Quattro låste seg i 2 gear

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper at det er noen som kan hjelpe, da det haster litt.:tilber:

 

Problemet gjelder Audi quattro cupe 86mod, jeg kom kjørende og stoppet. Jeg parkerte bilen i 2 gear.

Når jeg skulle reise igjen så fikk jeg ikke bilen ut av 2 gear, jeg måtte da skru av hjulet på h.Side, og vippe tilbake skifte gaffelen med en skrutrekker.

 

Hva er det jeg må bytte, og hva er det som er utslitt, er det falig å kjøre med dette?

 

På forhånd takk for all hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Håper at det er noen som kan hjelpe, da det haster litt.:tilber:

 

Problemet gjelder Audi quattro cupe 86mod, jeg kom kjørende og stoppet. Jeg parkerte bilen i 2 gear.

Når jeg skulle reise igjen så fikk jeg ikke bilen ut av 2 gear, jeg måtte da skru av hjulet på h.Side, og vippe tilbake skifte gaffelen med en skrutrekker.

 

Hva er det jeg må bytte, og hva er det som er utslitt, er det falig å kjøre med dette?

 

På forhånd takk for all hjelp

 

Er det ingen som har peiling på hvad det kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen som har peiling på hvad det kan være?

 

Jeg prøver en gang til for å se om det er noen som vet noe. Bilen er også slik at man må stå helt totalt stille før men setter den i R gear. Hvis bilen er i minste bevegelse før man har fått den i R, så henger den seg også i dette giret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan føles clutchen? Kanskje litt optimistisk å håpe på at det er den....

 

Synkro ringer i girkassa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan føles clutchen? Kanskje litt optimistisk å håpe på at det er den....

 

Synkro ringer i girkassa?

 

Hei!

Clutchen føles helt fin, kassen låser seg hvis jeg gjør følgende:

Parkerer bilen, slår av tenning, slipper ut clutchen, og slipper bremsepedalen.

Hvis bilen da foreksempel står i 2 gear, og det er litt helling slik at bilen triller bakover til den stopper i gearet. Da låser kassen seg, ellers så er bilen kjempe fin å kjøre med tanke på clutch og giring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg egentlig kan hjelpe deg, jeg hadde samme problemet på min 100 2.0, der låste den seg i første gir, og det hjalp ikke å clutche ut heller. Når jeg dro starter med clutchen inne så bykset bilen forover. Ikke gikk den ut av førstegir heller. Løsningen ble nå den gangen å røske girstanga i fri med en hel del makt og så starte opp. Clutchen slapp tydeligvis og alt funka fint etterpå. Dette skjedde én gang, og det var rimelig kaldt den gangen (rundt 10 minus mener jeg å huske). Jeg antar at giret stod i spenn og clutchlamellen var frosset fast, men det blir egentlig spekulasjoner. Jeg begynte å parkere bilen på brekket istedet og da fikk jeg ikke mer problemer med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også vært med på det Kay forteller. måtte da starte bilen (som var låst i 1) -for så å ta litt fart å nappe den ut av gir mens jeg motorbremset

En som sa at kløtsjen hadde brent seg fast. Vet ikke om dette er tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ute og prøvde bilen igjen nå, men da får jeg bilen bare i 5 og R gir. Da må jeg jekke opp bilen, skru av hjulet på H.side og lirke tilbake skiftegaffel med skrutrekker. Når det er gjort så kan jeg kjøre igjen.

Jeg trur ikke att det har noe med clutch å gjøre, men at det er noe som er utslitt i kassen.

Men jeg har ikke peiling på denne typen, og vet heller ikke hvad jeg skal kontrollere i kassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke justeringsskruen til skiftearma inn til kassa som er løsna da, så girskiftemekanismen ikke lenger er riktig justert? Evt hvis giroverføringa er skjøtet sammen med ei foring på midta (er det på typ89 og typ44 i alle fall) kan det tenkes at denne er så utslitt at bevegelsen fra girstanga ikke overføres til kassa som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke justeringsskruen til skiftearma inn til kassa som er løsna da, så girskiftemekanismen ikke lenger er riktig justert? Evt hvis giroverføringa er skjøtet sammen med ei foring på midta (er det på typ89 og typ44 i alle fall) kan det tenkes at denne er så utslitt at bevegelsen fra girstanga ikke overføres til kassa som den skal.

 

Ja men det som er så rart er at jeg må stikke inn en liten skrutrekker inn i kassen på H.side rett bak vakumboksen til sperren. Og så må jeg vippe tillbake en eller annen gaffel der.

Trur du ikke at det kan være noe inne i kassen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke justeringsskruen til skiftearma inn til kassa som er løsna da, så girskiftemekanismen ikke lenger er riktig justert? Evt hvis giroverføringa er skjøtet sammen med ei foring på midta (er det på typ89 og typ44 i alle fall) kan det tenkes at denne er så utslitt at bevegelsen fra girstanga ikke overføres til kassa som den skal.

 

Hei! :glad:

Nå er jeg meget glad for nå har jeg funnet feilen. Siden det ikke var noen som har vært borti samme problemet så tenkte jeg å fortelle hvad som var feil, slik at andre også har info til senere.

 

1. Jeg tok ut kassen, det første jeg såg var at skruen som holder gir overføringen på plass inn på akslingen som går inn i kassen, var meget løs. (stor slark).

 

2. Tok ut akslingen som går inn i kassen fra ute, og som gir overføringen er festet til.

 

3. I enden på den akslingen er det en liten tapp som går inn på skiftegafflene, denne var meget rund i kantene.

 

4. Tok sveisapparatet og castolin og bygget det opp igjen.

 

5. Monterte kassen, byttet ut den utvendige slitte skruen som holder gir overføringen på plass (akslingen som går inn i kassen).

 

Så nå girer jeg som F og alt er helt ok. :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.