#1 Skrevet Januar 23, 2007 Jeg har en 1985 audi 80 gte. Denne bilen bruker en del olje, nærmere bestemt kvarte veien på peilepinnen på 50 mil... Er dette nærmest normalt? Det er oljetryksmåler i den og på tomgang viser den 1,5 bar og når jeg rører gassen så spretter den opp på 5 bar og der stopper måleren... Hva skal tryket ligge på, og hvorfor er det så ustabilt? Hvordan kan jeg sjekke at ting er i orden? Bilen går bra og starter lett... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 23, 2007 Jeg har en 1985 audi 80 gte. Denne bilen bruker en del olje, nærmere bestemt kvarte veien på peilepinnen på 50 mil... Er dette nærmest normalt? Det er oljetryksmåler i den og på tomgang viser den 1,5 bar og når jeg rører gassen så spretter den opp på 5 bar og der stopper måleren... Hva skal tryket ligge på, og hvorfor er det så ustabilt? Hvordan kan jeg sjekke at ting er i orden? Bilen går bra og starter lett... Sikkert noen her inne som kan gi et bedre svar enn meg..kaster meg likevell utpå.. Kjenner ikke spesielt til din motor, men generelt sett er vel dette som du antyder å regne som noe oljeforbruket ja.. nevnte du km stand? En kompresjonnstest taes jo enkelt å raskt gjennom tennplugghullene, så veit du om noen som har en slik tester kan det være greit å ta den testen,og sammenlikn alle sylinderene.. Bilens ojetrykksmåleren skal du ikke stole blindt på fordi disse ofte er litt unøyaktige(for en nøyaktig kontroll må du kople på en oljetrykksmåler for mekanikkerbruk)...men at oljetrykket svinger som du beskriver høres normalt ut. Oljetrykket øker når du gir gass, for da øker oljemengden som passerer oljepumpa(behovet for smørefilm økes jo samtidig.) Bruk evnt motorolje for biler med høy km.stand..en seriøs forhandler finner en olje som passer...hender at dette reduserer oljeforbruket,avhengig av hvilken olje som er på nå? Lykke til... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 23, 2007 Oljetrykket ditt er normalt. Mest sannsynlig at det er ventiltetningene dine som har takket for seg. Det kan skyldes varmgang (kjøring over lengre tid med lite olje)..eller bruk av feil olje. På din moter mener jeg det skal være veldig enkelt å bytte tetningene. Det kan du gjøre uten å ta av toppen. (par timers arbeid) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 24, 2007 Skal ikke trykket ligge mer stabilt da? Snakket med en på møller, og han nevnte noe med en trykkregulator i oljepumpa som kunne ha med trykkforskjellene og gjøre... Han nevnte også de ventiltetningene... Noen som kjenner til det med oljepumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 24, 2007 Hva type olje bør jeg bruke på denne motoren egentlig er vanlig mineral 10/40 greit? Motorkode: DZ 1985 modell, den har gått 228.000 km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 24, 2007 Helte på QMI motorvask før oljeskift, og det kan se ut som det hjalp noe, men jeg får se vidre på det til helga slik at det får gått seg til litt mer... Levde i håpet om at det kunne løse opp trykk regulatoren i oljepumpa 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 24, 2007 For og være helt sikkert på om oljeforbruket kommer via ventiltettinger eller stempelringer kan du ta en sylinderlekasje test,denne testen er mye mer nøyaktig i forhold til en vanlig kompresjonstest. Og du trenger ikke noe avansert utstyr.Bør ha tilgang til en kompressor med litt trykk i.Ta så en gammel tennplugg som har samme gjenger å størrelse,kapp den så i 2 og sveis så på en kopling i ene enden slik at du kan få koplet trykkluft slangen til.Skru ut alle plugger.skru nedi verktøyet du har laget på sylinder 1,sett motoren på tenning på førstesylinder slik at ventilene er stengt.Få en til å holde igjen veivakselen med en latman.Sett så på trykkluft på sylinder 1.fortsett slik på alle sylinderene. Nå fylles sylinderen med trykkluft.For å lokalisere lekasjen i sylinderen åpner du luftfilter boksen å lytter etter,hvis det blåser fælt her er det lekasje via en innsugsventil.Lytt så i eksosen,kommer det luft ut her er det lekasje på eksosventil.Skru så opp oljepåfyllings lokket,lytt her,kommer det ut her siver lufta via stempelringene. Ellers kan det like greit sette den på verksted å få tatt en slik test. ca. 0,5t arbeid.Å forteller deg mye.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 24, 2007 For og være helt sikkert på om oljeforbruket kommer via ventiltettinger eller stempelringer kan du ta en sylinderlekasje test,denne testen er mye mer nøyaktig i forhold til en vanlig kompresjonstest. Og du trenger ikke noe avansert utstyr.Bør ha tilgang til en kompressor med litt trykk i.Ta så en gammel tennplugg som har samme gjenger å størrelse,kapp den så i 2 og sveis så på en kopling i ene enden slik at du kan få koplet trykkluft slangen til.Skru ut alle plugger.skru nedi verktøyet du har laget på sylinder 1,sett motoren på tenning på førstesylinder slik at ventilene er stengt.Få en til å holde igjen veivakselen med en latman.Sett så på trykkluft på sylinder 1.fortsett slik på alle sylinderene. Nå fylles sylinderen med trykkluft.For å lokalisere lekasjen i sylinderen åpner du luftfilter boksen å lytter etter,hvis det blåser fælt her er det lekasje via en innsugsventil.Lytt så i eksosen,kommer det luft ut her er det lekasje på eksosventil.Skru så opp oljepåfyllings lokket,lytt her,kommer det ut her siver lufta via stempelringene. Ellers kan det like greit sette den på verksted å få tatt en slik test. ca. 0,5t arbeid.