#1 Skrevet Januar 30, 2007 Skal kjøpe felger til golfen min etterhvert og jeg har en far som sier at det er lov til å gå opp maks to tommer. Felgene jeg har er på 15'' og da vil det si at jeg bare kan gå opp til 17''. Stemmer det? Hadde tenkt meg 18'' så det fyller hjulbuene litt. Så hvis noen vet så skrik ut! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 30, 2007 så lenge du får tuv papirer med felgene som sier at 18" er godkjent på den bilen er det lov, må inn på biltilsynet for å få det inn i vognkortet da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 30, 2007 så lenge du får tuv papirer med felgene som sier at 18" er godkjent på den bilen er det lov, må inn på biltilsynet for å få det inn i vognkortet da. Men åssen finner jeg ut at 18'' er godkjent til å ha på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 30, 2007 du kan jo sjekke her kanskje http://www.wheelmachine.de/, husk at replika felger som regel ikke har tuv godkjenning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 30, 2007 Er nå jeg skulle ha ønsket at jeg fulgte mer med i tysktimene på ungdomskolen: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 30, 2007 Så lenge man ikke forandrer rullelengden med mer enn 5% og innpress mer enn 7,5 mm pr side skal du ikke behøve TÜV papirer. Da spiller det ingen rolle om det er 15" eller !8" som du vil ha. Så lenge det ikke subber noen plass verken sving eller dumper er det ikke så vanskelig som mange tror å få det godkjent. Det skal jo sies at det finnes mange rare folk hos Biltilsynet, men følges reglene hele veien går det meste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 30, 2007 Så lenge man ikke forandrer rullelengden med mer enn 5% og innpress mer enn 7,5 mm pr side skal du ikke behøve TÜV papirer. Da spiller det ingen rolle om det er 15" eller !8" som du vil ha. Så lenge det ikke subber noen plass verken sving eller dumper er det ikke så vanskelig som mange tror å få det godkjent. Det skal jo sies at det finnes mange rare folk hos Biltilsynet, men følges reglene hele veien går det meste. Så hvis jeg går opp 3'' og litt mindre profil på dekka så burde det gå helt fin? Og hva er forresten innpress? Er litt grønn på detta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 30, 2007 Så hvis jeg går opp 3'' og litt mindre profil på dekka så burde det gå helt fin?Og hva er forresten innpress? Er litt grønn på detta. Innpress/ET/offset, står originalt innpress i vognkortet på de fleste biler. Dette kan som nevnt endres med 7,5mm altså har du 45, kan du bruke 38, da bygger hjulene litt mere ut =) går du f.eks fra org dim 195/65-15 til 18" , blir det lovlig å bruke 225/40-18 dette blir vel også det mest riktige. Bruker du 17" kan du gå for 205/50-17 eller 225/45-17 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 30, 2007 Innpress/ET/offset, står originalt innpress i vognkortet på de fleste biler.Dette kan som nevnt endres med 7,5mm altså har du 45, kan du bruke 38, da bygger hjulene litt mere ut =) går du f.eks fra org dim 195/65-15 til 18" , blir det lovlig å bruke 225/40-18 dette blir vel også det mest riktige. Bruker du 17" kan du gå for 205/50-17 eller 225/45-17 Takker! Da ble vi litt mer smartere i dag å 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 30, 2007 Hvis du går opp 3" i felg dim. må du minste profilen på dekkene dine tilsvarende slik at du holder deg innenfor differansen på 5% av hva bilen er godkjent med (i rulleomkrets) Innpresset er hvor langt felgene "stikker ut" dvs avstanden fra senter av felgen (sett "ovenfra") til nav festet på bilen/felgen. Hvor man skrur fast hjulet. Her har du en enkel kalkulator for beregning av rulleomkrets og dimensjon på felg/dekk http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1294/a1294.php&var= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 31, 2007 Skal kjøpe felger til golfen min etterhvert og jeg har en far som sier at det er lov til å gå opp maks to tommer. Felgene jeg har er på 15'' og da vil det si at jeg bare kan gå opp til 17''. Stemmer det?Hadde tenkt meg 18'' så det fyller hjulbuene litt. Så hvis noen vet så skrik ut! Det er vel i praksis kun en dekkdimensjon som muliggjør 18 tommere på Golf 3 uten å få masse problemer med subbing og det er 205/35 18 (fra bl.a Toyo). 8x18 ET25-30 felg vil jeg tippe kan være et utg.punkt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 31, 2007 På Golf 3 fyller 17" hjulbuene ganske bra, skal du ha 18" kreves det litt voldtaking om du skal ha senk.. 205/40R17 er perfekt dekkdim om du skal ha 17 og senk.. Sjekk http://www.dack.tk for å finne ut hvor mange % rulleomkretsen endrer seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 31, 2007 Det er vel i praksis kun en dekkdimensjon som muliggjør 18 tommere på Golf 3 uten å få masse problemer med subbing og det er 205/35 18 (fra bl.a Toyo). 8x18 ET25-30 felg vil jeg tippe kan være et utg.punkt. Har ikke BF Goodrich 225/30x18 da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 31, 2007 Har ikke BF Goodrich 225/30x18 da? Jo men jeg tipper bredden vil gi mer problemer på Golf 3 enn forskjellen i diameter i 225 dekkets favør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...