Kan jeg fylle 98 på 2,4 v6?

Anbefalte innlegg

2.4L og alle "nyere" motorer har bankesensor, selvom du ikke har turbo, altså, du trenger ikke ha turbo for og ha bankesensor.

 

Nå holder vi oss til trådstarter sin motor og ikke hva om hvis, eller hva om morra de var en mann eller andre teorier.

 

På din 2.4L V6 sugemotor uten trim vil du ikke ha noe som helst merkbar effektøkning ved og fylle på 98oktan, så fyll på 95oktan, det er det motoren din er bygd for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyere biler har adaptiv motorstyring som tilpasser seg bensinkvalitet, varme, luft osv. Og motorer uten bankesensor er vel rimelig sjeldent nå om dagen...

Bankesensorer justerer tenninga hvis bensinen tenner før den skal (tenningsbank). Ved høyere oktan vil man ha en mer kontrollert detonasjon til riktig tidspunkt. Høyere oktan vil da i teorien gi mer effekt pga at bensinen blir påtent til riktig tidspunkt i forhold til stempelets posisjon osv.

 

Turbomotorer har mest å hente på 98 oktan, sugemotor hadde jeg kjørt på 95 (spesielt en så ny bil).

 

Fikk en god del dreiemoment på en 9-5 Aero jeg hadde en gang hvis jeg fylte 98 istedet for 95. Stod hverfall det i instruksjonsboka... Er en grunn til at chippede biler skal kjøres på 98 (forhindre tenningsbank pga høyere trykk i sylinderen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyere biler har adaptiv motorstyring som tilpasser seg bensinkvalitet, varme, luft osv. Og motorer uten bankesensor er vel rimelig sjeldent nå om dagen...

Bankesensorer justerer tenninga hvis bensinen tenner før den skal (tenningsbank). Ved høyere oktan vil man ha en mer kontrollert detonasjon til riktig tidspunkt. Høyere oktan vil da i teorien gi mer effekt pga at bensinen blir påtent til riktig tidspunkt i forhold til stempelets posisjon osv.

 

Turbomotorer har mest å hente på 98 oktan, sugemotor hadde jeg kjørt på 95 (spesielt en så ny bil).

 

Fikk en god del dreiemoment på en 9-5 Aero jeg hadde en gang hvis jeg fylte 98 istedet for 95. Stod hverfall det i instruksjonsboka... Er en grunn til at chippede biler skal kjøres på 98 (forhindre tenningsbank pga høyere trykk i sylinderen).

 

 

Du har helt rett i at nyere biler har adaptiv motorstyring, men den maksimale fortenningen for et bestemt driftspunkt er bestemt av tenningskurven (eller kanskje bedre uttrykt tennings-kartet). Motorstyringen kan kun endre tenningstidspunkt til nærmere ØD (m.a.o. senere tenning) når bankesensorene detekterer tenningsbank. Motorstyringen kan derfor ikke "føle seg fram" til det optimale tenningstidspunktet (MBT = Minimum spark advance for Best Torque) og derfor vil en motor som er mappet for 95 RON bensin i utgangspunktet gå akkurat like bra (eller dårlig :o) på 95 som på 98 RON (RON = Research Octane Number = det som står angitt på pumpene i Europa). Unntaket er dersom motoren av en eller annen grunn får tenningsbank (eller mer tenningsbank enn det bilprodusenten har lagt inn i sin mapping) på 95 RON. Da vil bilen faktisk gå litt bedre og litt billigere på 98, men prisdifferansen på 95 og 98 er for stor til at det vil være økonomi i å kjøre på 98. Jeg er enig med deg i at alle biler med bensinmotor i dag har bankesensorer siden dette er helt nødvendig for å kunne optimalisere motoren med tanke på forbruk, effekt, og utslipp.

 

Du har helt rett i at tenning på riktig tidspunkt (MBT) gir en optimal motor. Jeg er også enig med deg i at turbomotorer har mest å hente på optimalisering på 98 oktan.

 

M.h.p. tenningsbank tar du helt feil. Det du refererer til er "pre ignition" og det er noe helt annet. Pre ignition oppstår når glødene sot (eller metall) i forbrenningsrommet antenner sylinderladningen før gnisten på tennpluggen. Den normale prosessen i sylinderen er en forbrenning, mens tenningsbank er detonasjon. Jeg har skrevet en del om dette et annet sted i forumet og så vidt jeg husker er den en annen mail i denne tråden som henviser til dette så du finner det der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.