#1 Skrevet Januar 25, 2007 Ser i noen prosjektråder til de som bygger motorer med mye hk at de har modifisert oljepumpen eller at den er shimset. Ettersom jeg holder på med et lite prosjekt selv så lurer jeg på hva dette går ut på? Hvorfor og hvordan gjør man dette? Er det for å øke oljetrykk eller for å holde mer stabilt trykk i svinger?Holder ikke den originale pumpen mål? Håper noen vet. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 25, 2007 Det er vel for å øke oljetrykket. Enten kan man sette i en hardere fjær i oljepumpen, eller shimse den eksisterende fjæren. Om man øker oljetrykket, bør man samtidig sette på en restriktor i oljetilførselsslangen til turboen for å unngå for høyt trykk inn til turboen. Ellers kan det forårsake oljelekasjer i turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 25, 2007 Hvor mye skal det shimses da for å nå det trykket man skal ha?Jeg vet ikke hvor mye det er originalt og hvor mye som er anbefalt på trimmede motorer. Får man forresten kjøpt fjører løst til det trykket man ønsker? Hvis man ser på bildet vedlagt,hvor shimser man,er det over eller under fjæra.Har ikke demontert bryteren enda for å se. Lurer også på hva den bryteren på pumpa er til da jeg trodde at oljetrykksbryteren står på venstre side av blokka og er hvit på farge.Mener det er den som slår inn på lavt oljetrykk så hva denne er vet jeg ikke. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 25, 2007 Glemte bilde av pumpa...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 25, 2007 Har ikke peiling på disse motorene spesifikt, kan mest med rekkeseksere fra Nissan jeg. Men på de shimser man på utsiden av fjæren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 25, 2007 Litt off-topic siden du ikke spurte om dette, men hva med å kjøpe en ny oljepumpe som holder mål i massevis? Ikke helt gratis, men antageligvis ganske mye bedre enn den du har som har gått ganske mange km fra før av. Dersom lagere og klaringer er i orden skal det ikke være noe problem å kjøre med vanlig oljetrykk:) Dersom du shimser for å få høyere oljetrykk, pass på pakninga på oljefilteret:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 25, 2007 Litt off-topic siden du ikke spurte om dette, men hva med å kjøpe en ny oljepumpe som holder mål i massevis? Ikke helt gratis, men antageligvis ganske mye bedre enn den du har som har gått ganske mange km fra før av.Dersom lagere og klaringer er i orden skal det ikke være noe problem å kjøre med vanlig oljetrykk:) Dersom du shimser for å få høyere oljetrykk, pass på pakninga på oljefilteret:) Vurderte ny pumpe for å være på den sikre siden,men jeg hadde over 2 bar på tomgang og over 5 (maks på instrument) bar ved litt turtall før jeg demonterte motoren så i mitt hode så tror jeg at pumpa er ok. Var da jeg begynte å lese ett par prosjekt tråder om shimsing og modifisering av pumpa på trimmede motorer at jeg begynte å stusse litt om hva jeg bør gjøre nå når motoren skal få noen ponnier ekstra.Men du mener altså at original pumpe i god stand er bra nok?Prosjektet mitt har tatt litt av så det blir 500HK+ og opp ot 8000 RPM er jeg redd for.Duger pumpa mi da? Vil det si at original pumpe er mer enn god nok og at man shimser for å oppnå nok trykk på en sliten pumpe? Mye spørsmål her men.... Fant forresten ut at bryteren er en oljetemp giver. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 25, 2007 Men du mener altså at original pumpe i god stand er bra nok? Duger pumpa mi da? Vil det si at original pumpe er mer enn god nok og at man shimser for å oppnå nok trykk på en sliten pumpe? Jeg mener i hvertfall det.... Å shimse opp overtrykksventilen kan nok forlenge livet til en sliten pumpe noe, men gjetter på at dette kanskje er mer utbredt på motorer som har problemer med oljetrykk....