Eksos Manifold! Er dette Sprekk?

Anbefalte innlegg

hallais.. har studert manifolden min for og prøve å finne ut hvorfor jeg har en sånn syk viftelyd\plystring,, og bilen går litt dårligere oxo..

sjekka alle slanger fra trykk side til innsug. ferdig med alt det der.. ble litt bedre, merka att noen vakumslanger satt utrolig løst!!

over til poenget!? på manifolden ligger det hvitt stoff av ett eller annet slag i bøyene på grenrøret på varmsiden dette har jeg ikke bilde av nå, og rundt turboen både på turbo flensen og eksos flensen... er dette sprekk i manifolden?? evt lekkasje?

http://www.vwaudi-club.no/script/showPhoto.php?MID=8782&CarID=7075&SortOrder=8

http://www.vwaudi-club.no/script/showPhoto.php?MID=8782&CarID=7075&SortOrder=5

dette må da være en ferdig manifold!??: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min gammle var det jaffal veldig hvitt der den var sprukket. Så jeg vil nok si at den er lekk ja. Min var nesten sprukket rundt hele røret på sylinder 3:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo akkurat der min også er snøhvit!! ser det er rundt turboen også.. vet du hvorfor det har skjedd?

Kattalystaorene mine var så tett att jeg nesten ikke fikk 80kmt på biln, når jeg åpner panseret ser jeg att HELE turbo oppsettet er blod rødt!! så det har vært rimelig med varme og trykk som sikkert har sprengt hull der.

Kjørte seff bilen ROLIG ned til normal temp.

Kattene er nå FJERNET for godt:) tok fullstendig av etter att jeg staket dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde å søke på nettet om syntomer og bilder på ødelagte manifolder men fant ikke en eneste en som hadde det samme som meg,, var som regel en liten sprekk eller lignende..

Hadde du også en rar suse lyd når den var lekk? hører ikke no frieksos?

Bytta du røret selv, bare lurer på om jeg kommer til og knekke org skruene og skal det brukes noe tettningsstoff der eller locktite?

sry for att jeg er masete nysjerrig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde litt fise lyd når den var kald, men det ble stille når den ble varm.

Skiftet selv ja. Skifter pakkningene og muttere og skiver. Bytta til rs2, så da måtte jeg ha kortere pinbolter, løste dette med å skifte alle pinboltene til rs2 type.

Skal ikke trenge locktite eller pakkningstoff.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er rundt turboen er jo i mellom downpipe og turbo. Enkelt å plukke av turbo på bilen din så det er bare å raske ut og skifte pakninger. du kan jo ta av eksosmanifolden når du er kommet så langt også så teiper du bare igjen hulla og skrur ut pinn boltene til wg og turbo og teiper igjen det ene, og trykk tester med noe hjemmelaga greier. Tåler en del sprekker før du merker noe av det egentlig.. Da er det mye værre at det er lekkasje på innsugsida! Jeg trodde jeg hadde tett system så viste det seg at intercooleren min var sprekt.. Men, når du har sprekk i manifolden så stor at det kommer lyd så er det ikke noe plystrelyd akkurat, mer en fiselyd... :P Jeg ville bytta alle pinnboltene med mutterer når du skrur av det, det er utrolig lett å vri av boltene, klarte det selv på min. 3 stk faktisk.... Så var det dritt jobben å få ut igjen da.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er rundt turboen er jo i mellom downpipe og turbo. Enkelt å plukke av turbo på bilen din så det er bare å raske ut og skifte pakninger. du kan jo ta av eksosmanifolden når du er kommet så langt også så teiper du bare igjen hulla og skrur ut pinn boltene til wg og turbo og teiper igjen det ene, og trykk tester med noe hjemmelaga greier. Tåler en del sprekker før du merker noe av det egentlig.. Da er det mye værre at det er lekkasje på innsugsida! Jeg trodde jeg hadde tett system så viste det seg at intercooleren min var sprekt.. Men, når du har sprekk i manifolden så stor at det kommer lyd så er det ikke noe plystrelyd akkurat, mer en fiselyd... :P Jeg ville bytta alle pinnboltene med mutterer når du skrur av det, det er utrolig lett å vri av boltene, klarte det selv på min. 3 stk faktisk.... Så var det dritt jobben å få ut igjen da.. ;)

har en fiselyd ja.. har du noen gang hatt en bilstereo der du hører dynamo støyen i høytalerne?? slik høres det ut.. serlig hvis bremser på giret på ca 5omdr og ned. rart: klø :

huff fikk du tak i boltene med tang etterpå eller knakk du dem helt inntil?

