Bytte ventiltetninger på ABH 4,2 V8

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bytte ventiltetninger i dag, og har demontert topplokkene og løsnet kammene. Men, må jeg demontere fronten for å få løs kammene?

Noen tips til fremgangsmåte for denne jobben?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke mange som svarte her i kveld, nei...;)

Ettersom jeg kan se, må jeg gjøre hele jobben med reg reima av, for å få av kammene... Kan dette være riktig?

Alle inspill mottas med takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri byttet på den type motor men det er ikkje unaturligt at reime må av.

Er ivertfall sånn på dei eg har gjort det på. Men sett den først på tenings mrk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Dette tok av litt nå... Støtte på en del utfordringer, men nå er den ene toppen av, og den andre skal også vekk.

Men et spørsmål til kjennerne, skal det være kile på kamhjulene? Måtte ta hjulet av med avtrekker, da det står på kon, så da hjulet spratt av, forsvant en eventuell kile pokker i vold!

I etka står er det ikke bilde av noen kile, men det er jo kilespor der?

Ville vente litt med å ta av det andre hjulet for å se, men jeg må jo finne ut om den skal være der eller ikke før jeg monterer den toppen jeg holder på med.

Takker for inspill.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Dette tok av litt nå... Støtte på en del utfordringer, men nå er den ene toppen av, og den andre skal også vekk.

Men et spørsmål til kjennerne, skal det være kile på kamhjulene? Måtte ta hjulet av med avtrekker, da det står på kon, så da hjulet spratt av, forsvant en eventuell kile pokker i vold!

I etka står er det ikke bilde av noen kile, men det er jo kilespor der?

Ville vente litt med å ta av det andre hjulet for å se, men jeg må jo finne ut om den skal være der eller ikke før jeg monterer den toppen jeg holder på med.

Takker for inspill.

Eg hadde virkelig trudd at der må vere kile for å vere sikker på at hjulet ikkje sklir på akslingen. No har eg ikkje gjort denne jobben på denne motortypen (enda :o ), men på L300 dieselen eg hadde var der i hvertfall kile.

Skift tetteringen på kamakslingane samtidig no da. Hos meg lekker desse. Eg har kjøpt nye hos møller (87kr for begge to) men har ikkje fått bytta dei enda. Blir om ikkje så lenge....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg hadde virkelig trudd at der må vere kile for å vere sikker på at hjulet ikkje sklir på akslingen. No har eg ikkje gjort denne jobben på denne motortypen (enda :o ), men på L300 dieselen eg hadde var der i hvertfall kile.

Skift tetteringen på kamakslingane samtidig no da. Hos meg lekker desse. Eg har kjøpt nye hos møller (87kr for begge to) men har ikkje fått bytta dei enda. Blir om ikkje så lenge....

Tok av den andre toppen i kveld, og på kammen der var det ikke kilespor, så da tror jeg ikke det skal være kile på den andre heller.:confused: Er jo kon da.

Har ikke lekkasje på tetteringene, men sikkert ikke dumt å bytte dem likevel. Må se om jeg får tak i dem før montering.

Du har ikke tilfeldigvis momentet til kammene og hjula vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har overhalt en 4,2 V8 for en del år tilbake, og mener betsemt at det kun er kon på kamakseldrevene. Merket for toppunkt mener jeg ligger i bakkant av kammene mot torpedovegg.

Ring din lokale audi forhandler for av/bekreftelse. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok av den andre toppen i kveld, og på kammen der var det ikke kilespor, så da tror jeg ikke det skal være kile på den andre heller.:confused: Er jo kon da.

Ser at dette blir bekrefta av andre her, så da stemmer det nok. Eg synest dette høyrest rart ut likevel.

Har ikke lekkasje på tetteringene, men sikkert ikke dumt å bytte dem likevel. Må se om jeg får tak i dem før montering.

Eg har fått desse nye tetningane i posten, men eg er i tvil om eg har fått riktig. Eg har fått to silicon pakninger med indre/ ytre diameter på ca 55/63mm. Synest desse såg store ut, da eg forventa meg to simmerringar på ca 20-25mm som passer på kammane. Siden du nettopp har demontert dette, får du desse til å passe nokon plass?

