, er som glatt løssand)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er det som skjer når du "syr puter under armene" på folk med å salte veiene slik at de skal være bare. Så snart det ikke er sort asfalt å se hyler folk opp om dårlig vedlikshold osv. Fortsetter det slik i noen år til vil vi få tilstander som i mellomeuropa når det kommer snø; dvs kaos pga at folk ikke lenger kan å kjøre på vinterføre. At ikke vegvesenet ser at saltinga er ris til egen bak og en enorm bjørnetjeneste ovenfor oss bilister er tragisk. Hadde bar vei vært løsningen på alle ulykker burde det vel ikke vært ulykker på sommeren : rolleyes

I flere år at vegvesenet henvist til synkende antall dødsfall som begrunnelse for stadig mer salting. Nå har det godt så lang tid at riset bak speilet kommer fram. Folk har glemt/blitt dårligere til å kjøre på vinterføre og mistet respekten for vinteren så nå er dødstallene på vei opp igjen. Skal bli artig å se hva gubbene i styre og stell sier nå : mad :

 

Det er akkurat som du sier. De som utfører vedlikehold av vinterveiene våre har kommentert dette også, "folk forventer sommerføre hele året" osv.

Det er klart at når enkelte setter seg i bilen med sandaler og hawaii-skjorte så er det noe som ikke stemmer. Samme med fine frøkener i høyhæla sko som får biltrøbbel høyt til fjells... på den annen side skal de ha kredit for at de ikke lar seg affisere av kong vinter. Problemet er vel kanskje at de er for dumme til å skjønne noe av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer meg helt fint fram med fwd og ett sommerdekk for øyeblikket.. Ganske teit å kjøre med sommerdekk foran ja, men har bare ikke hatt tid til å bytte etter at jeg pungterte og fikk dekket lappa..

 

Spiller ingen rolle hvordan føret er, alt ligger i sjoføren?

 

Kjørte en halv vinter med sommerdekk og bakhjulsdrift selv. Litt våggalt, men det gikk.

Ja, jeg mener iallefall at det meste handler om sjåføren.

Såfremt det faktisk er mulig å kjøre da. Man må vel respektere de som ikke er like glade i vanskelige forhold, men de kan spare oss for overdreven engstelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syting blir d uansett.. kjørte salt/brøytbil sist vinter på rv 20.. fra elverum forbi våler.. fikk kjeft viss æ va på vein.. å fikk kjeft ferr att æ itj va på vein: bh : men d sanne va att æ bod nestn på dein vein heile vintern.. kjørt i 44 tim i strekk på d verste:fy: .. lite takknemli jobb..

d e ein vei som skall være svart etter fire timer.. så folk kjørt som f uansett..

men d e nok sjåføren d kommer på til sist..:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.