#1 Skrevet Januar 25, 2007 Hei! Touranen er vel snart halvveis til første service på 30 000 km med tilhørende oljeskift Men å kjøre 30 000km på samme olja utgår med høye kneløft: eek : Syntes i grunnen 10-12 får holde i massevis (audien får ny hver 6-7k) Men hva olje kan jeg bruke? har så og si i alle år brukt Quakerstate 5w-50 helsyntetisk på audien og den har fungert optimal i mine øyne. Link til oljen Så.. kan denne brukes på 2.0TDI motoren og? eller krever Diesel noen form for annen olje? Takker for alle svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 25, 2007 Original bil eller chipet? Mye varm kjøring eller mye kaldstarter? Hvilke spesifikasjoner skal olja overholde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 25, 2007 Du må i det minste velge ei olje som står VW spesifikkasjonen du skal ha. Kan ikke finne noen på denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 25, 2007 Du må i det minste velge ei olje som står VW spesifikkasjonen du skal ha. Kan ikke finne noen på denne? Det er sant.. hmm men så har jo S6'n regelrett blitt voldtatt på både vintertreff, audi sommertreff og gatebiltreff uten å ha tatt skade: vinke : så hvis den ikke skader en audimotor så kan den vel neppe skade en vwmotor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 25, 2007 God ide å bytte oljen litt oftere enn 30k km.. Står i instruksjonsboken hvilken VW spec. oljen skal/må/bør ha. Det er garantert ikke samme som 2,2T som skal ha VW 500.00, utgått spec. og erstattet av VW 502.00. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 25, 2007 God ide å bytte oljen litt oftere enn 30k km..Står i instruksjonsboken hvilken VW spec. oljen skal/må/bør ha. Det er garantert ikke samme som 2,2T som skal ha VW 500.00, utgått spec. og erstattet av VW 502.00. Aha... dette får jeg nesten sjekke:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 25, 2007 Hei! Touranen er vel snart halvveis til første service på 30 000 km med tilhørende oljeskift Men å kjøre 30 000km på samme olja utgår med høye kneløft: eek : Syntes i grunnen 10-12 får holde i massevis (audien får ny hver 6-7k) Men hva olje kan jeg bruke? har så og si i alle år brukt Quakerstate 5w-50 helsyntetisk på audien og den har fungert optimal i mine øyne. Link til oljen Så.. kan denne brukes på 2.0TDI motoren og? eller krever Diesel noen form for annen olje? Takker for alle svar:) Du kan jo velge på Møller om du vil følge longlife eller ha vanlig tid/km service da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 25, 2007 bruk longlife olja du skal ha.. bytt den på 15000.. ikke no problem dette.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 26, 2007 bruk longlife olja du skal ha.. bytt den på 15000.. ikke no problem dette.. Forsåvidt... men ser ingen grunn til å kjøpe en dobbelt så dyr olje bare for at Møller skal tjene penger:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 26, 2007 Du kan jo velge på Møller om du vil følge longlife eller ha vanlig tid/km service da jepps.. men å betale for en service på hver 15000km hos møller utgår... jeg er ikke så glad i de:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 26, 2007 bruk longlife olja du skal ha.. bytt den på 15000.. ikke no problem dette.. Jeg støtter den her. Da bruker du en olje som er spec'et for motoren du bruker, men forandrer skiftintervallene. Folk har fått et helt skjevt bilde av longlife olja, det er greit at man ikke kjører 30.000km på den, men at det er en dårlig olje er i hvertfall bare sprøyt. Skal du enkelte merker så er olja dobbelt så dyr ja, men det finnes f.eks oljelageret som selger relativt rimelig, selv om jeg bruker castrol selv. Min mening. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 26, 2007 Det er forsåvidt også verdt å merke seg at serviceintervallene på Longlifesystemet ikke er 30'km, men et flytende intervall avhegig av kjøremønster. (tid, km, kaldstarter osv osv) Bilen varsler selv når den skal ha service og her i Norge ligger gjennomsnittlig kjørelengde for Longlife-biler rundt 23'-25' km - ikke 30'. 2 år/30'km er de maksimale ytterpunktene om bilen går under ekstremt gunstige forhold, noe som viser seg at er ganske liten andel i praksis. Her er foresten nøyaktigere link til specs på oljen din Jan http://www.quakerstate.no/MainDocs/Motorolje/Personbil/synt.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 26, 2007 Å drive å skifte merke på olja hele tiden kan vel "skade" (hvis man sier det i den grad) mer enn å kjøre 10.000 på samme type olje. Jeg for min del brukes castrol og er strålende fornøyd. Men så er det ofte slik at en tror man har det beste helt til man får sammenlignet med noe annet. Uansett, vet godt at castrol er dyr og god olje. Kanskje i dyreste laget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 26, 2007 Å drive å skifte merke på olja hele tiden kan vel "skade" (hvis man sier det i den grad) mer enn å kjøre 10.000 på samme type olje. Hvor har du denne informasjonen fra ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 27, 2007 Jan: eneste du må ta hensyn til når du skal kjøpe olje nå, er at den er beregnet for pumpedyser......longlife oljen gir du som tidligere nevnt faen i 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 27, 2007 Hei! Har selv en Audi A6, kjører på longlife olje fra oljelageret, halveprisen som for shell sin longlife olje. Så skifter jeg den også litt oftere ca 15000 km. Gå inn på oljelageret.no sin sponset link og se hva olje til din bil koster der. Mvh Lars Ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 27, 2007 Hvor har du denne informasjonen fra ? Ble kanskje litt feil formulert. Mente at å bytte fra delsyntetisk til helsyntetis, fra helsyntetisk til mineralsk osv vil skade bilen mer i den grad. Hvis oljen på felleskjøpet tilfredstiller kravene som står i instruksjonsboka så er jo den såklart bra nok! My bad: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...