#1 Skrevet Januar 24, 2007 Har begynt å få litt "ulyder" når jeg svinger med bilen. Er det mye arbeid å skifte drivknuter på en VW Passat 2002 1,9 TDi? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 24, 2007 Har begynt å få litt "ulyder" når jeg svinger med bilen. Er det mye arbeid å skifte drivknuter på en VW Passat 2002 1,9 TDi? er ikke allverdens, tror det holder å løsne de nedre bærearmer ute ved hjulet. Løsne muttera i drivakselen. skjær av mansjetten, tørk av fettet i leddet. Så står det vel en låsering i leddet for å få det av. Har ikke gjort dette på akkurat denne bilen, men er en "times" jobb kan jeg tenke meg =) mvh Lars 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 24, 2007 Nei, men bærekuler og slikt kan sitte godt. Løsne sentermutteren og løsne bærearmene inne på foringene. Dra ut spindelen så du får plass og bytt knute. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 24, 2007 Ingen låsering for å få av det ytre leddet, slå det av med gummiklubbe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 24, 2007 Nei, men bærekuler og slikt kan sitte godt. Løsne sentermutteren og løsne bærearmene inne på foringene. Dra ut spindelen så du får plass og bytt knute. Hadde nylig av mine bærearmer, og de satt ikke så godt ute ved hjulet. Så anbefaler at du løsner de der. så slipper du også å ha de hengende i fjærbeinet=) mvh Lars 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 24, 2007 tror faktisk ikke du tregner å ta av bærekula engang. klarte dette på min gamle passat akkurat uten å ta av bærekula. må bare svinge hele fjærbeinet så får du presset den ut på ene siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 24, 2007 du må løsne bærekulene på disse bilene. et tips til å få knuten av drivakselen: ta den store skruen som sitter gjenom hubben og intil drivakselen.. dra denne inn med muttertrekker..da presses knuten ut.. uten at du trenger å dunke og slå og skade knuten... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 24, 2007 Vil bare si at når du skal ha på knuten over festesplinten, så skru i den gamle navbolten og slå på den med en gummihammer. Da skal den sprette over så lett som bare det. Du kan bruke den nye bolten også, men synes det er greit å bruke den gamle til det slik at den nye blir garantert ikke skadet på noe vis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 12, 2007 Er det like "enkelt" på A200? Høres ut som at det er samme systemet med den lange bolten. Har prøvd å banke den av men den sitter som faen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 13, 2007 Ingen som vet hvordan man tar av drivknuten på A200? Skulle ha vist hvordan man gjør dette siden bilen står på bukker nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 13, 2007 Du ka nogså skru navbolten helt inn, da skal den vel også komme ut. Har du prøvd dette? Ellers er jo vinkelsliper en fin ting, hvis du skal ha på ny knute da vel og merke. Hvis det er samme system som på A4en så er kluet å få løsna knuta over en festering som er inne i knuta. Kanskje ikke så mye til hjelp, men har heller aldri vært borti A 200 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 13, 2007 Får prøve å skru på navbolten da. Må man ha lufthammer for å få det til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 13, 2007 du må løsne bærekulene på disse bilene. et tips til å få knuten av drivakselen: ta den store skruen som sitter gjenom hubben og intil drivakselen.. dra denne inn med muttertrekker..da presses knuten ut.. uten at du trenger å dunke og slå og skade knuten... OBS!!!!!!! Hvis bolten du skal bruke til å presse av drivleddet IKKE er gjenget hele veien, men har et blankt parti innerst går dette til H....... Boltens gjengeparti går da akkurat igjennom leddet uten å presse det av, men butter såpass i drivakslingen inni leddet at gjengene går føyken og der sitter den fast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 13, 2007 Får prøve å skru på navbolten da.Må man ha lufthammer for å få det til? Er lettvint, men MÅ ikke. Hold igjen akselen med ei STOR tang og bruk latmannsarm og pipe på bolten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 13, 2007 Selv legger jeg full sving til motsatt side av den siden jeg skal bytte på. Dvs. skifte på venstre side = full sving til høyre. Legg rattet fullt over, trekk ut tenningsnøkkelen og la rattlåsen gå på. Løsne bakre nedre bærearm på 18 mm mutteren ute på navet. Slå med hammer på godset rundt bærekula/armen til den løsner. Løsne navet fra bærearmen. Nå skal du akkurat klare å trekke akselen/leddet ut av navet. Skal du prøve å banke av drivleddet så pass på at INDRE drivledd ikke hopper fra hverandre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...