#1 Skrevet Januar 26, 2007 Jeg sliter med at bilen lader dårlig, den får bare 12,5 til 13 volt. Når jeg kobler fra kontakten på dynamoen og setter pluss der den skal ha strøm inn, så gir den 16 volt ut på de to store kontaktene på dynamoen... Men med en gang jeg kobler til kablene til bilen, så faller strømmen Jeg har prøvd og trekke ut releer og sikringer, men det blir ingen forskjell... Bilen er foresten en 1985 Audi 80 gte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 26, 2007 Først og fremst...hvis du kobler dynamoen fra batteriet mens motoren går så risikierer du og ødelegge dynamoen... Har du sjekket dynamoreimen? Hva er ladespenningen hvis du måler direkte på dynamoen (både + og -)? Hva er ladespenningen hvis du måler på batteriet? Ta med i hvert fall første siffer bak komma i målingene, det er nødvendig for å kunne lokalisere feilen litt bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 26, 2007 Dynamoreima ser grei ut, merker ikke noe sluring. Når bilen går på tomgang får jeg 13,68 volt på bateriet og 13,93 på dynamoen. Da er bare kjørelys på. Det skal vel ligge på 14,4 med det jeg skal ha av strømforbrukere på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 26, 2007 Ser det finnes flere forskjellige volt på regulatorer... Er det noe problem og sette inn en 15 volt regulator fra hella? Kan det skade noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 26, 2007 Dynamoreima ser grei ut, merker ikke noe sluring. Når bilen går på tomgang får jeg 13,68 volt på bateriet og 13,93 på dynamoen. Da er bare kjørelys på. Det skal vel ligge på 14,4 med det jeg skal ha av strømforbrukere på? 13,6 på batteriet er ikke så lavt. Men synker spenninga på batteriet visst du har på flere forbrukere når bilen står på tomgang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 26, 2007 Jepp har ikke målt nå, men den går ned til 12v på måleren inne i bilen når jeg setter på varmeapparat og lys... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 26, 2007 Jepp har ikke målt nå, men den går ned til 12v på måleren inne i bilen når jeg setter på varmeapparat og lys... Ok. Hadde kanskje gjort seg med en ny regulator på den da. Tror ikke en 15v regulator vil gjøre noe skade 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 26, 2007 Jepp har ikke målt nå, men den går ned til 12v på måleren inne i bilen når jeg setter på varmeapparat og lys... Glem målerene inne i bilen, det er ubrukelige for å si noe som helt som ladespenningen. Det er rett og slett for unøyaktige. En ladespenning på 13.68 volt på batteriet er altfor lavt for at batteriet skal bli ladet opp skikkelig, men det er heller ikke unormalt og vil ofte fungere en god stund. Når du har 13.93 volt ut på dynamoen så gjetter jeg på at børstene er slitt, tror ikke det er verre enn det. Skru ut regulatoren og se hvordan børstene ser ut. Er det slitte så bytter du rett og slett regualtor, koster gjerne ikke mer enn 3-400,- og er vel verdt pengene. Jeg har 15 volts regulator på Golfen min og det fungerer alldeles ypperlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 26, 2007 Hvor har du kjøpt 15 volts regulatoren din? Har en 2000 passat 1,9 TDI med utrolig dårlig lys. Litt flere volt hjelper godt :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 27, 2007 så at hella skal ha 15v regulator. Snakket med mekonomen og de kan skaffe 15v og hadde 14,6v på lager, så det blir nok 14,6v på meg Han regnet med at det er en 14v eller 13,8 som satt på den, og da er jo de tallene jeg fikk rimelig bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 27, 2007 Hvor har du kjøpt 15 volts regulatoren din? Har en 2000 passat 1,9 TDI med utrolig dårlig lys. Litt flere volt hjelper godt :-) Hos Bang & Folkestad i Kristianasand tor jeg det var. Det hjelper nok litt på lysene dine, men det mest effektive er å sørge for at den spenningen som allerede er der kommer helt frem til lysene. Den beste måten å gjøre dette på er ved å fjerne spenningsfallet som er der. Enkleste måten er antagelig å montere relesett fra f.eks. Biltema. Fant i farten ikke settet å sidene deres, men de har i hvert fall hatt et komplett sett med alt du trenger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 27, 2007 Hvor har du kjøpt 15 volts regulatoren din? Har en 2000 passat 1,9 TDI med utrolig dårlig lys. Litt flere volt hjelper godt :-) gi lysa dine spenning rett fra dynamo så skal du se det blir lys.. gjorde det på gamle corradoen min over et rele selvsakt:) gikk fra måneskinn til 1000 metringer hadde så og si ingen forskjell mellom nær og fjærnlys på den balja. i mitt tilfelle da var problemet handelen på rattet.. ble billigere og bygge om til kjørelys en og bytte den bryteren. men men 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 27, 2007 Jeg byttet selv regulator på 200'en nå og ALT har forbedret seg. Lyden i anlegget (ja det trekker godt med strøm, og tidligere har jeg hatt rundt 12.3-12.8volt ladet, nå lader den godt over 14! Kjøpte en 14.8v regulator fra NBS 200,-. Bilen lugger ikke ved maks turbotrykk lenger, lysene er bedre, lys og dashlys blinker ikke til bassen i bilen osvosvosv! Værdt 200,- på ALLE måter. Kunne med glede betalt 1000,- for de forskjellene det gjorde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 27, 2007 Da er 15v regulator kjøpt og montert, og nå fungerer ladingen gull 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 28, 2007 Hos Bang & Folkestad i Kristianasand tor jeg det var. Det hjelper nok litt på lysene dine, men det mest effektive er å sørge for at den spenningen som allerede er der kommer helt frem til lysene. Den beste måten å gjøre dette på er ved å fjerne spenningsfallet som er der. Enkleste måten er antagelig å montere relesett fra f.eks. Biltema. Fant i farten ikke settet å sidene deres, men de har i hvert fall hatt et komplett sett med alt du trenger. Må du klippe i ledningsnettet da eller er det bare hurtig kontakter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 28, 2007 Må du klippe i ledningsnettet da eller er det bare hurtig kontakter? Det er kontakter og slikt på dette settet og det skal ikke være nødvendig å klippe noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...