Hvordan bytte reima som driver dieselpumpe

Anbefalte innlegg

Bilen det gjelder er en 1981 mod volvo 240... Denne bilen ble utstyrt med en vw rekkesekser diesel på 2,5liter originalt... Så lurer jeg på hvordan man går frem for å skifte reima som driver diesel pumpa... Denne reima ligger i bak kant av motor,,,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bump. noen guruer som er på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må låse dieselpumpen i en spesiell posisjon med et spesialverktøy, så er det bare å bytte. Innsprøytningstidspunkt må justeres etterpå..

 

Er BTW helt likt som 2.0D i Audi 100 og 2.4D i Transporter/Caravelle. Det er mye samme motoren, bare en sylinder mindre, men alt ser nesten likt ut ellers.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

reima er skiftet uten å låse pumpa........ Går det bra ? Bilen starter å går jævli dårli...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går forsåvidt bra, men grunnen til at den går som den gjør er at innsprøytningstidspunktet er helt feil. Ikke kjør med bilen før det er stilt riktig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må låse dieselpumpen i en spesiell posisjon med et spesialverktøy, så er det bare å bytte. Innsprøytningstidspunkt må justeres etterpå..

 

Er BTW helt likt som 2.0D i Audi 100 og 2.4D i Transporter/Caravelle. Det er mye samme motoren, bare en sylinder mindre, men alt ser nesten likt ut ellers.

Og det er HELT samme motoren som i gammel LT. ;)

CP med kileremdrevet vakuumpumpe, DW med vakuumpumpe montert på siden av toppen og DV som omtrent er en DW med turbo. : vinke :

 

Uten å gjøre dette etter boka, blir den neppe å gå rent anyway. :P

 

Du må sjekke at tenningsmerket på svinghjulet flukter når "låse-linjalen" passer i kamakselen, og deretter dra det bakerste hjulet til på kammen's konus når pumpa er avlåst i rett posisjon. Og i 95% av tilfellene må pumpa justeres. :rolleye:

Dette må du ha både spesialverktøy og måleur for å gjøre 100%. Trust me!

Jeg har gjort denne jobben sikkert 50-60 ganger på LT, og vet hva jeg prater om. ;)

 

Men en 240 går jo så ymse, i og med at traktorer ofte har dårlig drag og mye vibrasjoner. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når alt er i orden går motoren så jevnt at man klarer å få en mynt på høykant av dashbordet selv i en 25 år gammel LT eller 240 diesel.. Rekkesekser er genial konstruksjon! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett motoren på tenningsmerkene. Veivaksel, kamaksel og dieselpumpe.

 

Løsne reimhjulet for dieselpumpereima bak på kamaksel. Skru det inntil slik at det kan snurre fritt fra kamaksel, men ikke bikke/vippe sideveis.

 

Sjekk at dieselpumperiema er riktig strammet.

 

Skru inn passende måleur i dieselpumpa. 12 mm skrue/plugg midt mellom dyserørkoblingene bak på pumpa. Forspenn dette med 2 mm slag.

 

Vri pumpehjulet mot motoretningen til uret stopper. ( Dødpunktet mellom sylinderene ). Nullstill urets måleskala.

 

Vri pumpehjulet med motorretningen til måleren viser antall mm i slag denne motoren skal ha. Hold pumpehjulet fast i denne stillingen.

 

Skru fast reimhjulet på kamakselen slik at pumpehjul, reim og kamhjul nå står riktig innstilt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.