#1 Skrevet Januar 31, 2007 Heisann.. Har en 80Q B4 som har trillet snaue 280.000. Kan ikke se for meg at det er blitt byttet olje på noe annet enn motor, så vurderer å gå over den litt. Hva bør jeg bytte av olje, og hva slags olje anbefaler folket? Cheers:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 31, 2007 Til girkasse er vel Castrol TAF-X 75-90 et godt alternativ i alle fall. Denne er helsyntetisk og har GL-4 kvalitet. Koster dog litt kronasjer. Uten at jeg vet for sikkert så har jeg hørt at Audi kasser og bakaksler ikke skal ha GL-5 kvalitet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 31, 2007 Skal ikke si for sikkert om Audi eldre enn UrS4/UrS6, men disse skal/bør ha: GL4 eller GL4/5: gearkasse/frontdiff/torsen midtdiff (deler olje) GL5: bakdiff Min har automat og der bruker jeg GL5 i samtlige differ (deler ikke olje med automatkassen).. Har brukt Castrol SAF-X 75W-90 og Shell Transaxle Oil 75W-90. Begge er syntetiske GL5 oljer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 31, 2007 Egentli skal du bare spørre på møller, hvis du tar feil olje kan det gi deg problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 31, 2007 Veldig enkelt: Girkasse skal ha GL-4 (girkasse, frontdifferensial og senterdifferensial deler olje) mens bakdifferensial skal ha GL-5. Ikke noe hokus-pokus på noen av dem, men husk dette skillet - girkassen kan IKKE fylles med GL-5. Anbefaling på girkassen er Castrol TAF-X eller Shell Getriebeöl EP. Finnes mange andre også, men de to her har jeg personlig erfaring med at fungerer utmerket på Audi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 1, 2007 Egentli skal du bare spørre på møller, hvis du tar feil olje kan det gi deg problemer. Når jeg spurte etter riktig girolje på møller kom selgeren med Shell SPIRAX AX 80W-90. Dette er en billig olje beregnet på diff og sluttdrev samt den er GL-5 olje (ref oljekanne). Da jeg spurte selgeren angående krav om GL-4 olje, bare ristet han på hodet og sa at dette var olja de solgte. Kjøpte selvfølgelig ikke dette skvipet. Men på bakakselen regner jeg med at denne Shell olja er grei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 3, 2007 Takker for svar! Jeg bør vel kanskje gå over hele bilen med ny olje, med tanke på at den har trillet 300.000. Er det noen steder det ikke skal være "nødvendig" å bytte med mindre det lekker eller noe i den dur? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 3, 2007 Hei Du har sikker sjekket, men for å være sikker, så legger jeg med lenker til oljeselskapen. Der skulle du finne det du trenger Shell: http://www.shell.com/home/PlainPageServlet?FC=/no-no/tailored/shell_for_motorists/oils_lubricants/helix_new/app_choose_ga_0312.html Castrol: http://www.ew2.lubesinfo.com/frameset.asp?sid=196&bid=69&sc=1196&langid=11 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 3, 2007 Takker for svar!Jeg bør vel kanskje gå over hele bilen med ny olje, med tanke på at den har trillet 300.000. Er det noen steder det ikke skal være "nødvendig" å bytte med mindre det lekker eller noe i den dur? Jeg hadde en gang en bil (mulig det var Audi 100 5E, 77 mod) hvor jeg leste utifra Haynes boka at girkasseoljen aldri skulle skiftes. Den begynte å kreve rolige bevegelser på giringen og at clutchen ble holdt inne litt for at den ikke skulle bråke. Da skiftet jeg girolje og kassa oppførte seg normalt igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 3, 2007 Ett annet alternativ, http://oljelageret.no/shop/osc/product_info.php?cPath=43&products_id=203 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 16, 2011 Drar opp denne ! Ringte den lokale audiforretningen for å høre på pris på girkasseolje. Det var "spesialolje" til 300 kr litern som måtte bestilles. Men han hadde GL-5 til 81 kr literen, den bekreftet selgeren og en annen ansatt passet min girkasse. 5 trinns manuell quattro Hva tror dere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 16, 2011 Gl-5 skal IKKE brukes på girkassen, det er en differensialolje som ikke fungerer med synkroniseringene i girkassen. Da blir det etterhvert havari om man fyller den. Oljen på manuell kasse skal være en GL-4 olje, det finnes mange produsenter av denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 16, 2011 Gl-5 skal IKKE brukes på girkassen, det er en differensialolje som ikke fungerer med synkroniseringene i girkassen. Da blir det etterhvert havari om man fyller den. Oljen på manuell kasse skal være en GL-4 olje, det finnes mange produsenter av denne. Ja så du skrev det, men var