Hjelp med feilkode på S4 2,7t

Anbefalte innlegg

Jeg fant denne i dag:

17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

P1557 - 35-10 - - - Intermittent

Tipper det har sammenheng med at jeg mistet all power etter en "leketur" i snøen en kveld. Virket rett og slett som snurrboene hadde tatt ferie helt til jeg startet og stoppet motoren.

Jeg fant en rimelig hårete "styreslange" inn til bypassventilene, som jeg tror kan ha slått boble under trykk.

Er alt dette samme sak? Noen som kan forklare?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant denne i dag:

17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

P1557 - 35-10 - - - Intermittent

Tipper det har sammenheng med at jeg mistet all power etter en "leketur" i snøen en kveld. Virket rett og slett som snurrboene hadde tatt ferie helt til jeg startet og stoppet motoren.

Jeg fant en rimelig hårete "styreslange" inn til bypassventilene, som jeg tror kan ha slått boble under trykk.

Er alt dette samme sak? Noen som kan forklare?

Du har hatt ett midlertidig overtrykk ifra turboen(e). Det kan være flere forskjellige årsaker til dette, alt ifra en kaputt styringsventil til turboen til en turbo som er iferd med å gå.

Jeg har samme feilkode av og til på vår Audi A4 1.9TDi pumpedyse nå, og jeg er etterhvert sikker på at den kommer pga en feil i turboen som gjør at styringen ikke får dra VNT "leppene" langt nok tilbake, og dermed går trykket for høyt opp (jeg ser på det som en billig løsning istedenfor å CHIP'e bilen :P ). Så antagelig blir nok løsningen for vår del ny turbo (for de mer interesserte så ligger logginger ifra mai ifjor, når turboen var som den skulle, sammenlignet med nå på http://www.lundarvollen.com/slett/TurbotrykkFeil.pdf )

Der ser man at nå klarer den ikke å få ned trykket ifra 2,5bar igjen, det blir liggende der selv om ECU'en skriker "se å få ned det jæ... trykket en eller annen".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig: jeg ville ikke tenkt så mye over dette nå var jeg deg. Slett den og se hva som skjer. At den er intermittent betyr at den ble borte igjen (det blir den ikke på vår), og at ting etterpå har fungert normalt.

Jeg kjenner ikke til hvilken type bil du snakker om, men det normale er at "styringen" skjer med vakum, og selv om en slange er litt "hårete" så skal det hardt gjøres at det blir "bobble" på den :) Det KAN selvfølgelig være at slangen lekker.

Det skal sies at jeg har sett denne feilkoden på tre biler så lenge jeg har drevet med dette (to passater, og audien vår), og på den ene passaten var det N75 ventilen, mens på den andre var det turboen. På den tredje (vår) ser det desverre også ut til å være turboen.

Forøvrig: ingen av disse tre hadde "intermittent" kode (som er det jeg mistenker at er cluet her). Sannsynligvis var dette et "fenomen" som du kanskje ikke opplever igjen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for bra svar!

Byttet den aktuelle slangen og fjernet feilkoden i går, så får bare se det litt an over tid. Fant en på AudiForum som hadde hatt samme hendelse som meg, men det var også en engangshendelse. Han hadde ladetrykksmåler og kunne se at bilen nektet å lade over 0,4 bar inntil den ble "bootet".

Hva er denne N75 ventilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for bra svar!

Byttet den aktuelle slangen og fjernet feilkoden i går, så får bare se det litt an over tid. Fant en på AudiForum som hadde hatt samme hendelse som meg, men det var også en engangshendelse. Han hadde ladetrykksmåler og kunne se at bilen nektet å lade over 0,4 bar inntil den ble "bootet".

Hva er denne N75 ventilen?

N75 er en elektrisk styrt (styrt av ECU'en) vakumventil som styrer turbotrykket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.