heldig hvis det står en bit igjen så man kan sveise på og vri av m skikkelig moment. Gruer meg fælt til det bytte.. ser for meg borremaskin og grisepikk i 2dager før jeg må friske opp nye gjenger i 1dag. ahh!: bråk :

men så er det verd det etterpå: rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør sjekke det grenrøret ditt Kent, jeg har ett lignende som jeg og skal hive på garret på, nr 2 nå :) har 2871 nå, men skal opp til 3071 ;) Sjekket dette grenrøret mitt da, og det viste seg at selve anleggsflaten som du monterer mot toppen ikke var plan (ett standard problem på disse visstnok) så jeg planslipte mitt.. Er du redd for lekkasjer og dobbelt arbeid så bør du sjekke dette i en jigg eller lignende :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel røret fra kimmit? Generelt så er vel "billige" grenrør ikke plane i flensene da det ikke er planet etter sveising.. Noe dyrere grenrør vil du da få planet og flow preppa innvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De dritdyre RS2-grenrørene er vel i utgangspunktet rette, men 'alle' vrir og vrenger på seg. Selv originale AAN-grenrør kan vri seg litt. Min RS2-manifold er sprukket både her og der, og når jeg hadde lekk toppakning, sprutet det faktisk ut vann i disse sprekkene.. Kommer fortsatt littegrann når det er spesielt fuktig vær.. Har ennå til gode å se en manifold som ikke sprekker, det ligger i grunn i dens natur, pga. lite område å flexe på, høy tempforskjell og 'enkel' design. Tror ikke du skal tenke så mye på det, all den tid du ikke maxer ut wastegaten.. ;) Jeg har vel sprekker som går helt fra syl. 3 til forsiden mot turboen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok tenkte kansje det tok endel av effekten? skal ta med det grenrøret og få det sjekket evt planslipt en plass! best å være på den sikre sia... grenrøret kjøpte jeg på ebay fra streetsport industries. sveisene ser skikkelig bra ut og det er ikke bøyde rør, inni er det polert og fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har herved fått bekreftet fra bb racing att manifolden er KAPUTT! det er garantert årskak til slapp turtall... det hadde visst mye med sensorer og gjøre?? lambda!?? div..

man hører ikke en skit når den lekker men du skal se det godt pga hvite rester og sprekk.,.

Ett xtra tegn på problemet er att bilen går så ei kule kald!.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det hvite stoffet kan også være vannlekkasje på turboen. jeg fikk i hvertfall rimelige fine hvite striper da turboen lakk litt vann. fiksa det med en pakning, forrige eieren hadde ikke pakning der.

Vis du har såpass lekkasjer burde du jo kjenne eksos som går ut av sprekkene med å holde over sprekkene, jeg kjenner litt da jeg har brukt eksospakninga fra turbo over til downpipe om igjenn.

+ Litt offtopic :)

Ossen er ladetrykket og slikt med en slik garret turbo?

Turbolagg?.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm er det ikke vacum på varm sia av turboen`? er det ikke derfor vi har wastegate`?

vellvell bilen bruker ikke vann har aldri gjort det heller så det kan ikke være det.. men takker for tipset!!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm er det ikke vacum på varm sia av turboen`? er det ikke derfor vi har wastegate`?

vellvell bilen bruker ikke vann har aldri gjort det heller så det kan ikke være det.. men takker for tipset!!:)

eksosen lager trykk på eksossiden av motoren. bare kjenn over skjøtene om det trykker litt i håndflata.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. Er nesten umulig og komme til under manifolden uten å brenne nævan av seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du tar jo ikke hånda di neddi der etter du har vært ute å sladdet så turboen blir rødglødende!?

Du stikker ut en morgen da det er 16 minus, åpner panseret og stikker hånda neddi. tror du han sjekke i 2 minutter før manifolden blir såpass varm att du ikke kan ta på den..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo men den lekker ikke så jævli mye!! metall utvider seg når det blir varmt og det da det lekker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo men den lekker ikke så jævli mye!! metall utvider seg når det blir varmt og det da det lekker.

ok,. da tror jeg du kan se bort i fra att manifolden din har såpass sprekker att det er det som er problemet med ladetrykket ditt.

Da jeg kjenner att mitt lekker ganske mye og klarer fortsatt 1.3 bar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytt pakninger!mellom turbo og manifold,mellom topp og manifold,og turbo og downpipe så trur jeg detta kan fikse seg trur jeg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja jeg får vell max 2.2 i displayet når jeg maxern i 6

tror ikke det er det som lager problemet.. tror det kommer falskluft inn der så lambda feil informerer ecu... er sikkert helt på villspor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vis du har lekkasje på eksosen så vil det heller komme eksos ut av lekkasjen, da det er overtrykk der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjenner godt trykket av fri ekosen når bilen er kald men ikke når den er varm?.. ligger også kondens ellers vann i skjøtene til turbo og i sprekkene som fordamper ganske fort når jeg starter bilen? noen tanker om det? kan topp pakkningen være gåen eller er det bare litt fuel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.