#1 Skrevet Januar 27, 2007 Hei! Er ny her på forumet og ser det er mange med mye kunnskap ang. vag-com her. Har en transporter T5 med original H4 lykter. Jeg har byttet til multivan lykter med H7 og H1. Monteringen er ganske plug & play. På langlys virker kun H1 (fjærnlys), og ikke nærlys. Original multivan lyser begge på fjærnlys. Går dette å omprogrammere med vag-com, eller må jeg klippe og koble ledninger? Det er vel can-bus på denne, og da er det sikkert ikke lurt å koble for mye på egenhånd. Har kjøpt hex-usb-can ledning fra ross-tech, men har ikke software og drivere enda. Er det noen i Bergens området som har litt peiling? Blir veldig glad hvis noen kan forelle meg litt mer om dette Mvh Ottar, Ac\pc teknikk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 27, 2007 Har du kjøpt original Hex-USB+Can interface av Ross-tech, kan du med trygghet laste ned software fra nettsidene hans. Deretter når softwaren er installert er det bare å plugge i kabelen for så å velge målmappen VagCOM (den du nylig installerte...) for å finne USB-drivere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 27, 2007 Takk for raskt svar. Kjøpte ikke kabelen direkte fra ross-tech, så jeg må nok kjøpe softwaren derifra. Gjenstår bare om noen kan fortelle meg hvordan\eller om det går og omprogrammere lysene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 27, 2007 Hvis du forteller meg litt mer om hva slags kabel du har så er det ikke umulig jeg kan hjelpe deg med software Kan gjerne sende på PM om så ønskes. Hvis det ikke er noen andre som får hjulpet deg med kodinga så kan jeg prøve å grave frem litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 27, 2007 Da har du pm, Kim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 19, 2007 kom du fram til en løsning med lysene dine? Har en kompis med samme problem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 7, 2008 kom du fram til en løsning med lysene dine?Har en kompis med samme problem Flere som lurer... Øystein 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 8, 2008 Jeg har byttet fra H4 til Multivanlamper på en T5 Transporter for en kompis. For å få både H1 og H7 til å lyse på fjernlys, så er det enkleste det beste; hardwirekopling. Vi kobla en ledning fra hovedlysbryteren til dimmebryteren på rattstammen - voila! Husker hverken pinnenummer eller farge på ledningene, men dette kan sjekkes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 9, 2008 Har henta skjema hos kompisen og frisket opp litt hukommelse. Fargekode: ws/sw = hvit/sort (hvit med sort stripe) ge/gn = gul/grønn (gul med grønn stripe) Lag en forbindelse mellom punkt 56 (ws/sw) og 56b (ge/gn) bak på dimme-/lyshornbryteren på rattstammen. Dette sørger for at det alltid ligger strøm ut til nærlysene så snart hovelysbryteren slås på, uavhengig av i hvilken stilling dimmebryteren står. Da vi slet litt med å få av det ene dekselet på toppen av rattstammen og ikke hadde lyst til å ta av hverken air-bag eller rattet, endte vi opp med å lage en forbindelse i ledningsnettet som gjør det samme. Vi fant frem til ledning fra punkt 56b (ge/gn) på dimmebryteren. Denne går i ei kabelstrømpe ned på venstre side av rattstammen. Denne gir strøm til nærlysene. Så fant vi frem til ledningen som kommer fra punkt 56 (ws/sw) på hovedlysbryteren og går til punkt 56 på dimme-/lyshornbryteren. Denne går i ei kabelstrømpe bak på hovedlysbryteren. Jeg avisolerte litt på hver av disse ledningene og loddet en ledning mellom dem (1,5 kvadrat) og isloerte godt. Volia! Nå lyser nærlysa uansett stilling på dimmebryteren. Håper du skjønner beskrivelsen og finner ut av det. T5'en blir mye pener med Mulitvanlykter enn med 4-lykter. Idéen til koblinga fikk jeg av Per Henrik Lindgren som er en meget kunnskapsrik mann når det gjelder VAG-biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...