09022007473small.jpg

Edit: kl:13:00

Svarer meg sjølv. Ringte Møller ålesund, og eg har fått feil. Desse ringane skal sitte mellom toppane og dekselet bak reg. reima. Nye simmerringar har dei på lager, så det blir "byatur" på meg i dag.

Du har ikke tilfeldigvis momentet til kammene og hjula vel?

Tannhjulet som sitter på kamakslingen skal teitast med 45Nm i følge eit autohidden skjema eg har for tannreim bytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun kon på kamakseldrevene ja. Egentlig skal man bruke et låseverktøy på hver topp som man skrur inn der fordelerne sitter for å låse kammene på nullpunkt når man monterer sammen igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen!

Kristian, det er riktig at de blå ringene er på baksiden av dekselet, ja.

Broren min fikk i dag fakset over alle momentene jeg trenger fra en han kjenner, så det er bra.

Jeg fant merket på fordeleren og merket på veivhjulet, og det er vel 0 punkt på sylinder 1, ikke sant?

Så er det også 0 merker på de 4 tannhjulene som sitter på kammene mot fordelerne. Med alle disse merkene på plass håpte jeg at det skulle stemme...: klø :

Hvis noen ser at jeg har misforstått noe her, så gi meg gjerne et tips, he he.

Når det gjelder sylinderveggene, så prøvde jeg å måle diagonalen med et måleinstrument, men det var veldig fort å lage riper i sylinderveggen, så jeg droppet det siden alt så greit ut ellers. Veggene var glatte og gråhvite, som sikkert er fargen på denne nikasilbehandlingen.

Har tatt av alle ventiler og pc hetter på den ene toppen, og det ser jo fint ut det meste, untatt oppå eksos ventilene, der var det mye sot som må pusses vekk.

Takk for bekreftelsen på at det ikke er kile på kamhjulene, det var jo rart at det var spor til dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleng ut nokre bilder da... kan vere morsomt å sjå.... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleng ut nokre bilder da... kan vere morsomt å sjå.... :)

Tok noe bilder i dag.

dsc01616-web.jpg

dsc01615-web.jpg

dsc01614-web.jpg

dsc01612-web.jpg

DSC01611-web.jpg

DSC01610-web.jpg

Tar sin tid detta her, he he;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok noe bilder i dag.

Tar sin tid detta her, he he;)

... tar sin tid, men det er jammen verdt det ;)

Har du funnet ut hvor oljen tar veien? Siden sylinderane er 100% i orden så må det vere en annen plass. Var ventiltetningane så dårlige at du trur det er der problemet var?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

... tar sin tid, men det er jammen verdt det ;)

Har du funnet ut hvor oljen tar veien? Siden sylinderane er 100% i orden så må det vere en annen plass. Var ventiltetningane så dårlige at du trur det er der problemet var?

Jeg kan ikke SE noe feil med sylindrene, men de kan jo være årsaken likevel...

Pc hettene så jo fine ut, kanskje litt slitt i toppen på gummien.

Det vi stusser litt på her, er at det lå endel olje oppå innsugsventilene.

Eksosventilene var temmelig nedsotede/kokset på ventilens overside, som du kan se på bildet, og forbrenningskammer og plugger bar preg av forbrent olje.

Pusset alle ventiler med roterende stålbørste, men ikke setene, de var så glatte og fine at jeg ikke gidder slipe dem.

Det var også hull i en ventilasjonsslange, men jeg vet ikke om det skaper noe krøll.

Da blir det å fortsette med jobben på Mandag kveld, så får vi se hvordan det går. (Håpe håpe...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke SE noe feil med sylindrene, men de kan jo være årsaken likevel...

Det vi stusser litt på her, er at det lå endel olje oppå innsugsventilene.

Eksosventilene var temmelig nedsotede/kokset på ventilens overside, som du kan se på bildet, og forbrenningskammer og plugger bar preg av forbrent olje.

Pusset alle ventiler med roterende stålbørste, men ikke setene, de var så glatte og fine at jeg ikke gidder slipe dem.

