Anbefalte innlegg

Hei

 

Hvor lang tid må jeg beregne å bruke fra Bergen til Oslo med bil og vilken vei er å foretrekke nå på vinteren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går vel ca 7.5 til 8 timer. Det greieste er vel kjøre aurland hol nå på denne tiden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lærdalstunnelen og hemsedalsfjellet er nok den beste på vinteren hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ka du spekkulerer i no da....:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å kjøre lærdalstunnellen og filefjell (den minste fjellovergangen) Går fort og smertefritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må vell hente bilen min snart.

 

Firmabil

IM001446.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikreste overgangen er over Filefjell. Hører stadig at Hardangervidda og Hol-Aurland er stengt eller er at det er kolonnekjøring der. Skal mye til at Filefjell (E16) stengt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filefjell er over Hemsedal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filefjell er over Hemsedal?

 

Nei. Filefjell er mot Fagernes

Er bare å følge E-16 hele veien fra Bergen til Oslo(Sandvika)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte lærdalstunnelen-hemsedal for tre-fire uker siden, var og hentet bil ved krøderen. På tilbakeveien var hemsedalsfjellet stengt pga trailervelt, så da ble det hol-aurland, noe som gikk helt fint. Men en ting en må være obs på når en kjører hol-aurland, er at det ofte er mye is ved tunnel åpningene. Det kan fort gå galt!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville valgt Hemsedal så lenge den er åpen. Rengn med ca 7 timer. Hemsedal er den korteste etter min mening og den veien jeg kommer meg fortest over fjelle på. Filefjell er en omvei som tar lengre tid, men er nesten alltid åpen. Auland-Hol er og et alternativ, men der er det mye telehiv og son Christer sier ofte mye is ved tunnelene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg skal kjøre tur/retur Oslo så jeg får prøve Hemsedal til Bergen natt til lørdag å så får vi se hva som er åpent på retur.

 

Det blir en rimelig hard helg. Starter i dag 1830 med fly fra Vadsø og lander i Oslo 2230, på Lørenskog står varebilen min og den kjøres til Bergen iløpet av natten. 0900 henter jeg ny bil og starter med å pakke ting over i nybil, så kjører jeg til Oslo og kanskje mot Fünas for å ta en øl med kjente. Starter så mot nord og skal være i Mo i Rana kl 1800 søndag og i Bodø senest 0700 på mandag. Så er det å begynne å jobbe i Bodø og Fauske. Kjører så mot Sortland der jeg skal være 0900 tirsdag. Slik fortsetter det til neste tirsdag :) Er godt å kunne ha huset på ryggen da.

 

Blir rundt 3500-4000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du reiser FRA Bergen er det ikkje noe problem. Da bare holder du deg på E16. Her kommer fjellovergangene etter hverandre, så det er ikkje noe problem om ein er stengt, da bare fortsetter du til neste.

 

Eg kjører alltid Aurland - Hol pga at det går raskest. Men her er det smale veier med mye svinger, så om du ikkje er kjent, så kjører du nok like raskt om Hemsedal.

 

Det er også som folk seier her at det er lurt å passe seg i tunnel-åpninger pga is på fjelloverganger. Vart forbikjørt av ein flunkende ny Saab her ein vår, og eg tok den fort igjen da den ikkje hadde klart svingen ved innløpet til tunnelen...

 

Når du tilbake fra Oslo, og om du bestemmer deg for å kjøre Rv7 oppover til Gol, så står det skilter der (på Gol) på fjellovergangene Hemsedal, Hol-Aurland og Hardangervidda, så du kan ta avgjørelsen når du kommer der. I verstefall om alt er stengt har du nødløsning på Golsfjellet over til Fagernes, og så ta Filefjell. Dette tar ca 1 time ekstra sett opp mot Hemsedalsfjellet trur eg (kan fort lønne seg framfor å stå i kolonne).

 

Men - føler eg har munndiare her nå :P

 

Husk at "Vegtrafikksentralens automatiske telefontjeneste for fjelloverganger" (herregud for eit navn...) alltid har oppdatert info på tlf 175 .

Kanskje også huske på at det er fotoboks i Gudvangtunnelen (på slutten) og Lærdalstunnelen (over alt)...

 

 

Nå må eg jobbe ferdig mot deadline her, så eg er klar for firma-seminar :venner: (les firmafest med LITT faglig innhold). Så eg kommer ikkje og redder deg om du står fast oppi dalen her ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filefjell er best om vinteren det går fort og du slipper alle stigningene.... Vi kjører alltid der når vi skal over på vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"fillefjell" e bare tull :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du kan lese mellom linjene av enkelte svar her er det mest kø og flest trailere over Hemsedal og Filefjell. Derfor kjører jeg alltid Hol -Aurland. Det er ikke en eneste trailer eller lastebil som lager kø mellom Gol og Aurland, i tillegg er det flere mil kortere enn Hemsedalsfjellet.

 

Med en Far fra Bergen og samboer fra Flåm har det blitt en del turer opp gjennom årene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filefjell er best om vinteren det går fort og du slipper alle stigningene.... Vi kjører alltid der når vi skal over på vinteren.

 

Stigning? er det noe problemer da? : haha :

 

Hemsedal er vell "hovedveien" østover, men som nevnt så er det en del trailerer som har kjørt ut i år. Var østover sist helg, da var alt stengt utenom hemsedal, og når vi kom opp der så stod det seff en trailer på tvers, og "vansgutane" var i full gang med redning, det er gutta som kan bilberging: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stigning? er det noe problemer da? : haha :

 

Hemsedal er vell "hovedveien" østover, men som nevnt så er det en del trailerer som har kjørt ut i år. Var østover sist helg, da var alt stengt utenom hemsedal, og når vi kom opp der så stod det seff en trailer på tvers, og "vansgutane" var i full gang med redning, det er gutta som kan bilberging: rock :

Jeg tenker på trailerne og bussene som ligger forann og holder igjen... Kommer alltid fort forbi over filefjell...men så pleier vi å ha en rallybil bakpå da.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg vil for min del si at aurland-hol er best å kjøre så lenge det er åpent. lite trafikk som kan holde igjen tempoet som regel.

bor selv i aurland å pleier å ta den veien når eg skal østover, er beste veien syns eg :) spesielt på sommerstid, da kan man gi godt på over fjellet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en Far fra Bergen og samboer fra Flåm har det blitt en del turer opp gjennom årene :)

 

samboer ifra Flåm? Hvem da? Jeg er selv ifra Gudvangen...

 

Aurland - Hol er definitivt best... Jeg kommer derifra, og kjenner veiene veldig godt... Aurland - Hol er vanvittig flott å kjøre dersom det er fint vær...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er flott å kjøre den veien uansett - sett opp mot dei andre veiene... For ikkje å snakke om at brøytemannskapet på den fjellovergangen virkelig kan brøyte.

 

Det eg sa lengre opp er at om du ikkje kjenner veien, så går det _kanskje_ like raskt over Hemsedal...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går vel ca 7.5 til 8 timer. Det greieste er vel kjøre aurland hol nå på denne tiden...

 

Du trenger seriøst å trimme kjøretøyet ditt: smil :

 

Regn med 6 timer på sommeren med personbil og bortimot 7 om vinteren.

 

Hol-Aurland(når den er åpen) er uten tvil raskest da det er mindre og mindre billister der:)

 

Men nå har vel du tatt turen allerede:)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte til bergen med henger på 6,5 time. Og brukte 7 timer hjem med full bil og henger. Kjørte Filefjell over og Aurdal hjem igjen. Så de som bruker 7,5-8 timer må ha noen vannvittig lange raste stopp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.