Bytte bremseskiver bak på 01 A4 avant B5

Anbefalte innlegg

Er det mye jobb? Eller er det bare av med kaliper og en skrue i selve skiven? Eller må jeg bytte hjullager i samme slengen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikkje bare hjulboltene som holder skiva på plass da ?

 

Eg har ikkje bytta på min A4, men meiner å huske at det er slik på desse bilene...

 

(ikkje stole blindt på meg her nå :P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det forhjultrekk, så sitter hjullageret i skivene.

Er det firehjultrekk, så er det løse skiver.

 

Lars.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er forhjulstrekk.. Mye stress å så ut hjullagrene? Eller for å spørre på en annen måte: kan man bytte over de gamle lagrene eller bør jeg sette inn nye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gamle lagerene bankes lett ut med hammer og en dor.

Helt grei jobb.

Kan være greit og skifte de hvis bilen har gått noe km, men ikke noe must!

 

Lars.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABS kransene må også byttes over fra gamle til nye skiver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemplene i calipperne må skrues inn.. må bruke spesialverktøy eller finne noe som passer inn i spora på stempelet å skru inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemplene i calipperne må skrues inn.. må bruke spesialverktøy eller finne noe som passer inn i spora på stempelet å skru inn.

 

Pass da på mansjetten rundt stemplet, ellers så han den skjære seg hvis det kommer sand og dritt nedi der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bremser byttet.. Det gikk greit, men jeg måtte modifisere en tvinge for å få stemplene inn igjen. Sveiset "spesialverktøy" med spor fast i en tvinge og fikk skrudd det inn ved hjelp av den. Da fikk jeg både press og skruing. Håper det gikk bra. Planen var at da hadde jeg kraft nok til å skru inn stempelet, uten å åpne luftenippelen. Her er verktøyet:

 

IMG_0072.sized.jpg

 

Det viste seg at de rare lydene kom av at klossene var kaputt.. På 2 av dem hadde bremsebelegget løsnet og lå løst og på en var det ikke noe belegg i det hele tatt.. Ikke rart det bråket!

 

Men jeg er usikker på om jeg har gjort det rett, eller om spesial verktøyet mitt har ødelagt kaliperen. Hva er symptomene på det? Brekket var litt løst rett etterpå, men da jeg kom hjem tok det mye bedre og tidligere. Det virket som om det hadde justert seg selv. Jeg bør kanskje løfte bilen og prøve å snurre rundt et bakhjul mens noen tråkker på bremsen? Egentlig tror jeg det var en vellyket operasjon, men siden det var første gangen blir jeg litt usikker..

 

P.S skrallehylser er glimrende til å banke ut/inn hjullager!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jo ut som ett helt greit verktøy det da.. En skal vel bremse noen ganger med pedalen før du rører brekket, så den mekanismen får justert seg inntil å noe greier inni der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsen er normal lett etter en slik operasjon. Må pumpe pedalentil den blir stiv før du kjører. Så det er vel grunnen for at brekke var lett først..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det forhjultrekk, så sitter hjullageret i skivene.

Er det firehjultrekk, så er det løse skiver.

 

Lars.

 

Gjelder dette 8E også ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette 8E også ?

 

 

Nei, her det løse skiver på alle modeller.

 

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, her det løse skiver på alle modeller.

 

 

Lars

 

Hva med stemplet skal det skrues inn eller er det nok med at man presser det inn med feks. en stor tang ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må skrues samtidig, men koster hundre eller noe på tema verktøyet som gjør det. Og det er igrunn helt strøkent å bruke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med stemplet skal det skrues inn eller er det nok med at man presser det inn med feks. en stor tang ?

 

På den må du skru, for alld el ikke press!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den må du skru, for alld el ikke press!!!

 

Okay, takk for svarene karer.:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.