Kan jeg fylle 98 på 2,4 v6?

Anbefalte innlegg

I vognkortet står det inntil 95, men tidligere eier fylte alltid 98. Er det bra å kjøre på 98?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er bra:)

jeg har kjørt med det i et år nå

 

noen sier bilen går bedre på 98 oktan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du kan fylle 98, men hvorfor skal du gjøre det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mye penger da: rolleyes

 

Tenkte vel kanskje på bilens tidligere bruk?

 

98 oktan er vel gunstigere i forhold til banking også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har endret tenningen, så er det lite poeng i å fylle 98. Ved chipping av "ikke turbo" biler, henter man inn ca. 10% økning ved å gå over til 98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forrige eier (frem til fredag) fortalte at han alltid fyllte 98, fordi bilen da gikk bedre.

 

Skjønner at det kan være en søkt teori, men det er altså ikke skadelig å bytte frem og tilbake mellom 95 og 98?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører min på 92 jeg. Merker ikke noe forskjell egentlig..

 

Står at den skal ha minst 91 oktan, så da er det jo ikke noe fare..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man har bankesensor kan man vist vinne noe på og fylle bensin med høyere oktan siden bilen da justerer tenning noe. Var det svaret jeg fikk da jeg spurte ang og fylle 99oktan på gml rallybilen min:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig. Og jeg kan bekrefte at min 2.2 S6 gikk mye bedre på V-power 100 i Tyskland enn 98. Så på biler som justerer turbotrykk og tenning iht bankesensorer, får du mer effekt; altså vil bruke mindre bensin på mila ved samme hastighet, men bensinen er dyrere.

Man må altså justere tenning og eventuelt kompresjon for å hente ut den økte bankefastheten og energien som ligger i økt oktantall. Men hvis bilen er chippet (uansett turbo eller ikke), skal man bruke 98, eller høyere (oktanboost er tingen...). I gamle dager brukte flyene 106 oktan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg bankesensor i 2,4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tvilr på det. Ring Audi. Eller mål effekt/forbruk og se om det er forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg bankesensor i 2,4?

 

Ja, du har 2 stk. (en per cyl.rekke)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og, takker for tilbakemelding!

 

Oppsummert: Jeg har bankesensorer, og derfor bør jeg fylle 98?

 

Uansett, har fylt 98 nå, får se om der er noen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke turbo og bankesenor. Du får ikke fler gamper og taper penger samtidig..

 

Les denne tråden fra november 2006 og legg spesielt merke til innleggene fra Knut Skårdalsmo: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=68411

Er nok for etpar kvelder :)

 

Takker så meget for tilliten, men jeg tror jeg må korrigere deg litt. Jeg har ikke veldig stor oversikt over 2.4 literen, men det vil forundre meg meget om den ikke har bankesensorer (en på hver sylinderrekke som beskrevet i tidligere innlegg. Det er korrekt som du sier at maks effekt ikke vil endres, men dersom den er "mappet" for 98-oktan vil det maksimale dreiemomentet bli litt høyere og forbruket litt lavere ved å benytte 98- kontra 95-oktan. Slik jeg tolker tidligere innlegg er denne motoren mappet for 95-oktan og i så fall er 98-oktan penger ut av vinduet. Så vidt jeg husker er imidlertid de fleste nyere Audimotorer mappet for 98-oktan, men det kan hende jeg tar feil her - instruksjonsboka vil inneholde informasjon. Hvorvidt det er merkbar forskjell på 98- og 95 (både dreiemoment og forbruk.... igjen under forutsetning om at motoren er mappet for 98....) avhenger av flere faktorer og den viktigste er kjørestil. Prisdifferansen mellom 98- og 95-oktan gjør at det som regel er best for lommeboka å benytte 95-oktan.

mvh

Knut Skårdalsmo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk ut fra at 2,4n er mappet for 95 oktan. Er det feil er det fint å bli korrigert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk ut fra at 2,4n er mappet for 95 oktan. Er det feil er det fint å bli korrigert :)

 

Ja, dersom den er mappet for 95-oktan er jeg helt enig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg visste at jeg ikke har turbo, men takk allikevel :)

 

Instrukjonsboka forteller meg 95 oktan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde dette i Tyskland for snart to år siden. Fylte en tank med 95, ellers kjørte jeg alltid på 98 eller 100 oktan. Merket forsåvidt ikke noe særlig i vanlige hastigheter under 100, men det skyldes nok bare at man er dårlig til å merke mindre forskjeller. Så fort det gikk over 130, merket jeg stor forskjell. Sleit med å få bilen opp mot 200, men på 100 oktan gikk den greit til 210-220. Så at det er forskjell er jeg ikke i tvil om.

 

Jeg har forøvrig en 2,8, som er en noe eldre motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan få vesentlig lavere forbruk med 98 oktan, typisk en desiliter lavere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan få vesentlig lavere forbruk med 98 oktan, typisk en desiliter lavere :)

 

Det hørtes mye ut :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så på top gear eller et annet program hvor de testet 3 typer bilen. En standard bil liten bil, en golf gti av den nye typen og en splitter ny subaru impreza. Når de byttet en bensin med høyere oktan tall så lastet de inn hjernen på nytt slik at den skulle få stilt seg inn på det nye oktan tallet og tok deretter en bremsetest.

 

Og der viste det seg at den standard bilen ikke fikk noen økning, gti-en fikk en svak økning og imprezaen tror jeg fikk en økning på hele 30hk eller noe sånt..

 

Så jeg mener at man får mer effekt ved å velge et høyere oktantall, men om man virkelig må nullstille hjernen for at dette skal ha innvrikning vet jeg ikke om har så mye å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil vel si at det er en % økning.

Så jo mer hester mann har, jo mer tjener mann på å kjøre på høyere oktan.

Så også det med bremsinga av di bilene med forskjellig oktan, var det ikke 16 hester på Subaruen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig. Og jeg kan bekrefte at min 2.2 S6 gikk mye bedre på V-power 100 i Tyskland enn 98.

 

Samme erfaring med 2,2T her og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.