TDI motor blir tregt varm og lunk i varmeapparatet

Anbefalte innlegg

Har en 110hk tdi med nylig byttet termostat som jeg synes bruker veldig lang tid på å bli varm i vinterkulda, og enda værre er det med varmeapparatet som så vidt blåser litt "pisslunk".

Har også prøvd plate-foran-radiatoren trikset, noe som medfører at motor blir litt fortere varm, og kanskje litt mer lunk i varmeapparatet men langt fra slik det bør være. På varmere dager går radiator viftene også ganske godt, da det naturlig nok blir varmt foran der med plata på.

 

Hva kan være årsaken til at motor blir tregt varm og lite futt i varme apparatet? Er jo litt kjent at VAG dieselmotorer kan være sånn, men ikke så ille som jeg beskriver?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være dårlig sirkulasjon i kjølesystemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka pollenfilteret ? De kan være potte-tette å påvirka varmeapparatet,på fatterns 2000 mod Caddy var dette pottetett så det var såvidt en liten bris i vifta. Evt. dårlig sirkulasjon som nevnt over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

defekt skåvle på vannpumpe perhaps?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VAG sine TDI motorer har vistnok 3 glødeplugger som står i kjølevannet for å hjelpe til med å varme opp vannet. Mistenker de på min egen passat 2000. Er ikke sikker enda på hvordan jeg skal få sjekket dem enda, men skal prøve vag-com for første gang i morgen tror jeg. Spennende å se om jeg får en feilkode på det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det dårlig sirkulasjon i kjølevannet skulle vel motor blitt veldig fort varm?

 

En kollega hadde "defekt" vannpumpe på sin, noe som medførte at denne nærmest fungerte som en propp når motoren ble litt varm, og motoren ble selvfølgelig veldig varm også etterhvert, så ille at den kokte. Han hadde så og si ingen varmluft i varmeapparatet. Dette er dog en bensinbil.

 

Pollenfilter ble byttet i høst så det burde være bra.

 

Ser at beholderen for kjølevannspåfylling er ganske møkkete inni, så det kan godt hende det er litt drit i kjølesystemet som tetter, men skulle i så fall ikke da motor blitt veldig fort varm, men med dårlig varmeapparat?

 

De 3 glødepluggene i kjølevannet visste jeg ikke om, kanskje noe å sjekke ut.

 

På vei til jobb i dag med +1C og plata fremdeles foran radiator var det ganske greit trykk i varmeapparatet, blåste greit og passe lunk men ikke skikkelig varmt som det burde være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan være eberen din som har sotet igjen, det er ofte et problem på TDI biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan være eberen din som har sotet igjen, det er ofte et problem på TDI biler.

 

Og hva er eber? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med han mener ebersprecher. Samme som webasto bare annen leverandør. Rett og slett en dieselvarmer, men det har du antagelig ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neppe noen varmer på en 97-modell om det ikke er ettermontert. Min 2.5TDI fra 96 blir veeeeldig sakte varm når det er kaldt ute om jeg ikke bruker Webastoen samtidig. Det hjalp noe på å sette papp foran radiatoren, men allikevel er det snakk om et par mil i -10 med jevn kjøring før temperaturen kryper over 60 grader til tross for at termostat er ny og alt virker som det skal. Lunk i varmeapparatet er det dog allikevel etter ganske kort tid.

 

PS: Det heter "Eberspächer", ikke "Ebersprecher". Blir som å skrive "Gelenderwagen" istedetfor "Geländewagen"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eber er en ebersprecher og er montert originalt i flere TDI er

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS: Det heter "Eberspächer", ikke "Ebersprecher". Blir som å skrive "Gelenderwagen" istedetfor "Geländewagen"..

 

USAKLIG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man har en sånn varmer bør man også kjøre den et par-tre ganger i sommerhalvåret, det anbefales ifølge bruksanvisningen og er en fin måte å forebygge problemer på.. Står den over et halvt år er den ikke alltid like velvillig til høsten igjen.

