#1 Skrevet Januar 23, 2007 Har en kompis med s4 4,2. Han lurer på om det er noe spesielt man bør tenke på når det gjelder motoren. Service etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 23, 2007 Har en kompis med s4 4,2. Han lurer på om det er noe spesielt man bør tenke på når det gjelder motoren. Service etc. vet ikke om det kan fårebygges på noen måte, men sylinderene slites ovale (pga dårlig legering) sånn at det blir et enormt olje forbruk. God olje, jevnlig skift osv hjelper sikkert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 23, 2007 Takk for det. Er der noe annet man bør se etter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 23, 2007 Takk for det. Er der noe annet man bør se etter? bare på motoren eller vist man skal handle...? ligner veldig på de spm jeg har stilt i det siste:P hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 23, 2007 vet ikke om det kan fårebygges på noen måte, men sylinderene slites ovale (pga dårlig legering) sånn at det blir et enormt olje forbruk. God olje, jevnlig skift osv hjelper sikkert.. Sorry, men i følge denne sida http://www.bmwworld.com/engines/nikasil.htm er dette med dårlig legering feil. Sylinderane har NIKASIL overflatebehandling, som blir brukt av m.a. Porsche, Jaguar, Corvette m.fleire. Dette belegget er visst berre 0,07mm tjukkt, og blir brutt ned av svovel i bensinen. Har motoren en eller annen gang blitt utsatt for svovelholdig bensin, har den fått en ubotelig skade. Så snart dette belegget er borte, går det relativt fort for stempelet å slite sylinderen oval. Der er visst fleire fordeler med nikasil framfor stål-sylindere, som overlegent lavere friksjon og bedre kjøling. Derfor blir det brukt enda i high performance motorer. Om eg skal seie noko om motoren, så har eg berre min egen å referere til, og den lekker litt olje. Er 98% sikker på at det er kamaksel simmerringane som må skiftast. Bilen min er gått 240.000km og har ikkje antydning til å ryke blått, så her er nikasil belegget i orden. Sjekk termostaten. Min gikk ned 1,5 - 2 dl på mila etter at eg skifta termostat. (Tempen auka fra 70 grader til ca 90 grader på måleren i bilen). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 23, 2007 Siden dere som kanskje har peiling på disse motorene leser dette likevel, så tør jeg driste meg inn med et spørsmål.. Hvordan har det seg at til og med audifolk selv sier at 3.6l motoren er en bedre motor enn 4.2l? Jeg vet jo at 4.2 går bedre og har bedre tall slik sett, men de sier at 3.6l er bedre bygd og har mindre feil.. Er dette bullshit? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 23, 2007 Siden dere som kanskje har peiling på disse motorene leser dette likevel, så tør jeg driste meg inn med et spørsmål..Hvordan har det seg at til og med audifolk selv sier at 3.6l motoren er en bedre motor enn 4.2l? Jeg vet jo at 4.2 går bedre og har bedre tall slik sett, men de sier at 3.6l er bedre bygd og har mindre feil.. Er dette bullshit? Eg har ikkje peil, men eg har leita nettet rundt etter info men finner lite. Mitt inntrykk er at "ovale sylindere spøkelset" overskygger alt det andre positive. 3,6L motoren har ei eller anna syre-behandling (husker ikkje navnet) av sylinderane som visstnok er meir stabil enn nikasil, men det må jo vere en grunn til at nikasil blir brukt den dag i dag. Ved turbokonvertering blir visst 3.6 literen foretrukket da den skal vere meir solid enn 4.2 literen som er en oppborra versjon av 3.6 literen. Meir veit eg ikkje. Eg er i hvertfall kjempefornøyd med min 4.2 etter 6000km! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 23, 2007 Takk til alle med gode tilbakemeldinger. Er akkurat blitt medlem og synes dette virker veldig bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 24, 2007 Eg har ikkje peil, men eg har leita nettet rundt etter info men finner lite. Mitt inntrykk er at "ovale sylindere spøkelset" overskygger alt det andre positive. 