#1 Skrevet Januar 29, 2007 -Gjelder en audi S2- Lysene på instrumentene, og de tre målerne i midten er uten lys.. Jeg lurer på hva dette kan være.. Sjekket gjennom sikringene og fant ingen som var gåen.. Er det flere "sikringsbokser" i bilen eller er det bare den ene forran? Er det dioder eller lyspærer bak instrumentene? Har dette skjedd med noen andre, eller er det noen som har noe forslag til hva dette kan skyldes?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 29, 2007 De tre målerne i midten skal ha lys samtidig som resten av instrumentet oppe, så om det er mørkt i ekstrainstrumentene kan det enten være at alle tre lyspærene er gåene, eller at strømforsterkeren er gåen. Sistnevnte er en liten boks som henger bak ekstrainstrumentene som sørger for at strømmen til de ikke trekkes direkte fra dimmeren på instrumentpanelet, men indirekte (altså det er en egen strømkilde til enheten som reguleres ut i takt med strømmen fra instrumentpanelet oppe). Mulig litt klønete forklart. Uansett, det er snakk om vanlige lyspærer, det er meget sannsynlig at de er døde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 29, 2007 Nesten alle pærene røyk (som jeg sa i en annen tråd..) så og si samtidig på cabben, så det er faktisk en mulighet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 29, 2007 Første jeg ville gjort var å tatt ut hele instrumentpanelet. Da kan du fort måle motstanden på de "skruepærene" som er festet til printbrettet på baksiden. De ser slik ut. 1,2W pærer. Jeg har byttet disse på min da de en etter en hadde tatt kvelden. Pærene er ikke røde, men gjennomsiktige (ihvertfall de til selve belysningen). Har slike pærer på de fleste bilrekvisitiabutikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 29, 2007 Ja, så var det det da.. Hvordan tar man utav instrumentpanelet i fronten? Fant liksom ingen skruer Jeg vet jeg er litt "noob" med audien, men har jo tross alt bare hatt den i noen dager^^ Takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 29, 2007 Veit ikke om dette hjelper deg litt angående innfestingen. Har ikke tatt ut slike målere selv. Når det gjelder hva Kay nevner over her er dette den som er uthvet. Kan jo fort være der feilen ligger. Lykke til uansett! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 29, 2007 Nå tar jeg en liten sjans her, men jeg mener å huske at ekstrainstrumentene er skrudd fast i midtkonsollen fra baksiden, slik at du må ta ut midtkonsollen for å komme til instrumentene. I korte trekk må du da: - Dra av knottene til viftestyringa - Skru av panelet til viftestyringa - Skru ut de to skruene i nedkant som holder den lille gummileppa som dekker den øvre cm av ekstrainstrumenthuset og trekk ned gummileppa. - Skru av den bakre delen av midtkonsollen (to skruer under askebeger bak, skru under lite deksel i forkant av håndbrekket og muligens en lite skru under posen til girvelgeren) - Girvelgerposen er festa med en skru under samme deksel som nevnt over, løftes rett opp etter at skruen er løs. - Trekk opp håndbrekket og lirk løs midtkonsollen (litt opp i forkant først) og så bare bøy den opp slik at du klarer å dra den fremre delen av midtkonsollen bakover et stykke. - Den fremre delen av midtkonsollen skal være bare å dra rett bak, du trenger vel 20cm før du kommer til instrumentene. Håper det gjorde litt mening dette da, hvis ikke kan det hende jeg har noen bilder liggende som kan illustrere, men må lete først. Generelt: Kjøp deg en haynesbok til 2-300kr. de er verdt hver krone. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 29, 2007 Nå tar jeg en liten sjans her, men jeg mener å huske at ekstrainstrumentene er skrudd fast i midtkonsollen fra baksiden, slik at du må ta ut midtkonsollen for å komme til instrumentene. Såvidt jeg kan huske, så er det nok slik som du beskriver ja Kay. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 31, 2007 Tusen takk Kay.. Har ikke prøvd det ennå, men skal gjøre det seinere i dag tenkte jeg Men siden du var så god å forklare, kan du forklare meg på samme måte hvordan man gjør det med speedometeret? Eller liksom, hele hovedinstrumentet.. Mvh Joakim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 31, 2007 Tusen takk Kay.. Har ikke prøvd det ennå, men skal gjøre det seinere i dag tenkte jeg Men siden du var så god å forklare, kan du forklare meg på samme måte hvordan man gjør det med speedometeret? Eller liksom, hele hovedinstrumentet.. Mvh Joakim Hovedinstrumentet er mye enklere -Først tar du av den øvre delen av bryterdekselet rundt rattstammen (mellom rattet og instrumentet). Det sitter i to skruer fra undersiden, kikk under der så ser du skruhullene. Vanlig stjerneskruer. Med skruene løs trekker du dekselet oppover i forkant (altså mot rattet) slik at det går klar av rattnavet. Deretter trekker du det rett mot deg og det er løst. Hvis du synes det blir mye bøying og tøying på det dekselet for å få det klar for rattet kan du: -Løsne rattet. Dra først av dekselet i midta. Har du vanlig 4-eikers ratt er det bare å dra dekselet av i hvert "hjørne". Hvert