Audi 100 2.1 starter ikke når den er kald

Anbefalte innlegg

min nyinnkjøpte "til å fra jobb" bil, en 1984 mod audi 100 2.1 vil ikke starte når den er kald. dette sa han jeg kjøpte av, så jeg visste dette før jeg kjøpte. den må startes med startgass når den er kald

 

den går helt fint og starter fint når den er varm, eller lunken

 

 

før jeg begynner å feilsøke, så spør jeg her først, i tilfelle noen har vært borti det samme.. kan det være en sensor? bensinpumpe?

 

: hjelp :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøk å skru ut kaldstartdysa.. sitter høyt oppe.. har blå kontakt, tror jeg.

 

Sett så denne ned i en tom flaske, forsøk å starte. Se om det er kommet bensin i flaska.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan prøve det, noen andre tips?

 

motoren er forresten en 2144ccm motorkode WC

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar dette fra hukommelsen, men: Bakpå motoren sitter det en stor sensor med to ledninger. Det er denne som styrer kaldstartdysen. Motoren skal starte uten kaldstartdyse ned til noen minusgrader, men er det kaldt sånn det har vært nå blir det sannsynligvis litt verre.

 

Denne sensoren kan være gåen, og da går ikke kaldstartdysen på når motoren er kald og skal startes. Har den motorvarmer? I så fall burde den starte fint etter et par timer med motorvarmeren selv om denne sensoren evt. er defekt.

 

Selve kaldstartdysen ryker "aldri", men sensoren gjør det iblant..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den har motorvarmer, og han sa den starta når den hadde stått på.. prøvde å starte den dagen etter jeg kjøpte den (uten motorvarmer på), og det var såvidt antydning til tenning, men ikke store greiene.. den sensoren kan jeg se om jeg får målt/kjøpt ny, takk for tipset!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmkjøringsregulatoren kan jo også tenkes å rote til litt, den feter opp bensinblandingen ved kald motor og hvis den ikke fungerer vil du kanskje også få litt trøbbel med startingen.

Eyvind har rett med den termokontrolleren til kaldsstartdysa, og jeg mener å huske at den er dyr.

Hvis du får fatt i en Haynes-bok beskriver den litt måleprosedyrer både for termokontrolleren og varmkjøringsregulatoren på K-jet systemet. Samt endel annet nyttig på disse femmerne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, hvor sitter denne varmkjøringsregulatoren? hvordan ser den ut?

 

og går termokontrolleren til kaldsstartdysa. og den regulatoren om hverandre på 10v? uavhengig av motorkode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, hvor sitter denne varmkjøringsregulatoren? hvordan ser den ut?

 

og går termokontrolleren til kaldsstartdysa. og den regulatoren om hverandre på 10v? uavhengig av motorkode?

 

varmkjøringsregulatoren sitter på blokka på førersida, det er en kloss med to bensinslanger, en vakuumslange og en elektrisk tilkobling. Det er bare å følge de to bensinslangene som går fra bensinfordeleren, over toppen og ned langs blokka så ser du den.

Alle termokontrollerene går omhverandre på alle 10v R5'er. Unntaket er 2.3 (NF/NG/AAR) som har litt nyere motorstyring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om motoren går jevnt og svarer greit på gasspådrag etter at du har startet den med startgass er det 99% sannsynlig at denne regulatoren er helt fin..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar dette fra hukommelsen, men: Bakpå motoren sitter det en stor sensor med to ledninger. Det er denne som styrer kaldstartdysen. Motoren skal starte uten kaldstartdyse ned til noen minusgrader, men er det kaldt sånn det har vært nå blir det sannsynligvis litt verre.

 

 

 

Denne sensoren til kaldstartdysa med to ledninger, sitter den på topplokket på den siden vendt mot torpedoveggen?

 

Har lett etter en slik sensor på huggere rundt om, men alle 5'ere jeg har sett på har en sensor med 1 ledning på samme plassen. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være ganske stor og med to ledninger ja, den lille med en pol er til noe annet.. Som sagt er det heeelt fra hukommelsen, men jeg er rimelig sikker på at den sitter inn mot torpedoveggen ihvertfall på vanlig 2.2, altså KU/KV..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nemlig fått dratt av disse to ledningene på denne sensoren. Coupe'n starter greit men må holde liv i den v.h.a. gasspedalen de første sekundene. Satse på å bytte denne tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være ganske stor og med to ledninger ja, den lille med en pol er til noe annet.. Som sagt er det heeelt fra hukommelsen, men jeg er rimelig sikker på at den sitter inn mot torpedoveggen ihvertfall på vanlig 2.2, altså KU/KV..

 

Husker at det var slik på WC'en også. Er også enig med deg vedr. konklusjonen din vedr. varmkjøringsregulatoren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er den Termo kontakta bestilt. koster egentli 1200kr (!), men bestiller den via jobben, jeg får vw og audi deler til innkjøpspris, jobber med skoda ;) ,EN forhandler som hadde den, og den var på tilbud, altså den har ligget på lager i mer en 12mnd, så da fikk jeg den for 600kr :)

 

så da får vi se

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er den nye bryteren montert.. lot den stå over natta, har vært ned til -20 her inatt, og nå er det -14

 

bilen starta, men måtte dra den en liten stund på starteren.. får prøve mer senere, kan jo hende det bare var flaks, men jeg får håpe den starter igjen i kveld, og att Termo bryteren var problemet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.