 

PS: Det er ikke usaklig å nevne det når et egennavn skrives feil. Det er en faktafeil som gjør det f.eks. umulig å søke på Google når man ikke skriver navnet riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurte på om det kunne være eberspächer ja, men det har jeg da altså ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan varmeregisteret gå tett slik at man får lite varme ut der?

Eller går alt varmtvannet gjennom varmeregisteret slik at hvis det hadde stoppet der hadde motor blitt veldig varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeapparatregisteret kan bli tett uten at det påvirker motortemperaturen i noen særlig grad. Vet du om det noengang er blandet blå og rød kjølevæske på bilen din? Det lager en grøt som kan være litt ugunstig, for å si det mildt..

 

Angående navn blir jo Ä til AE i en adresse ja, akkurat som Æ. For den som fremdeles skulle være i tvil foreslår jeg et besøk på http://www.eberspaecher.com/ og en titt på firmalogoen øverst på siden.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke blandet forskjellige typer kjøle veske da?

Vet at noen typer reagerer med hverandre og danner "slam" som kan tette systemet.

 

Ellers så har en del systemer såkalt "varmer" selv om amn ikke kan kjøre denne manuellt.

Touran har f.eks dette. Når dette røyk på min så ble ikke motoren varm (maks 70 grader ca.) og det tok veldig lang tid å komme opp i den temperaturen.

 

Var først når jeg var på service at jeg fikk vite at det var en webasto varmer på bilen som hjalp til med å få motoren varm. Dette fordi TDI motoren forbrenner diesel så effektiv at forbrenningen ikke gir fra seg nok varme.

 

På Touran finnes det en ECON knapp som man kan skru av varmeren med.

 

Vet ikke om det finnes noe lignende system på din bil men det gjør det kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kunne se ut som det var noe "grøt" rester i lokket til ekspansjonstanken når jeg kjøpte bilen, men jeg byttet termostat ganske kjapt og tømte ut all den gamle væsken, spylte gjennom den tanken og ut i bunn ved termostaten med hageslangen og helte på nyblandet rød væske. Kan selvfølgelig være noe mer rester i systemet, hørte et tips med å tappe ut alt og helle på rent avfettingsmiddel og la den bli god og varm, tømme ut og gjenta prosessen slik at det blir ordentlig rent.

 

Forøvrig så kommer motor opp i normal temp 90C (som regel hvis det ikke er veldig kaldt ute) men det tar veldig lang tid, og så er det jo det med at det fremdeles ikke er mye futt i varmeapparatet selv om motor holder 90C...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte VAG-COM på tur hjem fra jobb i 5 + grader...

 

Etter 10 min motorveikjøring, så står temp nåla på ca 90 grader, men i følge vag-com, så er kjølevannet aldri over 80 grader. Vekslet mellom 78-80 grader hele veien hjem.

Mistenker derfor at det er litt grums i kjølevannet eller at termostaten er dårlig slik at den aldri lukker helt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn til sammenligning kjørte jeg også 10 min. i dag til jobb, ved 0C og plate foran radiator, og nåla hadde ikke begynt å bevege seg engang. Dvs. under elller i nærheten av 60C. Etter drøye 16-17min hadde jeg vel 90C på nåla men temperaturen i varmeapparatet var fremdeles "pisslunka" :(

 

Forøvrig skal vel termostatene til disse bilene holde enten 87 eller 89C, og er den da litt slitt som du sier og slipper gjennom vann kan jo tempen synke litt mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke være noe luft igjen i kjølesystemet ditt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke være noe luft igjen i kjølesystemet ditt da?

 

Tja det kan jo være, hvordan få sjekket det eller fjernet det?

Har hatt ut alt kjølevann ved 2 anledninger og fyllt på nytt, men synes egentlig ikke det var mye luft i systemet ved noen av de gangene. Kjørte motor varm så vannstanden sank og etterfyllte til det var fullt, og det var vel egentlig det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.