(det siste er gjetning.... ) Kanskje Pål Espen kan fortelle hvorfor dem gjør dette på Nissan-6'erne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 25, 2007 Da tror jeg at jeg bruker den gamle som den er.Den fungerte fint med dei gamle lagrene så nå med ny lagrer i alle bauer og kanter så kan det ihvertfall ikke bli verre vil jeg tro. Takker Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 25, 2007 Da tror jeg at jeg bruker den gamle som den er.Den fungerte fint med dei gamle lagrene så nå med ny lagrer i alle bauer og kanter så kan det ihvertfall ikke bli verre vil jeg tro. Takker Johan Bare så det er sagt, det hender det er stor forskjell på ny og gammel oljepumpe. Ikke meninga å så tvil på noen måte, men greit å nevne:) Hold oss oppdatert på trimminga: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 25, 2007 På noen nissan 6'ere gjør man det for å øke trykket. Det finnes f.eks på de eldre L6 motorene to typer oljepumper. En til vanlig N/A motor, og en til turbo og/eller automat. Bilene med automat har oljekjøler, og trenger derfor høyere trykk, bilene med turbo trenger høyere trykk av den enkle grunn at det er turbo med i bildet. Forskjellen mellom de to pumpene er bare hardheten til fjæren. Dermed er det mange med den svakere pumpen som skifter fjær eller shimser, eller bare kjøper ny pumpe med hardere fjær. Dette enten fordi de turbokonverterer, eller fordi de bygger en svært kraftig N/A motor, og vil være sikker på å ha nok trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 26, 2007 Tror som sagt at pumpa mi er sunn og god siden den har bra med trykk både på tomgang og turtall,men hadde vert greit å visst hva som er ett bra trykk?Min gav som sagt litt over 2 på tomgang og bonner instrumentet på 5 bar ved litt turtall.Høres ikke det bra ut?Nå når lagrene blir skiftet så regner jeg med at trykket vil bli enda bedre siden klaringer og alt skal være som nytt. Kan noen bekrefte hva som er ok tomgangstrykk og ok trykk på turtall ved varm motor? Turboen jeg har kjøpt (BB K26/GT30R) har innebygd oljerestrictor så jeg tror ikke det skulle være noe problem ved eventuel shimsing,men tror jeg holder meg til original pumpa hvis jeg kan få bekreftet at trykket jeg har er bra nok. Trimmeprosjektet har tatt litt lengre tid enn jeg hadde håpt så jeg har ikke lagd noen prosjekttråd men kan fortelle litt her. Understellet er så å si ferdig,mangler bare å få KW2 i posten og montere GT3 porche bremsene. Traversene er ferdig montert med whiteline stabstag bak,alu foringer rund baut og powerflex foringer ellers.Motor,gir og diff foringer er fra 034EFI og skulle være stive nok. Bak diffen er byttet med en torsen sak fra Audi V8 som jeg tror skal innbyde til litt morsom kjøring:-) Motoren er i desse dager til glassblåsing og borring.Blir 82.5 mm med JE 8.5:1 stempler og H-profil råder. Toppen er også inne til en aldri så liten modifisering ilag med portmatching av grenrør og Wagner innsug. Toppen blir holdt hydraulisk for nå men får godbiter som stivere dobble fjærer og lettvekts løftere og retainere. Kammene er enda ett usikkert moment.Er ikke sikker på om jeg skal gå for original innsug og 7a eksos eller slipe om begge de originale. Ellers så blir mye moro tror jeg:-) Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 26, 2007 Bare så det er sagt, det hender det er stor forskjell på ny og gammel oljepumpe. Ikke meninga å så tvil på noen måte, men greit å nevne:) Hold oss oppdatert på trimminga: vinke : helt korrekt.er vel sjelden disse pumpene går til helxxte,men det gjorde mi gamle.dette resulterte i kraftig rådebank ved mapping på rulla og full overhaling av bunndel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 26, 2007 joahan: du legger vel en bunke med lapper på bordet for denne oppgraderinga, hvorfor ikke bruke etpar tre til på ny pumpe så er du sikker! kjedelig med havari på grunn av å spare inn på pumpa... 035 selger for 295$ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 26, 2007 Har vurdert 034 si ja,men forstod det var noe som måtte fjernes pga at den er for en annen motor? Edit:Er et følgehjul som må fjernes ser det ut for men skal visst passe.Får tenke litt mer på det når jeg skal bestille mer deler. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 26, 2007 OT: Passa forresten pumpa du kjøpte av meg Helge ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 28, 2007 vil tro den passer greit ja. men som nevnt den rulla må av, men har ikke tatt den av enda 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...