Xenon lys som slår seg av og på???????

Anbefalte innlegg

Høyre xenonpæra mi lever litt sitt eget liv. Jevnt over så lyser den men noen ganger så slår den seg av og da må jeg slå av og på lysbrytern igjen. Og lyser den lenge før den slår seg av (den tiden har blitt kortere siste uka)

Bilen er en 1998 A8 med Orginal xenon.

Noen som har vert borti lignende. Er det pæra som er på tur til å ryke? (Ser at den varsellampa for defekt pære kommer når xenonpæra slokner) Ballasten som har sett sine bedre dager?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjetter på at det er ballasten din som synger på siste verset, jeg har byttet to ballaster på ettermontert xenon, og begge oppførte seg slik du nevner. Måtte oftere skru av pg på lyset, og til slutt vil den bare lyse en gang i blant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt av samme problemet men folk her på forumet sier det er tenneren.. Skjønner ingen ting what so ever jeg nå !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenner og ballast er jo samme tingen da vettu ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har Autocheck på pærene dine tydeligvis så er det nok det som kødder med deg,da blinker de en stund og skrur seg av.Du må ha relèsett eller montstander på de. ;)

Tenneren til Xenon sitter i ballasten,så da må i så fall hele ballasten byttes ut. ;)

Ps: Du var kjappere Lars. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har Autocheck på pærene dine tydeligvis så er det nok det som kødder med deg,da blinker de en stund og skrur seg av.Du må ha relèsett eller montstander på de. ;)

Siden han skriver at det er ORIGNALT xenon tror jeg ikke det er løsningen med releer og motstander. Uansett er aldri autochecken GRUNNEN til at ei pære blinker. Men når pæra blinker får jo autochecken beskjed om gåen pære, ergo den gir beskjed om det.

Men jeg tror også at det er ballasten som er problemet. Men det sjekker du lett ved å kryssbytte pærer. Hvis du er uheldig må du ha ny ballast. Det kan jeg aldri tenke meg er særlig billig....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med pæra da? Blir ikke xenon pærene sånn når de nærmer seg slutten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden han skriver at det er ORIGNALT xenon tror jeg ikke det er løsningen med releer og motstander. Uansett er aldri autochecken GRUNNEN til at ei pære blinker. Men når pæra blinker får jo autochecken beskjed om gåen pære, ergo den gir beskjed om det.

Men jeg tror også at det er ballasten som er problemet. Men det sjekker du lett ved å kryssbytte pærer. Hvis du er uheldig må du ha ny ballast. Det kan jeg aldri tenke meg er særlig billig....

Å f...,org ja. :) Da er ikke der problemet ligger. ;)

Leste igjennom litt fort. :rolleye:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenner og ballast er jo samme tingen da vettu ;)

I den ene tråden får jeg beskjed om at ballasten sitter PÅ pæra og i den andre tråden får jeg beskjed om at tenneren sitter UNDER lykta ? Og her får jeg beskjed om at tenneren og ballasten er samme greia?? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I den ene tråden får jeg beskjed om at ballasten sitter PÅ pæra og i den andre tråden får jeg beskjed om at tenneren sitter UNDER lykta ? Og her får jeg beskjed om at tenneren og ballasten er samme greia?? : klø :

Nå er jo dette litt off-topic så skal ikke spinne vilt videre her, men....

Ei xenonpære inneholder xenongass. Når det lyser i pæra er det denne gassen som lyser fordi det er satt spenning på (elektronene beveger seg). Dette er ikke mulig å få til på bilens 12V anlegg. Derfor finnes det en ballast/trafo/tenner. Denne omformer spenninga slik at denne gassen kan tennes. Det er mange tusen volt i tenningsøyeblikket. Når den er tent er spenningen lavere.

Hvor ballasten sitter er helt avhengig av bilmerke og produsent. Derfor kan gjærne pære og ballast være både separert og integrert....

Håper du blei klokere...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg med, takk for endelig bra svar ! Sorry for litt OT trådstarter! Tilbake til topic!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg med, takk for endelig bra svar ! Sorry for litt OT trådstarter! Tilbake til topic!

Det går helt fint. Er rimelig blank på de xenongreiene selv jeg så litt gunnleggende skader aldri.

Balasten er det den metallboksen som sitter bak på lykta det eller??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går helt fint. Er rimelig blank på de xenongreiene selv jeg så litt gunnleggende skader aldri.

Balasten er det den metallboksen som sitter bak på lykta det eller??

Helt riktig herr Synstnes : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.