#1 Skrevet Januar 31, 2007 Hva er forskjellen på en motor med pumpedyse og en "vanlig" diesel motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 31, 2007 Dieseltrykket blir laget i hver dyse isteden for å bli laget i dieselpumpen og tilført dysene gjennom en felles ledning. Trykket går rett i dysa kan du sei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 31, 2007 Aha...pumpe og dyse i ett da? Trodde jeg hadde mast på deg før om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 31, 2007 Ja du har jo det men jeg har ikke visst helt hva det gikk i da det ikke har interessert meg, men et kjapt søk på nettet løser det meste vet du. Du kan få ca 700 bar mere trykk ut av en pumpedyse enn du kan med et common rail system der trykket blir laget i dieselpumpa. Ja pumpe og dyse i ett det ligger vel nesten i navnet eller hur? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 31, 2007 Ja du har jo det men jeg har ikke visst helt hva det gikk i da det ikke har interessert meg, men et kjapt søk på nettet løser det meste vet du. Du kan få ca 700 bar mere trykk ut av en pumpedyse enn du kan med et common rail system der trykket blir laget i dieselpumpa. Ja pumpe og dyse i ett det ligger vel nesten i navnet eller hur? Det er ikke nødvendigvis bedre med mer trykk. Er sikkert en grunn til at de fleste bilmerker inkl. vag går over til common rail på de nyeste diesel motorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 31, 2007 Common rail sammen med piezoelektriske dyser sørger for penere motorgange. PD motorene går ofte ganske hardt/stygg gange. Mye av årsaken til at man ønsker et høyt trykk på dysene er at dieselen da forstøves finere. Dette gir høyere effekt og renere utslipp. Tilført dieselmengde trenger dermed ikke være så stor som ved tradisjonelle eldre dieselmotorer med vanlig rotorpumpe, rør og dyser. Common rail har da enda høyere trykk enn pumpedyse?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 31, 2007 Common rail sammen med piezoelektriske dyser sørger for penere motorgange. PD motorene går ofte ganske hardt/stygg gange. Tøff gange i PD-motorene da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 31, 2007 Common rail sammen med piezoelektriske dyser sørger for penere motorgange. PD motorene går ofte ganske hardt/stygg gange. Mye av årsaken til at man ønsker et høyt trykk på dysene er at dieselen da forstøves finere. Dette gir høyere effekt og renere utslipp. Tilført dieselmengde trenger dermed ikke være så stor som ved tradisjonelle eldre dieselmotorer med vanlig rotorpumpe, rør og dyser. Common rail har da enda høyere trykk enn pumpedyse?? Sorry her tok jeg nok feil ja.. Ser ut til at common rail har enda høyere trykk en PD motorene quote: In common rail systems, the distributor injection pump is eliminated. Instead an extremely high pressure pump stores a reservoir of fuel at high pressure - up to 1,800 bar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 31, 2007 Sorry her tok jeg nok feil ja.. Ser ut til at common rail har enda høyere trykk en PD motorenequote: In common rail systems, the distributor injection pump is eliminated. Instead an extremely high pressure pump stores a reservoir of fuel at high pressure - up to 1,800 bar En pumpedyse bygger opp ett trykk på over 2000 bar på det høyeste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 31, 2007 åssen finner jeg ut om jeg har en pumpedyse motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 31, 2007 åssen finner jeg ut om jeg har en pumpedyse motor? Hvis du ikke ser dieseldysene som er skrudd inn på siden av toppen har du en pumpedyse motor. Disse dysene sitter under toppdekselet, montert i topplokket. I bakkant av topplokket har du da ei pumpe og ei stor rund svart kontakt. Finner du motorkoden på din bil er det enda lettere å være sikker. Legg den evt. ut her så kan det hende det er noen som veit. Et bilde av motoren kan også hjelpe. EDIT: Passat 2002 TDI HAR Pumpedysemotor. Den kom i 2000 hos Passat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 31, 2007 dessuten koster hver dyse 10000,- kr he he, har jeg hørt, Tror det er pumpedyser på min 06-transporter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 31, 2007 På tdi uten PD har du jo dieselpumpa som står på registere med eit rør til hver dyse. ganske lett og sjå. Eg har ivertfall PD på min transporter 06mod. Med common rail får ein vell enda bedre styring av innsprøytingen. piezo dysene er enda raskere en vanlige magnetiske dyser meiner eg.. så enda bedre kontroll på insp. Meiner og ha lest at ei sånn piezo dyse kan ha fleire insprøytninger per tenning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...