#1 Skrevet Januar 23, 2007 Trenger hjelp her folkens. Dama kom hjem i dag, og bilen hennes jagde som bare den på tomgang, og fortalte at bilen "gikk av seg selv"!! Hun slapp gassen, og den lå i 60 av seg selv, og nei det er ikke cruise på denne bilen:p Bilen sto på tomgang og jagde, og jeg dro ut en kontakt, helt fremme ved Ke.Jet'n. Motoren økte i turtall, men jagde ikke lenger, men bare holdt igjen når jeg kjørte(sperret). Plugget denne inn igjen men problemet vedvarte, men ingen fusking. Dette gjelder en 90mod coupe quattro, 2.3 10v NG. Kan sette inn bilde imorgen, over hva jeg lurer på hva denne delen gjør/er. Noen som har en anelse om hva dette kan være for noe problem? Takk på forhånd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 24, 2007 Da er bilde satt inn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 24, 2007 Det der er styretrykksregulatoren til bensinfordeleren. Det kan jo tenkes at den er gåen, men det er kanskje mer sannsynlig at det er tomgangsstabiliseringa som er på tur. Tomgangsstabiliseringsventilen stikker frem i forkant av motoren, ved innsuget. Neste gang bilen er kokos kan du prøve å nappe ut den, da skal også motoren stabilisere seg på ett tomgangsturtall men den vil ikke gå dårligere ved vanlig kjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 24, 2007 Hehe, hvorfor ble jeg ikke overasket over at du kunne svare på dette Kay Trakk ut tomgangsstabilisatoren først, og det som skjedde var at tomgangen gikk lavere, men jagingen ga seg ikke! Derfor jeg trakk ut den trykkstabilisatoren som du nevnte.. Derfor jeg mener at tomgangsstabilisatoren funker, men ikke den andre.. Hva gjør denne? Stabiliserer bensintrykket inn i KE-JET'n? Syns bilen har "sperret" når jeg har dratt på, som om den liksom får for lite bensin? Se om jeg kan skru den av og kanskje rense den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 24, 2007 100en jeg kjørte jaget mellom 820~1150rpm, ofte mer når det var litt luftfuktighet og kaldere ute. Jeg tok iallefall ut Bosch 50412 og renset med teknisk, vikingfjord og elektronikkrense, men jager litt enda... Men du kan jo teste dette på din? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 24, 2007 Høres veldig kjent ut i forhold til hva jeg har opplevd med min gamle 90Q med 2.3E. Der viste det seg at potensiometeret på bensinfordeleren (den andre kontakten på den "klumpen" var gåent. Byttet med en ny greie fra en høgger, og alt var bra igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 24, 2007 Har akkurat det samme problemet på min, men det oppstår bare om vinteren og etter litt grisekjøring. men stopper jeg bilen noen minutter og starter den igjen så er det borte. Har ikkke funnet ut hva det er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 24, 2007 Hehe, hvorfor ble jeg ikke overasket over at du kunne svare på dette Kay Trakk ut tomgangsstabilisatoren først, og det som skjedde var at tomgangen gikk lavere, men jagingen ga seg ikke! Derfor jeg trakk ut den trykkstabilisatoren som du nevnte.. Derfor jeg mener at tomgangsstabilisatoren funker, men ikke den andre.. Hva gjør denne? Stabiliserer bensintrykket inn i KE-JET'n? Syns bilen har "sperret" når jeg har dratt på, som om den liksom får for lite bensin? Se om jeg kan skru den av og kanskje rense den? I forbindelse med lambdasonden sørger denne for å endre blandingsforholdet mellom bensin/luft slik at motoren skal gå optimalt. I alle fall mer optimalt en K-Jet uten disse dingsene... Som Eyvind nevner har også potensiometeret en finger med i spillet siden den forteller motorstyringen hvilken posisjon stempelet i bensinfordeleren står i. Altså må begge to fungere for at alt skal fungere som normalt. Som flere har nevnt: rens gjerne potensiometeret og trykkjusteringen i sprit for å se om det blir bedring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 24, 2007 Høres veldig kjent ut i forhold til hva jeg har opplevd med min gamle 90Q med 2.3E. Der viste det seg at potensiometeret på bensinfordeleren (den andre kontakten på den "klumpen" var gåent. Byttet med en ny greie fra en høgger, og alt var bra igjen.. Er det denne? Som er markert med gul ring? Er det den du byttet? Går det an å skru løs denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 24, 2007 I forbindelse med lambdasonden sørger denne for å endre blandingsforholdet mellom bensin/luft slik at motoren skal gå optimalt. I alle fall mer optimalt en K-Jet uten disse dingsene... Som Eyvind nevner har også potensiometeret en finger med i spillet siden den forteller motorstyringen hvilken posisjon stempelet i bensinfordeleren står i. Altså må begge to fungere for at alt skal fungere som normalt. Som flere har nevnt: rens gjerne potensiometeret og trykkjusteringen i sprit for å se om det blir bedring. Da ble jeg litt mer klok Ahh, skulle byttet om til det gamle K-JET systemet som er på 2.2E Hater når det blir for mye elektronikk: bh : Det blir så mye rart det kan være Men får åpne opp hele skiten og rense alt som er.. Men mener sist jeg plukket på en KE-JET at jeg ikke kommer til inni der hvor den kontakten som sitter under der hvor gul ring er markert på bildet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 24, 2007 Det du skulle er jo å bygd om til hiddensprut Potensiometeret (som du har markert med gul ring) er sikkert ikke verdens enkleste plass å komme til på, men du kan jo alltids skru av bensinslangene på bensinfordeleren, skru av belgen bort til innsuget og så ta ut hele luftmåleplata med bensinfordeler. På arbeidsbenken er det sikkert enklere å ha med å gjøre. Husk at det er litt trykk i rørene, hold litt papir rundt koblingene når du skrur løs. Men husk, hva enn du gjør, IKKE skru frahverandre bensinfordeleren. Da tenker jeg ikke på å løsne selve "klossen" fra luftmåleplata, men å skru klossen i deler. Den går aldri sammen igjen uten å lekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 24, 2007 + at den er satans dyr hvis du ikke skulle få den sammen igjen.mener møkka koster ca 10 laken..det er kjipt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 24, 2007 Det du skulle er jo å bygd om til hiddensprut Potensiometeret (som du har markert med gul ring) er sikkert ikke verdens enkleste plass å komme til på, men du kan jo alltids skru av bensinslangene på bensinfordeleren, skru av belgen bort til innsuget og så ta ut hele luftmåleplata med bensinfordeler. På arbeidsbenken er det sikkert enklere å ha med å gjøre. Husk at det er litt trykk i rørene, hold litt papir rundt koblingene når du skrur løs. Men husk, hva enn du gjør, IKKE skru frahverandre bensinfordeleren. Da tenker jeg ikke på å løsne selve "klossen" fra luftmåleplata, men å skru klossen i deler. Den går aldri sammen igjen uten å lekke. Takker for all info!! Dette har gitt meg mye, og er derfor da NØDT som dama sier, og komme meg i garasjen og titter på dette, Kommer tilbake med updates om hvordan dette ender Og Kay, har en 10vt som jeg heller koster på sprut isteden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...