3,6L motoren har ei eller anna syre-behandling (husker ikkje navnet) av sylinderane som visstnok er meir stabil enn nikasil, men det må jo vere en grunn til at nikasil blir brukt den dag i dag. Ved turbokonvertering blir visst 3.6 literen foretrukket da den skal vere meir solid enn 4.2 literen som er en oppborra versjon av 3.6 literen. Meir veit eg ikkje. Eg er i hvertfall kjempefornøyd med min 4.2 etter 6000km! sorry huska ikke hva det het så kalte det legering:) har ikke så mye peiling på det jeg heller, men etter hva jeg har hørt er det at 3,6 literen har en anna blanding med dette nikasil stoffet eller satt sammen på en annen måte (er vel en kjemisk reaksjon av noe slag?). Har selv lyst til å bytte ut s2'en med en s4 v8. Men vet ikke om jeg tørr. Er jo kun s4 v8'eren(og 4,2 i audi v8) som har dette problemet. På senere modeller har de jo fiksa det, eller forandra det. Jeg tror ikke det er et spøkelse!! tror det var på finn, står en til salgs "billig" pga høyt oljeforbruk. Søk litt på forumet så finner du fort ut at det er flere som har dette problemet. Men for all del bortsett fra dette tror jeg det er kjempebiler!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 24, 2007 sorry huska ikke hva det het så kalte det legering:) har ikke så mye peiling på det jeg heller, men etter hva jeg har hørt er det at 3,6 literen har en anna blanding med dette nikasil stoffet eller satt sammen på en annen måte (er vel en kjemisk reaksjon av noe slag?). Har selv lyst til å bytte ut s2'en med en s4 v8. Men vet ikke om jeg tørr. Er jo kun s4 v8'eren(og 4,2 i audi v8) som har dette problemet. På senere modeller har de jo fiksa det, eller forandra det. Jeg tror ikke det er et spøkelse!! tror det var på finn, står en til salgs "billig" pga høyt oljeforbruk. Søk litt på forumet så finner du fort ut at det er flere som har dette problemet. Men for all del bortsett fra dette tror jeg det er kjempebiler!!! Neida, du har rett. Høyt oljeforbruk er et velkjendt problem, så å kalle det eit spøkelse var vel å ta i. Eg trur berre ikkje at man skal "stryke alle over en kam" eller kva det heiter. Det er som sagt avhengig av om motoren har vert utsatt for svovelholdig bensin, og det kan ikkje motoren få skylda for. Skal tru kva for overflatebehandling dei nyare 4.2 literane har? Eg har ikkje prøvd 3.6L så eg veit ikkje kor godt den går, men på eit amrikansk forum var det nemnt at 4.2L var freshere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 24, 2007 Neida, du har rett. Høyt oljeforbruk er et velkjendt problem, så å kalle det eit spøkelse var vel å ta i. Eg trur berre ikkje at man skal "stryke alle over en kam" eller kva det heiter. Det er som sagt avhengig av om motoren har vert utsatt for svovelholdig bensin, og det kan ikkje motoren få skylda for. Skal tru kva for overflatebehandling dei nyare 4.2 literane har?Eg har ikkje prøvd 3.6L så eg veit ikkje kor godt den går, men på eit amrikansk forum var det nemnt at 4.2L var freshere. Hi Kristian! Har du funnet ut noe mere om de stålforingene til Åtteren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 25, 2007 Hi Kristian! Har du funnet ut noe mere om de stålforingene til Åtteren? Hei Harry. Eg tar med meg dette innlegget inn i "tråden vår" så stjeler vi ikkje denne... http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=68990&page=2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 25, 2007 Neida, du har rett. Høyt oljeforbruk er et velkjendt problem, så å kalle det eit spøkelse var vel å ta i. Eg trur berre ikkje at man skal "stryke alle over en kam" eller kva det heiter. Det er som sagt avhengig av om motoren har vert utsatt for svovelholdig bensin, og det kan ikkje motoren få skylda for. Skal tru kva for overflatebehandling dei nyare 4.2 literane har?Eg har ikkje prøvd 3.6L så eg veit ikkje kor godt den går, men på eit amrikansk forum var det nemnt at 4.2L var freshere. nei skal ikke stryke alle over en kam. trodde fatkisk at dette var et belegg som slites vekk, men vist du sier det reagerer med svovelholdig bensin må jeg vel tro det. Åssen finner denne svovelen veien inn i tanken da? på samme måte som dårlig diesel eller? De jeg egentlig har sett flest med høyt oljeforbruk har gått 230+ Har funnet ut at jeg heller blar opp noen lapper mer og kjøper enn s6, kun fordi jeg er redd for spøkelser:) Jeg syntes 4,2 literen er freshere, men har da kun testet 3,6 literen med automat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...