Hva må til for å bygge turbo på forgasser motor?

Anbefalte innlegg

hva må til for å bygge turbo på forgasser motor?

 

 

tenkte jeg skulle kjøpe meg en noen og åtti golf til å ha som min egen bil (uten innblanding fra min bedre halvdel). noen som har en link til et prosjekt eller eventuelt tegninger til dette hadde jeg satt pris på det : fis :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er 2 måter å montere turbo på en forgassermotor...

 

1. sette forgasseren på sugesiden av turboen, dette er relativt enkelt, men da må turbo/forgasser monteres så nærme innsuget som mulig, det er heller ikke mulig med vanlig intercooler på denn måten (går jo å bruke vann)

 

2. trykkforgasser, er helt klart det beste alternativet, men en må da ha beninpumpe fra en innsprutmotor og progressiv bensintrykksregulator (da bensintrykket må overstige ladetrykket), en kan da også ha intercooler på dette oppsettet

 

brodern bygget turbo i en granat 2.3l (jubileum) med trykkforgasser for en del år siden.....gikk styggfort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alternativ nummer 1 er i tilegg lit dum fordi den distribuerer litt feil til sylynderene ifølge en jeg jobbet sammen med som hadde gjort noe sånt på en bil før...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Guldhaug

alternativ nummer 1 er i tilegg lit dum fordi den distribuerer litt feil til sylynderene ifølge en jeg jobbet sammen med som hadde gjort noe sånt på en bil før...

 

det blir stort sett det samme som på alle forgassermotorer, syl 2 og 3 vil alltid går litt fetere enn 1 og 4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrev for ca. 10 år siden etter en katalog fra GIK turboteknikk.

Der stod det veldig bra forklart prinsippene rundt dette med turbo.

Har også lest bøker angående dette emnet.

Skal du ha forgasser på sugesiden av turbo må turboen være egnet for dette. Den ma ha spesielle tetninger for at ikke bensindamp skal gå i oljen.

Forgasser på trykksiden er en bedre løsning som desverre krever litt mer.

Det krever som tidligere nevn bensinpumpe som hele tiden leverer bensintrykk som hele tiden liggen noe over turbotrykket.

Dessuten må forgasseren være "trykktett". Hvis ikke vil mye av ladetrykket forsvinne ut rundt f.eks spjeldakslingen.

Den enkleste løsningen er å ta en innsprøytningsmotor som utgangsobjekt.

En gammel GTI med K-jetronic f.eks.!?

Hadde en gang en A80 med GTI sprut som jeg monterte turbo i.

Gikk som et olja lyn , en stund !

Viktig å ikke kjøre for høyt ladetrykk, da blandingen blir for mager.

Tror den tåler ca 0,3-0,4 bar.

Prøv å få tak i ei bok om emnet og les , mens planer legges !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har ogaå brukt noen timer i GIK katalogen, står mye nyttig turbo teori en blekka der... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel være noe av det bedre å lese på sengekanten !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for svar:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.