Intercoolerrørene er fulle av olje. Forsåvidt resten av motoren og....

Anbefalte innlegg

Har tatt vekk hele fronten på bilen idag, for å komme bedre til motoren.

 

Skulle egentlig bare skifte LMM'et, men siden jeg venter på en erstatter, begynte jeg med andre ting og.

 

Da jeg demonterte fronten koblet jeg jo av alt av innsugsrør osv. Viser seg at luftslange fra turbo til tverrbjelke og fra tverrbjelke til intercooler var full av olje. Såpass at det rant ned i en dam på bakken. : eek :

Hele motoren på innsugssiden er jo tilgriset av olje og, men det er fordi ånderøret fra blokken har løsnet fra blokken, og det dermed har blitt masse gris.

 

Men er det noen som har formeninger om all oljen som har samlet seg opp i innsugsrørene og sikkert i intercooler og innsugsmanifold og? Ikke rart det luktet brent olje hver gang jeg hadde kjørt bilen. Jeg har kjent litt på turboen, og det er litt slark i den, men ikke mer enn normalt på en turbo som har gått 170 000km. Kan det rett og slett være at det kun er oppsamlet olje etter 11 års resirkulering av oljeutånding fra blokken? Eller er det sansynlig at det lekker olje fra turboen?

 

Alle tips mottas med takk! : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut om det er litt slitte lager i turboen, Det kan være noe slærk sideveis på aklingen i turbonen, dette er på grunn av at det er oljefylte lager.Men det skal ikke være noe slærk ut og inn på akslingen, sjekk dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

All slarken som er er sideveis. Ingen slark ut og inn nei. Hmmm. Dermed kan jeg da utelukke turboen som årsak?

 

Isåfall råder jeg folk å skaffe seg en catchtank gitt. Men med tanke på hvor mye guffe som samler seg oppi tanken hos de som har slikt, er det jo forsåvidt ikke rart at det samler seg så mye olje i rørene hos de som ikke har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT: Jeg er ikke noe motorguru, og funderer litt på hvordan en catchtank funker?

Hvor monterer man den osv?

Vet funksjonen dens kan du si, hvorfor man har den.

Noen som kan forklare?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å samle opp oljedunst fra utåndingsluften fra motorblokken. Det går et luftrør ut fra motorblokken for å slippe ut luft og dermed hindre overtrykk i blokken. Normalt går denne slangen rundt og inn igjen i innsuget, for at oljedunsten ikke skal gå ut i friluft og forurense, men heller bli forbrent av motoren. Men nettopp derfor samler det seg masse olje og drit opp i innsugssystemet (Luftmassemåler, turbo, intercoolerrør, gasspjeld, innsugsmanifold).

 

Så for å unngå dette problemet, monterer man en catchtank. Dette er en tank som samler opp oljen mest mulig. Så kobles utgående slange fra catchtanken inn på innsuget igjen som normalt. Forskjellen blir da mindre olje som ødelegger innsugsdelen. Eller man setter bare på et lite filter på utløpet på tanken, og driter i å koble det på innsuget igjen. Da får man null drit i innsugssystemet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å samle opp oljedunst fra utåndingsluften fra motorblokken. Det går et luftrør ut fra motorblokken for å slippe ut luft og dermed hindre overtrykk i blokken. Normalt går denne slangen rundt og inn igjen i innsuget, for at oljedunsten ikke skal gå ut i friluft og forurense, men heller bli forbrent av motoren. Men nettopp derfor samler det seg masse olje og drit opp i innsugssystemet (Luftmassemåler, turbo, intercoolerrør, gasspjeld, innsugsmanifold).

 

Så for å unngå dette problemet, monterer man en catchtank. Dette er en tank som samler opp oljen mest mulig. Så kobles utgående slange fra catchtanken inn på innsuget igjen som normalt. Forskjellen blir da mindre olje som ødelegger innsugsdelen. Eller man setter bare på et lite filter på utløpet på tanken, og driter i å koble det på innsuget igjen. Da får man null drit i innsugssystemet. :)

 

Hehe,de liker ikke særlig godt at du har filter på Catchtanken ved EU og på Biltilsynet i hvertfall. :P

Så når man skal dit anbefaler jeg og koble seg innpå innsuget. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ikke dumt. Jeg plugger jo bare inntaket på innsugsrøret,og ved eu-kontroll tar jeg og monterer en slange mellom tanken og røret. :)

 

Men noen som har noen ideer om all oljen kan skyldes noe annet og? At jeg har noen problemer med motoren jeg ikke har tenkt på? Turboen er grei i og med at den ikke har slark forover og bakover?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en kjapp en. Jeg fikk godkjent bilen min. Audi 200, med catchtank med filter på. STORT k&n filter, 3" eksos, med bakpotte og en liten lyddemper bare, senket 40-40 og de gadd ikke engang sjekke papirene. Og utslippet på bilen var egentlig over 0.6. Grensa er jo 0.5 men på pappiret stårt det 0.2 :P Var vel bare heldig med valg av verksted.

