Bytte ventiltetninger på ABH 4,2 V8

Anbefalte innlegg

Jasså? Ja, ikke vet jeg hva det er...;)

Derfor jeg fortalte det, hehe:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å sjekke om alle stempla stikker like høyt etter at det har butta, men det pleier å gå bra:)

Ok... krysser fingrane for at du har rett...

 

Tror at hvis du sjekker de delene som er nevnt over her hos Møller, så får du beskjed om at du er nødt til å kjøpe en hel motor.....slå den....i hvertfall for noen år siden så var det enten hel motor eller ingenting: dum : Kjempesmart på en motor med de problemene med oljeforbruk...

 

Berre ein ting å seie... : bh : : bh : : bh : Skulle ikkje vore lov!

 

.... krysser fingrane for at du IKKJE har rett i dette.. :P

 

Edit: Nye innlegg har kommet til mens eg skreiv... Godt å høyre at skaden var begrensa til bare ventilane Harry!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk samtidig ventilsetene også, hender dem får seg en knekk når det butter. Og hvis du må bytte styringer, må du frese ventilseter også hvis det skal bli bra:)

 

Kan vel ikke sjekke styringene før jeg har nye ventiler å sette inn? For å se om de passer fint i setene?

 

Setene ser fine ut iallefall.

 

Kristian: Ja, det er sånn det ser ut, iallefall! Håper ikke jeg har misset noe feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel ikke sjekke styringene før jeg har nye ventiler å sette inn? For å se om de passer fint i setene?

 

Setene ser fine ut iallefall.

 

Neida, best å sjekke slitasjen i styringene opp mot nye ventiler. Og bytter du ikke styringer så passer mest sannsynlig de nye ventilene mot de gamle setene så lenge det ikke er veldig slitt.

 

Så lenge setene ser fine ut er det gode odds for at det går bra, men sjekk om ventilene er tette før du monterer på toppen igjen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.... krysser fingrane for at du IKKJE har rett i dette.. :P

 

Kan ikke noen ringe Møller å sjekke dette for moro skyld da? Så ser vi fort hvordan det er nå...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, best å sjekke slitasjen i styringene opp mot nye ventiler. Og bytter du ikke styringer så passer mest sannsynlig de nye ventilene mot de gamle setene så lenge det ikke er veldig slitt.

 

Så lenge setene ser fine ut er det gode odds for at det går bra, men sjekk om ventilene er tette før du monterer på toppen igjen:)

 

Jeg skal sjekke om det er tett før montering, ja.

 

MÅ jeg bytte strekkboltene etter dette tror du? Tok sjangsen på å bruke de samme sist, men nå har de jo vært brukt 2 ganger, så da er det vel best å kjøpe nye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke noen ringe Møller å sjekke dette for moro skyld da? Så ser vi fort hvordan det er nå...:)

 

hehe.... kunne vore fristande ja... dere får ta dere av den dere... : smil ::rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal sjekke om det er tett før montering, ja.

 

MÅ jeg bytte strekkboltene etter dette tror du? Tok sjangsen på å bruke de samme sist, men nå har de jo vært brukt 2 ganger, så da er det vel best å kjøpe nye?

 

Spør du meg så bytt dem, det koster så lite allikevel, med mindre du handler på Møller da: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør du meg så bytt dem, det koster så lite allikevel, med mindre du handler på Møller da: rolleyes

 

Tenker å kjøpe dem på NBS. Tror de koster 38,-Kr stk der.

 

På Møller koster de 54,-Kr stk, men de måtte bestilles.

 

Mekonomen kunne ikke skaffe dem før i slutten av neste mnd.: klø :

 

Men jeg bytter dem uansett da.

 

Hm, bestilte på Møller likevel, da får jeg dem i morra. NBS hadde en ukes levering på dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å sjekke om alle stempla stikker like høyt etter at det har butta, men det pleier å gå bra:)

Tror at hvis du sjekker de delene som er nevnt over her hos Møller, så får du beskjed om at du er nødt til å kjøpe en hel motor.....slå den....i hvertfall for noen år siden så var det enten hel motor eller ingenting: dum : Kjempesmart på en motor med de problemene med oljeforbruk...

