#1 Skrevet Februar 4, 2007 Hei! Skiftet olje for en stund siden og etter det har jeg merket ventiltikking ved start av kald motor. Varer kun i 1-3 sekunder før det er over. Ser også at oljelampa blinker 1-2 ganger ved start. Såvidt jeg har forståt er dette fordi oljen er litt for tynn slik at oljen er litt treg med å komme opp til ventilløfterene. Er dette skadelig for motoren? Noe jeg kan gjøre med det annet enn å skifte olje? Jonas Heier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 4, 2007 http://www.qmi.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 4, 2007 Ved start av kald motor er oljen alltid for tykk. Driftstemperatur for olje i en normal motor er 100C. Tikker det ved start bør du bruke en olje som ikke tykner så mye når den blir kald (lavere første tall f.eks. 0W eller 5W). Tikker det etter f.eks. hardkjør på bane bør du bruke en olje som er tykkere ved 100C (høyere siste tall). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 4, 2007 Har du fylt mineralolje eller en billig delsyntetisk? I så fall, bytt til en helsyntetisk, og om problemet ikke blir borte da heller bør du vurdere å skifte ventilløftere. Bruk også bare originalt oljefilter eller tilsvarende med en ventil som hindrer oljen i å renne ut igjen når motoren er stoppet, mange billige filtre mangler denne slik at filteret må fylles opp hver gang motoren startes.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 1, 2007 må bare nevne det med oljefilter en gang til, muttra kjøpte en brukt golf 3 som det tikka litt i når ho starta opp.. jeg tenkte at her var det bare å bytte løftere.. men da jeg sku bytte olje fikk jeg se at det satt et feil filter dær. fikk på et org filter med ventil, og etter det så har den ikke tikka en gang ved oppstart. så dethar veldig stor betydning. men ikke minst bra olje og regelmessige oljeskift er og et must.. Mvh Trond 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 1, 2007 5'erne har også en enveisventil i oljegalleriet i blokka som hindrer oljen i å renne bort fra løfterne når motoren stanses. Hvis denne er dårlig vil det ofte tikke noen sekunder i det du starter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...