HJELP! Turbotrykk Golf IV 1,9TDi...

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen gidder å lese dette og gi meg et godt svar...

Har et stort problem med turbotrykket på Golfen.

Det det begynnte med var at når jeg kjøpte bilen, var de variable skovlene i turboen fast. Dette medførte at motoren gikk i nødmodus pga. at det ble registrert for høyt turbotrykk.

Tok ut turboen og fikk løsnet dette, da ble det nye bedre. Har fungert bra i 2 uker nå siden dette ble utført.

Etter den jobben som ble utført, monterte jeg inn turbotrykksmåler for å holde ett øye med tyrbotrykket.

Som regel når jeg kjører og gir full gass, peaker turbotrykket på ca. 1,3 - 1,4 og detter så ned og stabiliserer seg på ca. 1,1...

Det som er nå er at periodisk peaker den på alt ifra 1,5 til 2,0 bar!!!!(: eek : ) Før den detter ned på ca.0,5 - 0,7...:confused:

Har også opplevd at den peaker på mellom 1,5 og 2,0 bar og blir liggende dær, etter en stund da går motoren i nødmodus igjen....: bh :

 

Hva kan dette være??

Kan det ha noe med skovlene igjen???

Eller magnetventilen (N75) eller hva den no enn heter???

 

Det skal sies at bilen er helt standart, ikke Chippet eller noe!!

 

Håper folk forstår dette og kan gi meg et godt svar...

Holder på å bli Gærn!!

 

Takker for alle svar!

 

MVH

Håvard Kaspersen - Mo I Rana

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan også legges til at det er snakk om en Golf IV 115HK pumpedyse...

Motorkode: AJM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Håper noen gidder å lese dette og gi meg et godt svar...

Har et stort problem med turbotrykket på Golfen.

Det det begynnte med var at når jeg kjøpte bilen, var de variable skovlene i turboen fast. Dette medførte at motoren gikk i nødmodus pga. at det ble registrert for høyt turbotrykk.

Tok ut turboen og fikk løsnet dette, da ble det nye bedre. Har fungert bra i 2 uker nå siden dette ble utført.

Etter den jobben som ble utført, monterte jeg inn turbotrykksmåler for å holde ett øye med tyrbotrykket.

Som regel når jeg kjører og gir full gass, peaker turbotrykket på ca. 1,3 - 1,4 og detter så ned og stabiliserer seg på ca. 1,1...

Det som er nå er at periodisk peaker den på alt ifra 1,5 til 2,0 bar!!!!(: eek : ) Før den detter ned på ca.0,5 - 0,7...:confused:

Har også opplevd at den peaker på mellom 1,5 og 2,0 bar og blir liggende dær, etter en stund da går motoren i nødmodus igjen....: bh :

 

Hva kan dette være??

Kan det ha noe med skovlene igjen???

Eller magnetventilen (N75) eller hva den no enn heter???

 

Det skal sies at bilen er helt standart, ikke Chippet eller noe!!

 

Håper folk forstår dette og kan gi meg et godt svar...

Holder på å bli Gærn!!

 

Takker for alle svar!

 

MVH

Håvard Kaspersen - Mo I Rana

 

Det er nok "skovlene" dine som henger, mest sannsynlig. Den skal gå opp mot peak på 2500mBar (eller 1,4 - 1,5 på din måler, ca) og deretter gå raskt ned igjen og stabilisere seg rundt 2,0 - 2,1 (eller ca 1 - 1,1 på din måler). Dersom den går mange sekunder på tall over dette vil den gå i limp mode.

 

At den peaker på 1,5 - 2,0 bar viser bare at turboen ikke klarer å dra "vanene" tilbake nok, og dermed øker trykket.

 

Jeg snakker nå om "full throttle run".

 

Det kan selvfølgelig også være N75, og helt sikker kan man ikke være før man har gjort endel logging samt evt. skifte N75, men i 7 av 10 tilfeller er det "vanene" som henger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, takker for det...!

 

Har jo som sagt nettopp (2 uker siden) hatt ute turboen og løsnet "vanene"...: bh :: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, takker for det...!

 

Har jo som sagt nettopp (2 uker siden) hatt ute turboen og løsnet "vanene"...: bh :: bråk :

 

Tja, min erfaring er vel at å løse vanene ikke er noen holdbar løsning. Årsaken er jo som oftest oppbygging av karbon rundt disse vanene og mekanikken til dem. Så eneste måten å løse problemet skikkelig på er ny turbo, evt. åpne den og rengjøre skikkelig. Dog, Garret har sagt at disse turboene IKKE skal åpnes på noen måte. Dem skal tilbake til dem, og blir der smelta og brukt som materiale til nye turboer. Så du får neppe noe turboverksted til å gjøre jobben (ei heller vil jeg si at det lønner seg).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det N75 ventil på TDI som på benin motorer?

 

Kan en da eventuelt bytte den med N75H ventil å få høyere trykk...? : rolleyes

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det N75 ventil på TDI som på benin motorer?

 

Kan en da eventuelt bytte den med N75H ventil å få høyere trykk...? : rolleyes

 

Mvh

 

Det er, som jeg skriver ovenfor, N75 ventil også på TDi ja. Og jeg må si du har ett glimrende forslag når du sier han bør bytte den mot en som gjør at du får høyere trykk. Da er man ihvertfall sikker på at problemet blir enda værre, og er man riktig heldig går hele motoren til helv....

 

Jeg synes det er SÅ tøft hver gang man får avtrykk etter stemplene i panseret, eller enda bedre, ser dem i bane rundt jupiter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er, som jeg skriver ovenfor, N75 ventil også på TDi ja. Og jeg må si du har ett glimrende forslag når du sier han bør bytte den mot en som gjør at du får høyere trykk. Da er man ihvertfall sikker på at problemet blir enda værre, og er man riktig heldig går hele motoren til helv....

 

Jeg synes det er SÅ tøft hver gang man får avtrykk etter stemplene i panseret, eller enda bedre, ser dem i bane rundt jupiter.

 

Nå mente jeg ikke at han skulle bytte FOR å få høyere trykk... men har lest at flere har fått tidligere og høyere trykk av å bytte... Så det hadde kanskje vært noe å prøve for meg....

 

MvH

 

Sorry Offtopic

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.