Skifte fjærer/dempere -91 S2

Anbefalte innlegg

Skal bytte ovennevnte deler. Hvordan gjøres dette greiest? Må fjærbeinet helt ut? Må i så fall drivaksel løsnes i "hjul" enden? 50/55 mm mutter som holder demper på plass i fjærbein, holder det med en stor rørtang for å løsne den, eller må det spesialverktøy til??

 

Er så lenge siden jeg gjorde noe tilsvarende ar det er greit med litt tips før jeg starter, tenkte jeg skulle spare meg for unødvendig bannskap og blodige knoker.. På forhånd takk forum ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hvordan fjærbeinet på S2-en er, men tror det er delt slik at du kan løsne støtdemper og fjær uten å måtte ta av drivakselen. Dette ser du når du tar av hjulet om det sitter to bolter nederst på hylsa der støtdemperen sitter. Rørtang fungerer fint til å løsne den store mutteren, denne skal uansett byttes med den som følger med de nye demperne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, er to bolter der ja, tenkte ikke på at jeg kan dele fjærbeinet der. Er det noe justering av hjulvinkler ifm disse boltene, eller går det sammen i kun en posisjon?

Er ikke med nye muttere med demperene mine, men de gamle kan vel forhåpentligvis brukes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at det ikke er noe justering der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Leif-Helge Kolstadløkken

Stemmer, er to bolter der ja, tenkte ikke på at jeg kan dele fjærbeinet der. Er det noe justering av hjulvinkler ifm disse boltene, eller går det sammen i kun en posisjon?

Er ikke med nye muttere med demperene mine, men de gamle kan vel forhåpentligvis brukes..

 

Skiftet tilsvarende på min for et par mnd'er siden.

 

Var gjort på fire timer, og da med masse trøbbel i starten.

 

Trenger ikke være redd for hjulvinkler, blir ikke påvirket, men du må jo allikevel inn for å ta en firehjulskontroll..hvis du skal senke vel og merke da.

 

Enkleste er å ta ut hele fjærbeinet, og kost på deg fire nye fjærbeinslager også, sitter faktisk dette bak også!?!?

 

Er bare to skruer i bunn av fjærbeinet, stabilisatorstag, styreledd, og mutter på toppen som holder fjærbeinet fast til dempertårn.

Må vel også ta vekk kalipperen..ihvertfall framme.

 

Skulle vel være alt for å kunne ta det ut

 

mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Pål Winberg

Mener å huske at det ikke er noe justering der.

 

Cambern kan bli helt på trynet . Den kan bli så feil at de ikke får til å rette det opp ved justering av styreledd og opphengskuler på 4 hjulskontroll.

Det beste er å merke av rundt boltene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om man tar av endeleddet der det går opp i fjærbeinet endrer det ikke camberen, men om man skrur av der endeleddet er skrudd på bærearmen vil det jo endre seg.

 

men som nevnt, så burde man jo uansett ta kontroll etter senking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Helge Gjerseth

om man tar av endeleddet der det går opp i fjærbeinet endrer det ikke camberen, men om man skrur av der endeleddet er skrudd på bærearmen vil det jo endre seg.

 

Høres nok litt vanskelig ut nå, men det er de to tverrgående boltene jeg snakker om. De som fester fjærbeinet i spindelen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Julie Tronsmo

Cambern kan bli helt på trynet . Den kan bli så feil at de ikke får til å rette det opp ved justering av styreledd og opphengskuler på 4 hjulskontroll.

Det beste er å merke av rundt boltene.

 

Var nå ikke noen form for justering der på min da..

Gikk og greit å få justert det på firehjulskontroll. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kåsa Høybø

Var nå ikke noen form for justering der på min da..

Gikk og greit å få justert det på firehjulskontroll. :)

 

Kan vel ikke kalle det justering, men hullene er såpass store at det blir justering av det alikevel. Sendte S2en min på 4 hjulskontroll til ei BMW sjappe. De er naturligvis ikke kjent med denne "justeringen" De fikk ikke til å justere bilen korrekt, camberen var langt utenfor tolleranse. Jeg skjønte jo selsagt hva som var feil. Løsnet de to skruene på hvert fjærbein , brøyt ut toppen av fjærbeinet, strammet til skruene og sendte bilen på 4 hjulskontroll, igjen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Julie Tronsmo

Sendte S2en min på 4 hjulskontroll til ei BMW sjappe.

Snakk om å banna i kjærka da! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Snakk om å banna i kjærka da! :P

 

Hmmm...

Syns det e greitt me Bmw å æ sjø....

Har nok hatt en 10-15 stykker av det mærke tænke æ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Julie: dette var vel ikke hos Tempe Auto? De justerte min, og det synes jeg ble bra.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Julie: dette var vel ikke hos Tempe Auto? De justerte min, og det synes jeg ble bra.

 

mvh

 

Det var ikke Tempe Auto som "justerte" feil nei. Det var som sagt ei BMW sjappe( tenkte å spare litt)

Jeg vet Tempe Auto kan og justere Audi Quattro. (Han justerte den forrige gang, før jeg byttet styreledd og dempere)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skrudd litt i dag, ble 1/2 ferdig. Dvs byttet dempere og fjærer foran. Kjører med svenske stuk :D til i morra.

Løsnet de 2 boltene på fjærbeinet (merket posisjon først). Var litt å "justere" camber på der så det ut til, så det var greit å ha merka opp. Den store mutteren som holder demperen fast var ikke så lett å ha med å gjøre, men overga seg etter drukning i CRC 5-56 over lang tid.

PS takk for svarene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.