hjørne sitter med en to-trinns klips så du kan risikere å måtte dra det løs i alle fire hjørnene først, og så en gang til etterpå. Hvert trinn på klipsen høres ut som om du skal brekke hele greia fullstendig, det er normalt Om du har det treeikede sportsrattet skal du bare skru det runde lokket i midta litt mot klokka. trykk det litt inn med fingrene og press det rundt, det er ganske enkelt. Har du airbag anbefaler jeg at du prøver å bende dekselet i forrige punkt litt til for det er litt mer omstendig å ta ut airbagen. Uansett, rattet sitter med en 24mm mutter, løsne, dra rattet rett bak (husk hvordan det stod). -Bryterdekselet du løsna under det første punktet skjuler to skruer på instrumentpanelet, løsne disse og dra hele instrumentet bakover, ta av de to strømkontaktene, og så er instrumentet fritt. Strømkontaktene har en liten sort låseklips (du ser den på midta av pluggen), stikk en liten flattrekker bak den og vipp den rett bakover. Da kommer pluggen med automatisk. Om du skulle velge å ta ut instrumentet med rattet montert: det går, men det er litt trangt. Bakpå instrumentet ser du masse lyspærer, de har sorte/oransje/grønne/hvite/blå plastsokler med enten spor til flattrekker eller så er de firkantige så du kan ta de med ei tang. De skal vries omtrent en kvart omdreining mot klokka så er de løse. Hvis du lurer på hvilke pærer som går hvor så er det bare å lyse med ei lommelykt inn hullet til pæra, du ser fort hvor det blir lyst på framsida Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 31, 2007 Bare to kjappe.. Hvordan tar man utav selve sokkelen på lampen UTEN å totalødelegge hele feste? - Gjelder de tre ekstralysene.. Jeg skiftet en pære men ingenting funket.. Må jeg skifte alle for at det skal funke, eller kan jeg teste en og en.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 1, 2007 Tenker du på hvordan du kan løsne glasspæra fra den oransje plastsokkelen som Torstein la inn et bilde av lenger opp her? I så fall er det én enhet, den kan ikke taes frahverandre. Du kan godt bytte én og én pære, men om det ikke blir noen bedring uansett så er det vel desverre en annen feil en plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 1, 2007 har samme feil på coupen te madamen. ikke noe lys. alt forsvant helt plutselig. sjekka pærene og ingen var gååen. ikke sikringen heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 1, 2007 Kjøp deg en haynesbok til 2-300kr. de er verdt hver krone. Trenger ikke å kjøpe haynesbok.. Vi har jo Kay her på forumet Hva i helsiken skal du med den boken da?? ;P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 1, 2007 Trenger ikke å kjøpe haynesbok.. Vi har jo Kay her på forumet Hva i helsiken skal du med den boken da?? ;P Boka er fin å legge oppi motorommet så du kan legge verktøy på. Var jo seff det jeg mente du skulle ha den til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 7, 2007 Noen som har funnet ut noe her? Jeg har ikke de tre instrumentene i midtkosollen,så noen som aner hva annet det kan være enn evt strømforsterkeren? For det har ant ikke jeg da...?? Som sigmund sa tidligere i tråden har ikke jeg heller lys,og det begynner å bli forbanna irriterende! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 7, 2007 Har du skiltlys? På C4 er de av en eller annen grunn koblet på samme kurs.. På min S4 gikk lyset 'i ett' når kablene i gjennomføringen til bakluka kortsluttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 7, 2007 Jeg har ikke C4,har coupe jeg,B4... samboeren min som har C4,hadde ett lite innlegg tidligerre i tråden.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 8, 2007 Ok dere.. Da har jeg kommet frem til at jeg ikke GIDDER å leite, eller å feilsøke eller noe sånn drit lenger.. I morgen, så gir jeg fullstendig opp, å bare legger direkte strøm fra batteriet.. Det jeg gjør er at jeg kobler rett på plusspolen på batteriet, sterkker ledning frem, gjennom en sikring (10A om ikke mindre, kan regne litt på det), også kobler det på en bryter og videre inn til lyset.. Direkt går selvfølgelig til jord.. Enkelt forklart blir det at jeg kjører et enpoltbrudd på alle tre instrumentlysene i midten pluss de fire pærene som ligger i instrumentpanelet.. GENIALT^^ Noen som har en enklere løsning på dette eller var dette et bra forslag?? Tenkte på å ta strøm fra pluss på anlegget da, men da vil jeg ikke få samme effekt Mvh Joakim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 9, 2007 Ok dere..Da har jeg kommet frem til at jeg ikke GIDDER å leite, eller å feilsøke eller noe sånn drit lenger.. I morgen, så gir jeg fullstendig opp, å bare legger direkte strøm fra batteriet.. Har du gjort det nå? funket det? Tenker jeg stikker ned på mekonomen og hører om de har noe formening i morgen... Er drittlei og ikke ha lys nå!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 12, 2007 Hah... Var hos audi forhandleren i byen idag,og de hadde heller ikke peiling på hva som kunne være gale med instrumentpanelet! Noen som har,overhode?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...