 

Da må du tro om igjen. Får kjøpt topp, stempler og ventiler på møller hvis man vil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du tro om igjen. Får kjøpt topp, stempler og ventiler på møller hvis man vil...

 

Fint, da har dem skjerpa seg...:)

Men iflg Møller selv var det kun ett delenr som var å få for noen år siden, og det var komplett shortmotor, så det hadde ikke noe med å tro å gjøre, var info rett fra Møller:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!

 

Da var bilen på veien igjen, den går fint, men den ryker godt fra eksosen ennå.: mad :

 

Kanskje litt mindre blårøk enn før, mere grå. Men så får vi se om det har hjulpet på oljeforbruket da... Mere feilsøking må nok kanskje til...

 

Men, fikk et nytt problem, det kom en svak dunkelyd fra venstre kamhjul, og det viser seg at kamhjulsbolten er noe bøyd! (Har nok blitt bøyd pga avtrekkeren som ble brukt for å få av hjulet). Denne må da byttes, men Møller må selvsagt bestille bolten fra Tyskland.: bråk :

 

Er det noen på sørlandet som tilfeldigvis har en slik bolt liggende i garasjen, da jeg er sugen på å få det i orden litt kjapt? (M10x1x102 Sekskantbolt kombi. N 903 477 01).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite tips til en skikkelig lurefeil.

 

På min røyk det også veldig med grått/sort, og gikk ikke helt som den skulle.

 

Drev å feilsøkte lenge på det, trodde lambda var deffekte og alt det andre, men nei.

 

Ved en tilfeldighet tok jeg av vakumslangen til bensintrykkregulatoren mens motoren gikk, og jaggu meg så kom det bensin ut der, noe det ikke skal gjøre.

 

Byttet bensintrykkgegulatoren og alt var i orden.

 

Dette var en feil man ikke finner ved vanlig feilsøk, for jeg hadde jo hatt løs regulatoren x-antall ganger sammen med dysene, og da var det ikke antydning til bensin der, trodde tilslutt at feilen lå i dysene og skulle til å skaffe nye dyser. Så det var bare flaks at jeg dro løs den vakumslangen.

 

Sikkert ikke derfor din ryker grått, men man må bare se på alt tenkelig og utenkelige feilkilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite tips til en skikkelig lurefeil.

 

På min røyk det også veldig med grått/sort, og gikk ikke helt som den skulle.

 

Drev å feilsøkte lenge på det, trodde lambda var deffekte og alt det andre, men nei.

 

Ved en tilfeldighet tok jeg av vakumslangen til bensintrykkregulatoren mens motoren gikk, og jaggu meg så kom det bensin ut der, noe det ikke skal gjøre.

 

Byttet bensintrykkgegulatoren og alt var i orden.

 

Dette var en feil man ikke finner ved vanlig feilsøk, for jeg hadde jo hatt løs regulatoren x-antall ganger sammen med dysene, og da var det ikke antydning til bensin der, trodde tilslutt at feilen lå i dysene og skulle til å skaffe nye dyser. Så det var bare flaks at jeg dro løs den vakumslangen.

 

Sikkert ikke derfor din ryker grått, men man må bare se på alt tenkelig og utenkelige feilkilder.

 

Takk for inspill!:) Skal sjekke det du sier, men du sier grått/sort? Her er det mere lyst-grått, nærmest hvitt på tomgang, og litt blått ved pådrag. Dette kan jo være øye som ser da.. Motoren går også helt fint, ikke noe fusking.

 

Det virker iallefall som den ikke ryker så blått som den gjorde før bytte av ventiltetninger. Men fremdeles lukter det brent olje på tomgang. Merket du det på din?

 

Har en mistanke om at veivhus-åndingen til innsuget kan dra med seg olje. Dette begrunner jeg med at vi fant olje oppå innsugsventilene ved demontering. Kan det samles noe olje i bunnen av innsuget tro?

