Anbefalte innlegg

halla! lurte på om noen kunne hjelpe meg litt her, har tenkt å bestille noe deler fra awesome-gti,

 

tingen jeg lurer på er om jeg må betale hauevis med toll og moms når pakken kommer til norge ? :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den ikke er sendt som gave eller lignende og beløpet overstiger 200kr (ink frakt) må du betale 25% mva pluss gebyr for fortollinga. 80-160kr, alt ettersom.

Det er ikke TOLL på bildeler i den forstand, men mva har du alltid så lenge beløpet er over 200kr. Husk at det beløpet også inkluderer frakt.

Pass på at avsender trekker fra deres mva/vat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okeyokey så de er pliktig til å trekke fra deres vat ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke momse grensa satt opp til 1000 eller 2000 fra nyttår eller noe?

Ellers var det bare stortinget som har vært ute med "læppa" igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Tollvesenet om dette senest idag jeg, og da sa de i allefall 200,- til meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter et lite søk på toll.no fant jeg dette:

§ 5 nr. 2:

"Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk, tobakkvarer

(herunder sigarettpapir).”

Bestemmelsen ble endret den 16. desember 1998 (ikraft 1. mars 1999), hvor

avgrensningskriteriet ble endret til maksimum vareverdi kr 200 på sendingen, i motsetning til

tidligere hvor det samlede avgiftsbeløp på sendingen (kr 50), var det avgjørende.

Dersom sendingens vareverdi på kr 200. overstiges, skal det kreves opp merverdiavgift etter

tollverdireglene.

Gaver kan ha verdi opp til 1000kr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey okey! vell hvordan merker de verdien på pakken da som skal momses da ?:S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må fremlegges hva som er i pakken og verdien, så er det sikkert et krav om kvittering eller noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De pakkene jeg har fått har det vært en form for standard eksportklistrelapp. Der står det varens verdi i avsenders valuta. Jeg fikk en pakke der totalverdien ble nøyaktig 200kr. Da hadde tollvesenet åpnet pakken på leit etter kvittering som viste en evt høyere verdi. Deretter pakket de den helt latterlig dårlig inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okeyokey så om eksportlappen og kviteringene ikke stemmer blir det baluba :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikkje di feil viss ikkje verdiene stemmer overeins... Så trur ikkje du kommer i noen problemer...

 

Men du blir nok avkrevd mva for det høyeste beløpet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.