1.8 20V motor, 3 innsugsventiler på hver sylinder, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel det meste :o

 

Har lurt på dette en god stund nå, og siden det mest sannsynlig sitter en slik motor i min neste bil er det jo greit å tilegne seg litt kunnskap.

 

1.8T : rock :

 

Låner et bilde fra en annen her på forumet:

 

DSCN2352.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg vet det så vil jeg tro det har med mengde luft og bensin og gjøre. Tre mindre ventiler gir større areal enn to større...innenfor visse grenser selvsagt.

 

Kan også ha noe med vekt og gjøre, men det tviler jeg på.

 

Sikkert noen som kan korrigere dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som Lars Inge sier, flere ventiler gir mer areal. Etter hva jeg har lest på engelsk(du vil ikke vite karakteren jeg fikk i engelsk :P) så vil flere ventiler gi bedre bunndrag, så tre ventiler skal i teorien gi bedre bunndrag enn 1ventil, men når det gjelder toppeffekt skal det ha mindre å si. Her er effekt\moment på orginal gti 8v vs 16v, og selv om 16v har 27hk mer har den litt bedre moment hele veien.

16vs8v kurver.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hentet fra audi.de sine sider (http://www.audi.de/audi/de/de2/tools/glossary/motor_antrieb/glossary020.html)

 

"Fünfventil-Technik

Die Leistungsfähigkeit eines Motors hängt entscheidend davon ab, wieviel Kraftstoff im Zylinder effektiv verbrannt werden kann. Ein unmittelbares Maß für diese Leistungsfähigkeit ist deshalb auch die Luftmenge, die unter dieser Voraussetzung in den Zylinder gelangen kann. Hier bietet die Fünfventil-Technik entscheidende Vorteile: Mit fünf Ventilen pro Zylinder können Motoren besser und schneller "beatmet" werden. Daraus resultieren Drehmoment- und Leistungssteigerung. Zudem werden Verbrauch und Emissionen günstig beeinflusst.

 

Audi baute als erster Automobilhersteller Fünfventilmotoren in Großserie. Zur Herstellung gehören große Erfahrung in der Gießtechnik der Zylinderköpfe und eine sehr raumsparende Konstruktion der Ventil-Betätigung."

 

Som andre allerede har svart her, er det for å få raskere og bedre fylling av sylindrene, og dermed høyere dreiemoment og effekt. Forbruk og utslipp påvirkes også gunstig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.