Feil: Radiatorvifta slutta plutselig å virke

Anbefalte innlegg

Planen var å flytte campingvonga til en ny plass (av økonomiske grunner) for lagring, i går.

 

Fyrte opp bilen, får å få den driftsvarm. I mellomtia, har jeg måkka snø til den store gullmedaljen, for å få vogna løs.

Vogna måtte litt bak, vries og så trekkes ut. Jeg brukte bilen til å rygge vogna litt bak, hekta av, to mann å vri vogna,

hekte på bil igjen å trekke den ut. MEN, når jeg skulle rygge, med vogna, kvelte jeg motorn. Radiatorvifta gikk

for fullt ideet jeg kvelte motorn. Slo av tenninga - vifta stoppa (doh!), slo på tenninga - vifta starta - og filte igang motorn.

Etter den episoden der, starta ikke vifta igjen ved ca.90 grader kjølvæsketemp..

 

Ingen sikring er gått... kan selve viftemotorn ha tatt kvelden?? Thermobryteren har jeg fått et lite tips å sjekke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifta thermobryteren, i forbindelse med radiatorbytte, men vifta funker fremdeles ikke... :(

Skal prøve å koble vifta direkte til 12v for å se om den er defekt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du teste vifta må du koble via batteri når bilen går. Den trenger +/-14.4V:)

Har før testet med kun 12V og trodd at den var istykker på en annen bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du teste vifta må du koble via batteri når bilen går. Den trenger +/-14.4V:)

Har før testet med kun 12V og trodd at den var istykker på en annen bil.

 

Jaha, dette var ikke jeg klar over. Hørtes litt rart ut. Men, takk for infoen! :)

Men, iogmed at den ikke vil starte ved gitt temperatur, så må vel nødvendigvis vifta ha tatt kvelden... eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte jo demontere innerskjermen i venstre hjulhus for å komme til skruen som holdt radiatorvifta fast... burde jo ha tenkt meg det, men min bror fant det ut.

 

Så, vi fikk ut vifta, kobla til et 12v bilbatteri - jaggu trur du ikke vifta starta, da gitt!!!! :glad:: gb ::klapp:

 

Det viste seg å være den 80amp sikringa (bak vifta i motorrommet delenr: n0171253) som var gåen. Hadde sjekka den, da jeg oppdaga at vifta ikke virket lengre. Problemet var imidlertidig at jeg kun sjekket ved å se på den... : dum : Jeg målte, med et måleintrument, om det var brudd - som det var.

 

Sjekket og målte også releet også (nr. 2 og 3 i sikringsboksen under pansret). De virket ok.

 

Sparte noen lapper her gitt. :glad:

 

PS! Det holdt med et løst 12v bilbatteri, for å klare å starte vifta..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.