Selv om du ikke ser noe feil med sylindrene så kan jo stempelringene være slitt sånn at oljeforbruket er der.....har vel ikke vært helt uvanlig på disse motorene det: gråter :

Det finnes erfaringer rundt det med å fikse på bare toppene og ikke bunndelen på disse motorene som faktisk gir enda mer oljeforbruk etter fiksing av topper. Grunnen er at med "tettere" topper, altså bedre tettning mellom ventiler og seter, så blir det større vakum i motoren som fører til økt oljeforbruk pga slitte stempelringer.....til opplysning:)

Håper ikke du har pussa på anleggsflata på ventilene med stålbørste, da bør du i hvertfall sjekke at dem tetter ordentlig mot setene etterpå. Så lenge du ikke freser seter og sliper ventiler, sørg for å få ventilene tilbake på plassen sin igjen, best sjanse for god tettning da:)

Lykke til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om du ikke ser noe feil med sylindrene så kan jo stempelringene være slitt sånn at oljeforbruket er der.....har vel ikke vært helt uvanlig på disse motorene det: gråter :

Det finnes erfaringer rundt det med å fikse på bare toppene og ikke bunndelen på disse motorene som faktisk gir enda mer oljeforbruk etter fiksing av topper. Grunnen er at med "tettere" topper, altså bedre tettning mellom ventiler og seter, så blir det større vakum i motoren som fører til økt oljeforbruk pga slitte stempelringer.....til opplysning:)

Håper ikke du har pussa på anleggsflata på ventilene med stålbørste, da bør du i hvertfall sjekke at dem tetter ordentlig mot setene etterpå. Så lenge du ikke freser seter og sliper ventiler, sørg for å få ventilene tilbake på plassen sin igjen, best sjanse for god tettning da:)

Lykke til :)

Jeg har ikke pusset anleggsflatene på ventilene, nei. Og alle ventiler er lagt i merket pose, en og en, så de kommer tilbake på samme sted.

Jeg håper virkelig stempelringene er i orden, men det er jo ingen garanti. Må bare sette det sammen å prøve. Hva tror du om hullet i ventilasjonsslangen? Kan det lage noe trøbbel? Takk for info.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Da skjedde det som ikke skulle skje! Det ene kamhjulet løsnet fra kon under testing med starteren!: bh :

Bøyde innsugs ventiler ble da resultatet...: gråter :

Alt var satt opp på merker, oljet alt, og jeg testet med å snurre veiva en del runder manuelt først. Det gikk greit, om enn litt tungt. Men etter å ha kjørt starteren litt, løsnet altså det venstre kamhjulet fra kon på kamaksel.

Dette var en strek i regningen, men...: mad : Det er bare å begynne på nytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Da skjedde det som ikke skulle skje! Det ene kamhjulet løsnet fra kon under testing med starteren!: bh :

Bøyde innsugs ventiler ble da resultatet...: gråter :

Alt var satt opp på merker, oljet alt, og jeg testet med å snurre veiva en del runder manuelt først. Det gikk greit, om enn litt tungt. Men etter å ha kjørt starteren litt, løsnet altså det venstre kamhjulet fra kon på kamaksel.

Dette var en strek i regningen, men...: mad : Det er bare å begynne på nytt.

Nei, nei, nei!..... been there done that... nesten... Hos meg hoppa registerreima nokre hakk på en 2.5TD eg hadde, med knekte vipp-armer som resultat...

Bøyde du alle fire bare på starteren altså? Hadde tenkt meg at den kilte seg på første ventilen eg... :o

Men siden du veit at alle fire er bøyd, så har du vel fått demontert og inspisert allerede? Trudde ikkje man såg en slik skade uten å demontere toppen nemlig...

Får håpe der ikkje er for store skader på stempela og toppen no da...

Har du delemotor å plukke deler fra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, nei, nei!..... been there done that... nesten... Hos meg hoppa registerreima nokre hakk på en 2.5TD eg hadde, med knekte vipp-armer som resultat...

Bøyde du alle fire bare på starteren altså? Hadde tenkt meg at den kilte seg på første ventilen eg... :o

Men siden du veit at alle fire er bøyd, så har du vel fått demontert og inspisert allerede? Trudde ikkje man såg en slik skade uten å demontere toppen nemlig...

Får håpe der ikkje er for store skader på stempela og toppen no da...

Har du delemotor å plukke deler fra?

Har ikke fått demontert noe enda, men kan se at ventilene er bøyd gjennom innsugshullene. Har ikke noe delemotor desverre. Håper ikke det er mere som er ødelagt da.