Å forteller deg mye.. Denne metoden du beskriver her vil vel ikke fungere for å finne ut om ventiltetningene er dårlig. Hvis det siver ut luft som det blir beskrevet tyder det på dårlig tetting mellom ventil og ventilsete. Sliping av ventilseter må da vurderes, men dette har ingenting med ventilttetningen å gjøre. Mye mulig at ventiltetningene er synderen. Hvis bundelen er god, kan man jo vurdere og levere inn toppen til overhaling. Bør ikke koste så mye over 2000-2500,- + deler. Du har jo f.eks Musangen motor i Råde. Han er flink og rimelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 24, 2007 Oljetrykket ditt er normalt.Mest sannsynlig at det er ventiltetningene dine som har takket for seg. Det kan skyldes varmgang (kjøring over lengre tid med lite olje)..eller bruk av feil olje. På din moter mener jeg det skal være veldig enkelt å bytte tetningene. Det kan du gjøre uten å ta av toppen. (par timers arbeid) toppen må av for å skifte tettninger på denne motoren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 24, 2007 toppen må av for å skifte tettninger på denne motoren.. er bare å sette trykk i sylinderne, så kan de byttes mens toppen er på noe blårøyk? er ikke uvanlig at det er ventiltetningene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 24, 2007 er bare å sette trykk i sylinderne, så kan de byttes mens toppen er på noe blårøyk? er ikke uvanlig at det er ventiltetningene... ja.. forsåvidt.. plagsomt med tettningene på de motorne der.. har hørt at de ikke er noe særlig å skrive hjem om.. men kan jo også være stempelringene som har begynt å bli litt slappe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 25, 2007 Kan ikke si at jeg ser noe blårøyk, men det ryker jo uansett mye nå som det er kaldt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 25, 2007 Hvordan bytter jeg egentlig de tetningene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 26, 2007 Hvis du ikke har byttet tetninger før får du med deg en kompis som kan det...så ordner dere det på ei kveldsstund. Viktig at ventilene ikke ramler ned på stempla da ventilfjærene tas av...sørg for å tørne motoren etterhvert så stempla står på topp. Bunndelen i motoren din er helt sikkert krute god...sjekkes lett med en vanlig kompresjonsmåler. Fås kjøpt på biltema for et par hundrelapper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 26, 2007 Jeg har kompresjonsmåler, hvor mange bar bør den ligge på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 27, 2007 Skift ventiltetningene, bare du tar ut kammen er resten gjort på en drøy time. Man trenger absolutt ikke å ta av toppen for å skifte ventiltetninger, og de koster ca. 15,-/stk om du kjøper noe annet sted enn Møller. Ikke bruk mineralolje, den flyter knapt nok når det blir kaldt.. Så lenge man kan få tak billig syntetisk f.eks. på Biltema er det mye greiere, motoren trives mye bedre med noe sånt. At trykket går fra 1.5 til 5 bar fra tomgang til litt turtall er helt normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 27, 2007 Er dette 2.2 motoren? Jeg kjørte på 10-40 olje fra castrol (hukser ikke hvilken type) på min gammle audi 90 2,2 85-mod. Hadde kjørt ca 7000km etter oljeskift, så når jeg sladda litt så lyste lampa for olja. Kjørte til nermeste texaco og fyllte på 1 liter (opp til maxgrensen) med 10-40 texaco olje. Da gikk bilen ca 1500km så lyste den igjen på oljelampa. Helt på minimumsnivå. Skiftet olje og filter, og fyllte på castrol olje igjen. Sjekket før jeg solgte bilen, hadde da godt 4000km på den olja... litt over halv på peilepinnen. Så det folk sier at olje med samme spesifikasjoner er samme olja, ER TULL! Stemmer kanskje i teorien.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 27, 2007 Det er 1,8 motor, har helt på Quaker state 10/40 olje... Fungerer jo bra på chevrolen da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 27, 2007 Skift ventiltetningene, bare du tar ut kammen er resten gjort på en drøy time. Man trenger absolutt ikke å ta av toppen for å skifte ventiltetninger, og de koster ca. 15,-/stk om du kjøper noe annet sted enn Møller. Hvor bør jeg handle for og få ventiltetningene til den prisen? Hva må av for og få av kammen? Bare registerreima? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 27, 2007 Jeg kjøpte ventiltetninger i Sverige, men jeg vil tro at et eller annet motorverksted skaffer tetninger såpass billig. Trenger bare å ta av registerremmen ja, ikke noe mer. Da er det bare å løfte ut kammen og sette igang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 29, 2007 Åssen chevrolet hadde du? 6,2 og 6,5 tåler ikke 10/40. bruk 15/40 hvis du har en av de motorene. Har endel erfaring med disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 29, 2007 Åssen chevrolet hadde du? 6,2 og 6,5 tåler ikke 10/40. bruk 15/40 hvis du har en av de motorene. Har endel erfaring med disse. 5,7 bensin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...