 

Den brukte jo perverst mye olje tidligere, men om det har hjulpet noe nå, det vet jeg ikke ennå.

 

Jeg er kanskje helt på jordet, men sjekker ut det jeg kan...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var kamhjulsbolten på plass. Vi kjøpte en bolt uten gjenger, og gjenget den opp selv.

 

Nytt problem: Motor går ikke så fint som først antatt. På lavt turtall vibrerer den, men fusker ikke. Ser også at tomgangs rpm har gått noe ned.

 

Tok en diagnose, og fikk denne feilen: 01252 Fuel injector for cylinder 4 (N33)

31 00 Open or short to ground

 

Hva menes med dette?

 

Jeg prøvde også å trekke ut en og en pluggledning, og på nr 8 var det ingen forskjell på motorlyden. Jeg byttet plugg og sjekket at det var gnist på den før jeg stappet den nedi, men likevel ingen forskjell i motorduren på nr 8.

 

 

Hva kan forårsake dette? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk pluggen på dysa...virker som det er dårlig kontakt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Nytt problem: Motor går ikke så fint som først antatt. På lavt turtall vibrerer den, men fusker ikke. Ser også at tomgangs rpm har gått noe ned.

 

Hvis det stemmer det du sier at du ikke merker noe forskjell når du drar ut sylinder nr 8 så ligger feilen der.

 

Tok en diagnose, og fikk denne feilen: 01252 Fuel injector for cylinder 4 (N33)

31 00 Open or short to ground

 

Hva menes med dette?

 

Det er mulig den har blitt kortsluttet en gang i tida, ikke noe farlig så lenge du får sletta den feilkoden, får du ikke det er det en kortslutning en plass.

 

Jeg prøvde også å trekke ut en og en pluggledning, og på nr 8 var det ingen forskjell på motorlyden. Jeg byttet plugg og sjekket at det var gnist på den før jeg stappet den nedi, men likevel ingen forskjell i motorduren på nr 8.

 

 

Hva kan forårsake dette? :confused:

 

Ta en komp-test, da vet du hvordan tilstanden av kompresjon er i allefall. Det er en god start for videre feilsøking.

 

Biltema har en som funka fint som faen for meg. Så kjøp den, kosta ikke allverden heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det stemmer det du sier at du ikke merker noe forskjell når du drar ut sylinder nr 8 så ligger feilen der.

 

 

 

Det er mulig den har blitt kortsluttet en gang i tida, ikke noe farlig så lenge du får sletta den feilkoden, får du ikke det er det en kortslutning en plass.

 

 

 

Ta en komp-test, da vet du hvordan tilstanden av kompresjon er i allefall. Det er en god start for videre feilsøking.

 

Biltema har en som funka fint som faen for meg. Så kjøp den, kosta ikke allverden heller.

 

Jeg hadde ikke den dyse feilen før jeg demonterte toppene. Jeg tok diagnose noen dager før vi begynte på jobben. Når jeg sletter feilen, kommer den tilbake når jeg slår tenning av og på.

 

Jeg har komp-tester, skal prøve den på syl 8.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!

 

Nå går den fint! Er temmelig sikker på at det var dårlig kontakt på dysa til sylinder 8. (men, hvorfor fikk jeg da feilmelding på nr 4?: klø : )

 

Målte komresjonen på syl 8 til 16 Bar!: eek :

 

Tok en test på sylinder 5, der fikk jeg 13 Bar, som jeg trodde var mer normalt.

 

Nå kommer det ingen feilmeldinger i vag-com, og motoren går som den skal.

 

Den ryker bra i eksosen ennå, så da er det altså ikke ventiltetningene som skaper blårøyken.

 

Nå skal det foretas litt testkjøring, he he.:rolleye:

 

Takk for hjelpen alle sammen!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Målte komresjonen på syl 8 til 16 Bar!: eek :

 

 

Det hadde jeg også på min, sånn skal det være. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!

