S4 C4, Kvifor forskjellige dempere mellom V8 og 2.2T?

Anbefalte innlegg

Kjøpte nye dempere framme til S4-en for eit par veker siden. Monroe Orginal.

I dag fikk eg vite (av en annen forhandler når eg bad om dempere bake) at eg nok har fått feil demper. Monroe har visst ikkje dempere til S4 med V8-er, men dei har til S4 2.2T.

 

Kva kan forskjellen vere? Dei passa perfekt, og ser heilt ut som dei som stod der orginalt. (all klakke-lyd forsvant samtidig :) )

 

Bør eg levere tilbake desse og helder bytte til Koni? Dei har demper til V8, men eg må over fra standard til sport, som da blir justerbare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det ikke noe med tyngden på motoren å gjøre d da? V8'en veier vel en del mer en 2.2'n?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke V8en er så mange kilo tyngre, pga at den har alu blokk.

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ikke noe særlig mer enn 10kg som skiller en komplett v8 med en komplett 2,2 20vt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ikke noe særlig mer enn 10kg som skiller en komplett v8 med en komplett 2,2 20vt
Eg har snappa opp 20kg via en annen tråd her på forumet, så det var derfor eg synest det er så rart. Hadde det vore 70-100kg kunne eg forstått det, men ikkje 10-20kg.

 

Nokon som kan sjekke om der er forskjell orginalt fra fabrikk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koni har akkurat samme delenummmer for S4/S6 2,2 og S4/S6 V8 så de bruker samme dempere uansett motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste jeg kunne tenke meg er grunnen er at s4 v8 og s4 2,2 har forskjellige fjørbein fram til 93. Men demperne er jo forsåvidt like, men uansett er det ikke noe fare å bruke de du har, kan sove trygt inatt du :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koni har akkurat samme delenummmer for S4/S6 2,2 og S4/S6 V8 så de bruker samme dempere uansett motor.
Takker!

 

Eneste jeg kunne tenke meg er grunnen er at s4 v8 og s4 2,2 har forskjellige fjørbein fram til 93. Men demperne er jo forsåvidt like, men uansett er det ikke noe fare å bruke de du har, kan sove trygt inatt du :P
Hmmm... eg trudde dei var like eg. Er der store forskjeller?

Eg har sovet godt eg, men eg kunne tenkt meg å brukt det mot butikken "XX" fordi eg har funnet ut at dei er over 80% dyrere enn Mekonomen på nøyaktig samme demperen. På Mekonomen fikk eg dempere bak, Monroe Reflex, til familiebilen vår (Chrysler Grand Voyager) til 599,- og "XX" skulle ha vel 1100,- for nøyaktig samme demperen. Eg betalte 1000,-stk for Monroe Orginal til S4-en hos "XX", mens hos Mekonomen var det runt 500,- pr stk for den samme demperen. Det er stor forskjell!!! : eek : ... og eg som trudde dei hadde fornuftige priser på "XX"... : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare det at s4 v8 ikke har ufo noe som s4 2,2 har, derfor er fjørbeina litt annerledes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare det at s4 v8 ikke har ufo noe som s4 2,2 har, derfor er fjørbeina litt annerledes
Takker! Da har eg lært noko i dag også. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere som har det, blir det brukt?

Mekonomen hadde justerbare Koni til en 12-1300,- stykket, så det blir nokre tusen ekstra i forhold til "vanlige". Er det verdt det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da burde du heller vurdere et coilover kit med en gang, eye candy racing har vel til s4 for rundt 8k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da burde du heller vurdere et coilover kit med en gang, eye candy racing har vel til s4 for rundt 8k

Beklager seint svar, men men....

Har vurdert desse, men Tüv papira gjelder berre opp til 169kW og det er for lite. :rolleye: 206kW står det i vognkortet mitt...

Vil biltilsynet henge seg opp i det trur dere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De henger seg opp i ALT.

 

Angående om det blir brukt lurer jeg på også. Ser rundt om at flere og flere kjøper justerbart. Men etter det jeg har skjønt må bilen ha 4 hjuls kontroll hver gang den blir justert. Er det virkelig vært det? Eller kjøper folk justerbart og stiller inn og aldri justerer bilen opp og ned? Rett og slett blir det justerbare brukt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja det kan jo hende. Ville egentlig tro det, men det spørs om han kontrolløren er såpass oppegåen at han legger merke til det. Ser sikkert at det står s4 og sier det er ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De henger seg opp i ALT.

 

Angående om det blir brukt lurer jeg på også. Ser rundt om at flere og flere kjøper justerbart. Men etter det jeg har skjønt må bilen ha 4 hjuls kontroll hver gang den blir justert. Er det virkelig vært det? Eller kjøper folk justerbart og stiller inn og aldri justerer bilen opp og ned? Rett og slett blir det justerbare brukt?

 

Du må jo ikke ha 4hjulskontroll hver gang bilen blir senket/hevet.

Et coiloverskit kan du i tilegg senke akkurat slik du vel (som regel). Er jo flere ganger jeg har senket bilen min 40mm og blitt skuffa etterpå. Etter mitt syn er det penest når man får hjulet litt innafor og det er ikke alltid så lett å vite hvor lave fjører man skal ha da. I tilegg får man det stivere med coilovers og man kan lettere bestille stivere/mykere/lengre/kortere fjører

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.