Anbefalte innlegg

Skulle starte opp bilen i dag etter en liten kjøretur, men til min store fortvilelse startet ikke bilen. Jeg vridde rundt nøkkelen, men den gikk ikke lenger enn til at tenningen gikk på, dvs bilen startet ikke. Den kommer mao aldri til det punktet hvor du drar i gang startmotoren.

Når jeg deretter tok ut nøkkelen, gikk ikke tenninga av!!! Akkurat som om den har låst seg fast inni der. Når jeg putter i nøkkelen er det ikke noe motstand lenger når jeg vrir om nøkkelen, og ingenting skjer! Var nødt til å gå fra bilen, og skru fra batteriet!!!

Er tenningslåsen min gåen eller er det en sikring/rele eller noe slikt??? : gråter :

Gjelder forøvrig en Audi 80 93mod

På forhånd takk for alle svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke umulig at El-delen på tenningslåsen din er kaputt. Bør ikke koste all verden heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke kjenner fjærmotstand fra "tenning" til "start" og ellers hvis nøkkelen går meget lett rundt uten noen form for motstand i det hele tatt er det fare for at den lille aluminiumstappen som går fra låsesylinderen til tenningsbryteren er knukket. Dette er i så fall en relativt vanlig feil, det har i alle fall skjedd på alle min 4 gammelbiler. Som erstatningsdel på Møller selges kun låsesylinder med den aktuelle tappen påfestet. Da får du også med et par nye nøkler. Men den knekte biten kan taes løs fra låsesylinderen med litt plukk slik at du kan bytte over kun den.

EDIT: Legger ved et illustrasjonsbilde fra en Audi 100. Delene ser ikke helt like ut, men oppbygningen av delene er de samme. Helt til høyre den avknekte biten.

tenningslaas.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

må jeg båre i rama for å få løs låsesylinderen? Sliter litt.. har bårt ut hele innmaten til sylinderen snart : smil : Noen tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ser på bildet mitt over av låsesylinderen ser du en liten blikkleppe som er 1-1,5cm innenfor den sorte plastkanten. Der den stikker mest opp (det ser du på den nye delen) må du borre et lite hull (3-4mm) i rattlåshuset. Altså slik at du borrer hullet rett over der den blikkleppa er. Deretter trykker du ned blikkleppa med en liten skrutrekker eller noe og drar hele låsesylinderen rett ut.

I Haynes-bøkene står det nøyaktige mål hvor du skal borre dette hullet, men det er ingen problem å se dette ved hjelp av den nye sylinderen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fått den ut nå.. men den lille tappen som har knukket av sitter enda fast inni der.. men skal nok få den ut.. helvettes rattlås!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.