Du har ikke noen ventiler å selge meg i tilfelle?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått demontert noe enda, men kan se at ventilene er bøyd gjennom innsugshullene. Har ikke noe delemotor desverre. Håper ikke det er mere som er ødelagt da.

Du har ikke noen ventiler å selge meg i tilfelle?

Du ser det inn gjennom dei hulla ja... det tenkte eg ikkje på.

Eg har en delemotor stående ja, men eg må av med desse kam-hjula eg og, så når eg høyrer korleis det kan gå veit eg ikkje om eg tørr å selge noko no... :o

Uten å male fanden på veggen... eg trur du trenger meir enn berre ventilane. Det skal en del kraft til for å bøye ventilane, så eg fryktar at både topp og stempel kan ha fått skader. Derfor trur eg du bør finne en delemotor å plukke deler fra. 1 topp, 4 ex-ventiler og 4 stempel fra møller trur eg blir rimelig dyrt...

På 2.5TD motoren eg hadde ras på, stod ventilane loddrett mot stempela, og da bøyde ikkje ventilane seg men vipp-armane knekte. Da var det berre å skifte desse uten å måtte røre hverken kam, eller topp. Så enkelt er det nok ikkje når ventilane står vinkla mot stempela.

Vi får håpe at du har vore heldig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å male fanden på veggen... eg trur du trenger meir enn berre ventilane. Det skal en del kraft til for å bøye ventilane, så eg fryktar at både topp og stempel kan ha fått skader. Derfor trur eg du bør finne en delemotor å plukke deler fra. 1 topp, 4 ex-ventiler og 4 stempel fra møller trur eg blir rimelig dyrt...

Kjekt å sjekke om alle stempla stikker like høyt etter at det har butta, men det pleier å gå bra:)

Tror at hvis du sjekker de delene som er nevnt over her hos Møller, så får du beskjed om at du er nødt til å kjøpe en hel motor.....slå den....i hvertfall for noen år siden så var det enten hel motor eller ingenting: dum : Kjempesmart på en motor med de problemene med oljeforbruk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder sylinderveggene, så prøvde jeg å måle diagonalen med et måleinstrument, men det var veldig fort å lage riper i sylinderveggen, så jeg droppet det siden alt så greit ut ellers. Veggene var glatte og gråhvite, som sikkert er fargen på denne nikasilbehandlingen.

Eller om det er pga at det ikke er nikasil, men aluseal i sylindrene. En slags guffe man har i sylindrene samtidig med honing for å på en måte "herde" sylindrene....:rolleye:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ser det inn gjennom dei hulla ja... det tenkte eg ikkje på.

Eg har en delemotor stående ja, men eg må av med desse kam-hjula eg og, så når eg høyrer korleis det kan gå veit eg ikkje om eg tørr å selge noko no... :o

På 2.5TD motoren eg hadde ras på, stod ventilane loddrett mot stempela, og da bøyde ikkje ventilane seg men vipp-armane knekte. Da var det berre å skifte desse uten å måtte røre hverken kam, eller topp. Så enkelt er det nok ikkje når ventilane står vinkla mot stempela.

Vi får håpe at du har vore heldig!

Ja, da fikk jeg av dritten igjen, og alle 8 innsugsventiler er bøyde. Men jeg kan ikke se at noe annet er ødelagt. Er bare noen småskader i stempeltoppene og i kompkammerene.

Fant ut at jeg hadde fått snudd kamakselholderne feil vei!: dum :

Det gjorde nok sitt til at kammene kilte seg, og kamhjulet løsnet under fart.

Det lønner seg altså å være veldig nøye når man monterer slikt i sammen, viser det seg.: rolleyes

Håper at styringene ikke ikke har fått seg en smell da. Kjøper nye ventiler og toppakning i morgen. Så må jeg nok få tak i nye topplokksbolter også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller om det er pga at det ikke er nikasil, men aluseal i sylindrene. En slags guffe man har i sylindrene samtidig med honing for å på en måte "herde" sylindrene....:rolleye:

Jasså? Ja, ikke vet jeg hva det er...;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper at styringene ikke ikke har fått seg en smell da. Kjøper nye ventiler og toppakning i morgen. Så må jeg nok få tak i nye topplokksbolter også.

Sjekk samtidig ventilsetene også, hender dem får seg en knekk når det butter. Og hvis du må bytte styringer, må du frese ventilseter også hvis det skal bli bra:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.