 

Nå går den fint! Er temmelig sikker på at det var dårlig kontakt på dysa til sylinder 8. (men, hvorfor fikk jeg da feilmelding på nr 4?: klø : )

 

 

Det er vel fordi den ikke måler alle dysene individuelt, om du hadde hatt feil med dyse nr 1 så hadde du fått feilmelding på nr 4. Det betyr bare at det er feil med en av dysene, sjekk alle. Var sånn på min også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel fordi den ikke måler alle dysene individuelt, om du hadde hatt feil med dyse nr 1 så hadde du fått feilmelding på nr 4. Det betyr bare at det er feil med en av dysene, sjekk alle. Var sånn på min også.

 

Du har nok rett i det ja.;)

 

Det var også olje på pluggen på syl 8 da jeg tok den opp, så noe er det som mater olje til forbrenningen.

 

Jeg har lyst til å prøve å koble vekk ventilasjonen til innsuget, for å se om det blir noe forskjell da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok av den andre toppen i kveld, og på kammen der var det ikke kilespor, så da tror jeg ikke det skal være kile på den andre heller.:confused: Er jo kon da.

 

Har ikke lekkasje på tetteringene, men sikkert ikke dumt å bytte dem likevel. Må se om jeg får tak i dem før montering.

 

Du har ikke tilfeldigvis momentet til kammene og hjula vel?

 

Låner tråden din litt Harry....

 

Eg er no i ferd med å skifte desse simmerringane.

Korleis fikk du stilt inn igjen kammane mot drivhjulet når der ikkje er kile?

Ser at der ikkje er kile hos meg helder, så eg kvier meg litt for å åpne meir, men eg er jo nødt... : bh :

 

Er det berre å demontere?

Eg har stillt inn syl. 1 på TDC, noko meir eg må gjere?

 

(Håper på kjappe svar, da eg skruer bil så lenge guttungen sover.. :rolleye: har pappaperm :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner tråden din litt Harry....

 

Eg er no i ferd med å skifte desse simmerringane.

Korleis fikk du stilt inn igjen kammane mot drivhjulet når der ikkje er kile?

Ser at der ikkje er kile hos meg helder, så eg kvier meg litt for å åpne meir, men eg er jo nødt... : bh :

 

Er det berre å demontere?

Eg har stillt inn syl. 1 på TDC, noko meir eg må gjere?

 

(Håper på kjappe svar, da eg skruer bil så lenge guttungen sover.. :rolleye: har pappaperm :) )

 

Når veivhjulet står på 0 punkt på syl 1, kan du demontere. Du har jo merkene på fordelerne, og 0 merkene på de små kamhjulene når du skal stille inn igjen.

 

Du må ha reima stram fra veiva og opp til høyre kamhjul, sett forfra. Så må du stille inn venstre kamhjul etterpå + å stramme inn slakken.

 

Hadde sikkert vært kjekt med det låseverktøyet de bruker på fordelerne på verksteder, men det går uten også.;) De solgte ikke dette verktøyet på Møller, men du kan kanskje få låne dem?

 

Håper det ordner seg for deg. Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når veivhjulet står på 0 punkt på syl 1, kan du demontere. Du har jo merkene på fordelerne, og 0 merkene på de små kamhjulene når du skal stille inn igjen.

 

Du må ha reima stram fra veiva og opp til høyre kamhjul, sett forfra. Så må du stille inn venstre kamhjul etterpå + å stramme inn slakken.

 

Hadde sikkert vært kjekt med det låseverktøyet de bruker på fordelerne på verksteder, men det går uten også.;) De solgte ikke dette verktøyet på Møller, men du kan kanskje få låne dem?

 

Håper det ordner seg for deg. Lykke til.

Ser at dette blir problemer...

Når eg tar av tannreima da vrir venstre kammen (sett forfra) seg med-urs 10-15 grader. Har sjekka i sylinder 1 at den virkelig er på topp, og kammen stod rett.

Kva gjer eg feil? Det er jo ikkje mulig å få venstre kammen til å stå der den skal... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.