 

MEN: Slik som slitte endeledd, bærebruer, bremseslanger osv var han veldig nøye på :) (forsovidt et veldig bra værksted, men som ikke bryr seg om ting som ikke er farlig, som da catchtank, filter, eksos osv :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er slik det BØR være på EU-kontroll. :)

 

Noen som har tips om oljen? Hvis ikke jeg hører noe, regner jeg med det er fordi det ikke kan være så mye annet enn resirkulerende olje fra åndeslangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis turboen kjennes godt ut så kan det nok komme av resirk av oljen, jeg kjører ikke med stort større trykk enn orginal på min k24 turbo, og det kommer mye guff oppi catchtanken: eek : , etter 11 år så kan det nok bli en del der ja vil jeg tru:)

 

(men en turbo kan vel og lekke litt olje selv om du ikke merker det på slark?? minns og huske det fra ett eller annet....?) (shoot me if im wrong)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også hadde det slik da jeg hadde av litt komponenter rundt 200k. Tok av alle slangene og vasket dem først i avfetting, og så i ett vannbasert vaskemiddel, slik at de ble rene og fine innvending.

Navnte det på Møller ifm at jeg var innom der angående noe annet, og fikk opplyst om at det var lurt å gjøre det, for over tid ville slangene gå i stykker av oljen.

Er nok resirkulert olje dette, for på min var det i allefall olje også før turboen. Mistenkter at ventilen som sitter mellom åndingsrør og innsugsslange ikke er tett, virker som dette er en ventil som skal åpne ved ett visst trykk mellom oljeånding og innsug, og er den åpen hele tiden vil sikkert mer olje bli sugd inn enn normalt.

tok også ut IC og renset denne, sprayet mye avfetting inn i den, og ristet den, og skylte den etterpå. Inntrykk av at den ble ren og fin etterpå. Fra IC og opp til gass-spjeldet var det nesten ikke noe mer olje.

 

Oljelukten kan også være toppdekselpakningen som lekker litt. Det lekker i tilfelle ned på en "takrenne" over eksosmanifoilen, og drykker i bakkant ned på katalysator. Og da lukter det brent olje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betryggende å høre at andre har de samme erfaringene. :) Da kan jeg puste lettet ut mtp turboen regner jeg med. Det resirkulasjonssystemet er noe dritt, så det får fyken nå. :) Har rengjort alle slangene mine og, og intercooler. Hos meg var det også olje i slangen opp til gasspjeldet, og i selve gasspjeldet og innsugsmanifolden. Skal ta av manifolden nå ikveld, og rengjøre denne og.

 

Så da håper jeg det blir bil utav det hele når jeg får satt alt sammen igjen.

Har bestilt catchtank, ny dump, og et slikt test pipe som jeg skal ha istedenfor katalysator. Og så skal jeg chippe motoren når alt er oppe å går skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betryggende å høre at andre har de samme erfaringene. :) Da kan jeg puste lettet ut mtp turboen regner jeg med. Det resirkulasjonssystemet er noe dritt, så det får fyken nå. :) Har rengjort alle slangene mine og, og intercooler. Hos meg var det også olje i slangen opp til gasspjeldet, og i selve gasspjeldet og innsugsmanifolden. Skal ta av manifolden nå ikveld, og rengjøre denne og.

 

Så da håper jeg det blir bil utav det hele når jeg får satt alt sammen igjen.

Har bestilt catchtank, ny dump, og et slikt test pipe som jeg skal ha istedenfor katalysator. Og så skal jeg chippe motoren når alt er oppe å går skikkelig.

 

høres ut som en god plan;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler forøvrig alle som har 1,8T som har kjørt over 100 000km å demontere litt og sjekke. På min var alt av veivhusventilasjonsslanger morkent og sprukket, og slangen nærmest uttaket var sprukket hele veien rundt så den var helt av. All olje har bare blitt åndet rett ut i motorrommet og grist til alt. Sikkert smart å ta en sjekk! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.