Spm angående bytte av registerreim og kamkjede, 1,8T AEB

Anbefalte innlegg

Audi sitt serviceprogram sier at registerreimen skal skiftes hver 120 000km.

Haynes manualen min derimot, anbefaler å skifte hver 60 000km for å være på den sikre siden. Motoren min har nå gått 170 000km, og registerreimen ble skiftet hos Møller ved 120 000km.

Holder det å bytte hver 120 000km, slik at jeg kan vente med å skifte på nytt til jeg kommer til 240 000 kjørte km, eller bør jeg skifte ved 180 000km? :confused: Isåfall skifter jeg nå, siden jeg likevel har fronten tatt av, og holder på med motoren nå. Jeg vil selvfølgelig helst slippe denne utgiften og det arbeidet hvis jeg kan det. Kan jeg vente til 240 000 så er nok bilen solgt innen den tid likevel. :rolleye: Hvor ofte pleier dere andre med tilsvarende motor å bytte? (Hvis man skal chippe bilen og kjøre den litt hardt iblandt)

Et annet spørsmål: Jeg har litt raslelyder iblant som mest sansynlig skyldes kamkjedestrammeren og kamkjedet. Er dette noe man bare kan leve med, eller bør det byttes? Hvis det bør byttes, er fremgangsmåten vanskelig? Jeg fant ikke noe om akkurat det punktet i Haynes-manualen. : klø : Jeg er en rimelig kompetent hjemmemekaniker som klarer det meste bare jeg har verktøyet og en manual å se i, men på dette punktet har jeg altså ingen "bruksanvisning".

Takker på forhånd for alle svar!! :tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk! Den linken var jo glimrende!

Har sett at det er forskjellig kamkjedespenner fra 99 og oppover i forhold til den typen jeg har.(Min motor er jo 96 modell). Kan den nye typen kanskje brukes i min motor og? Er vel en grunn til at de endret design, f.eks at den gamle var dårlig(og dermed har maaange 1,8 og 1,8T eiere fra 96 til 99 problemer med raslelyder).

Noen som vet noe om det? Og noen som vet noe angående det med intervall for bytte av registerreim, og hvorvidt jeg i det hele tatt trenger å bytte kamkjedestrammeren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

120 er det Audi sier.. men jeg liker selv å gjøre dette føre den tid av sikkerhet.. når du først har av dette så er det jo fort gjort på en 1,8 T å bytte rem da.. bytter du selv koster ikke det stort da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, kommer meg nok ikke på mer enn en 2500,- for fult reimsett, vannpumpe, osv via ebay. Må tenke litt på det føler jeg, for er jo tross alt 70 000 til neste skifte ifølge VAG, så jeg er enda godt under halvveis på levetiden til reimen som står i.

Noen som vet hvor prekært det er å bytte kamkjedestrammeren? Så på linken jeg fikk i en post over at det er en rimelig omfattende jobb iom at man må ut med ene kamakselen. Hadde trodd det gjerne gikk å komprimere strammeren som står i enda mer, demontere den, og sette i den nye. Men det går altså ikke. Bør jeg uansett skifte, eller tåler motoren det fint og eneste problemet er en sjenerende lyd??????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også lest en at rasle lyden kan forsvinne ved olje skift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilsvarende spm her her

Jeg hadde min 2001 S4 på service og der sa de at man burde bytte etter 5år (i service boken står det 160.000km). Tydeligvis flere som har sier dette. Så det spørs vel litt når du skiftet ved 120.000 km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.