mye forskjellige meninger når man googlet det.. Å når møller bekreftet dette, begynte je å lure! Men da finner jeg GL-4 et annet sted 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 16, 2011 Det finnes en del moderne oljer som er merket med både GL-4 og GL-5, og det kan jo brukes. En ren GL-5 kan ikke brukes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 16, 2011 Da jeg skiftet girkasseolje på min '90 Audi 100 TQ gjorde jeg det enkelt; kjøpte korrekt olje på Audi. Vel og merke kostet den nesten 250 kr literen, men jeg visste at jeg fikk korrekt olje med korrekt spesifikasjon. Fungerer utmerket uten skraping eller noen som helst ulyder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 16, 2011 Jeg bruker en GL4/GL5 Mobil1 olje på min 100 quattro, og det funker gull 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 22, 2011 Husk nå på gutter at det er 44% rabatt på alle oljer på meca Sparer mye på det... husk medlemskort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 22, 2011 De av dere som stoler blindt på Møller; ikke gjør det. De er bare mennesker de også og KAN gjøre feil. Snakker av erfaring. Lang historie kort; Golf 3 GTi --> havari på kasse --> byttekasse inn --> tlf til møller ang olje på kasse (var her det gikk galt) -- 2 år med vrang og treg kasse --> nytt havari (lest meg frem til at dette havariet mest sannsynlig kom av feil olje) --> ny byttekasse --> rett olje denne gangen --> noe helt annet å kjøre med. Er ikke eneste gangen Møller har kostet meg unødvendige $$ pga jeg stolte på de. F.eks en giver til ca 2000,- ble byttet som mest sannsynlig ikke var gåen. Problemene kom tilbake etter noen få måneder, denne gangen kostet det ca 300,- å løse problemene. Dette fant jeg ut selv. De trenger nødvendigvis ikke være noen halv-guder bare fordi de jobber på et merke-verksted/forhandler. Beklager om det er noen som føler jeg tråkker dem på tærne (er ikke det som er meningen), men fakta er at ikke alle er like dyktige i faget sitt. Enda godt det finnes mangen dyktige fag-folk. Problemet er bare å skille mellom disse. Ikke lett for en som ikke kjenner personene. Ser Eyvind S. nevner Shell Getriebeöl EP, var denne jeg brukte på kassa etter andre havariet og har god erfaring med denne. Husker ikke hva olje jeg brukte som førte til havari, men Møller sa bare "Du kan bare bruke en vanlig girolje". Yeah right...... Btw; en kollega hadde A6'n inne på Møller. Møller fikk ikke start på bilen, og ville bytte startmotor. Skulle "bare" ha 9000,- for denne jobben. Kollegaen min forlangte bilen hjem, skulle fikse selv. Når han da fikk bilen hjem, satte han seg inn, vred om nøkkel og bilen startet på 1. forsøk........???? En annen kollega leverte bilen (riktignok Opel) til service. Fikk faktura og der stod det bl.a. xx liter med spylervæske. Kollegaen min hadde fyllt opp tanken FØR han leverte den inn (nettopp pga mistanke om slike ting).......... Så igjen, ville absolutt ikke stolt blindt på en merkeforhandler........ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 22, 2011 Ja, det er som når folk md VAG-biler går på en eller annen rekvisitabutikk og skal ha "servoolje", så får de med seg ATF og fyller dette, så totalhavarerer hele systemet kun kort tid etter.. Girkassene i VAG-biler tåler ikke GL-5 som er det mange selger som vanlig girolje, og Møller har sjelden særlig kontroll på biler som er eldre enn fem år.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 22, 2011 Ja, det er som når folk md VAG-biler går på en eller annen rekvisitabutikk og skal ha "servoolje", så får de med seg ATF og fyller dette, så totalhavarerer hele systemet kun kort tid etter.. Girkassene i VAG-biler tåler ikke GL-5 som er det mange selger som vanlig girolje, og Møller har sjelden særlig kontroll på biler som er eldre enn fem år.. Bare litt tillegsinfo på denne; Golfen var ca 6 år når dette hendte, så var jo ikke SÅ gammel akkurat. Men blir uansett feil av dem å bare si "Du kan fylle en helt vanlig girolje" når det faktisk ikke stemmer. Da er det bedre å ikke svare i det hele tatt da. Poenget mitt var bare at en merkeforhandler KAN gjøre feil de også. Kan være lurt å sjekke litt opp på egenhånd. Var f.eks her på forumet jeg fikk svar på dette med girolje-type. Må si det var surt å få et havari på kassa pga feil info fra Møller. Men var jo jeg som byttet kasse, så kunne jo ikke "ta" Møller for det. Men hva om det faktisk var Møller som hadde byttet kasse og fyllt feil olje? See my point? : vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...