Feil med bakluke passat stv 2000

Anbefalte innlegg

Hei

Her dag så ville ikke bakluka åpne seg, selv om bilen er opplåst, så rikker ikke bakluka seg, for meg virker det som om noe kan ha brukket eller lignende..

Trykk knappen bak har ingen motstand, om bilen er låst eller ei, den har da sentrallås. Nøkkelen går bare halveis inn i låsen.

Noen som har peiling på hva dette kan være? Det var vel litt minus grader den dagen det skjedde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Her dag så ville ikke bakluka åpne seg, selv om bilen er opplåst, så rikker ikke bakluka seg, for meg virker det som om noe kan ha brukket eller lignende..

Trykk knappen bak har ingen motstand, om bilen er låst eller ei, den har da sentrallås. Nøkkelen går bare halveis inn i låsen.

Noen som har peiling på hva dette kan være? Det var vel litt minus grader den dagen det skjedde.

Har hatt inne ett par passater med dette problemet, og i alle de tilfellene jeg kan komme på har det vært mekanisk problem i selve låsen. Drit og korrosjon har lagt seg i hendelen som sitter innenfor gummikappen, slik at denne hendelen ikke spretter ut igjen.

Klønete forklart, men enkelt å fikse, og du skjønner hva problemet er når du åpner det. Det vanskeligste er å få av trekket på bakluka uten å ødelegge de klipsgreiene som holder det. Gjør det iallefall ikke i kalde omgivelser, da knekker det garantert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakluka igjen..

Jeg lurer på om det kan være sikring også som kan gjøre att luka er "låst" altså att sikringen har gått og dermed låst bakluka? Vet ikke om det har noe å si, men skilt lyset virket heller ikke på bakluka.

Bakluka står dønn fast. Vet noen hvilken sikring evt som er til bakluka? Bilen er tysk og det er "noen" år siden jeg hadde tysk på skolen :)

Frode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakluken min ville heller ikke gå opp, da var det microbryteren som var defekt. Prøv å bytt den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakluka igjen..

Jeg lurer på om det kan være sikring også som kan gjøre att luka er "låst" altså att sikringen har gått og dermed låst bakluka? Vet ikke om det har noe å si, men skilt lyset virket heller ikke på bakluka.

Bakluka står dønn fast. Vet noen hvilken sikring evt som er til bakluka? Bilen er tysk og det er "noen" år siden jeg hadde tysk på skolen :)

Frode

Har du hatt opp håndtaket og sjekket der slik jeg sa ?

Ikke skift mikrobrytere og annet uten å være sikker på at det er problemet. Det er mulig å kjøre diagnose og finne ut mere her. Bryterene har egne blokker i systemet og man vil her kunne se om ting fungerer elektronisk eller ei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Nei har ikke hatt av noe håndtak ennå. Tenker du da fra utsiden? Ser på innsiden er to stjerneskruer i hvert sitt "håndtak" på innsiden, hvis jeg skruer ut disse, vil da plastikk dekselet bak løsne?

Frode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Nei har ikke hatt av noe håndtak ennå. Tenker du da fra utsiden? Ser på innsiden er to stjerneskruer i hvert sitt "håndtak" på innsiden, hvis jeg skruer ut disse, vil da plastikk dekselet bak løsne?

Frode

Nei, det er fortsatt alle disse "idiotklipsene" som må løsnes. Men du skrur ut disse to skruene, og deretter må du starte å dra av dekselet klips for klips. Men gjør dette inne i varmen eller noe da. Å gjøre det i -5 grader fører GARANTERT til at du ødelegger dekselet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Takker for svar, men det går ann å få det av selv om bakluka er igjen (altså låst) den må ikke være åpen for å klare å få av dekselet?

Frode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Takker for svar, men det går ann å få det av selv om bakluka er igjen (altså låst) den må ikke være åpen for å klare å få av dekselet?

Frode

Det er nok vanskelig uten å åpne den (om det i det hele tatt går). Men hvorfor kan du ikke åpne den da ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Det er jo det som er problemet, luka er igjen, og "låst" får den ikke opp ser du :) Når jeg trykker inn knappen i luka bak, når bilen er opplåst, så skjer det ikke noe. Hvis jeg prøver nøkkelen direkte i låsen bak, så går nøkkelen bare halveis inn.

Derfor kan jeg da heller ikke få ut dekselet (?) Derfor jeg tidligere trodde att det kunne være sikring, siden også skilt lyset ikke virker

Frode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode, har vært borti samme selv.

Sjekk multikontakten bakom sidedekselet på venstre side bak. Du når denne om du klatrer inn i bagasjerommet og stikker handen inn gjennom den luka hvor varseltrekant og verktøy og sånt ligger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Det er jo det som er problemet, luka er igjen, og "låst" får den ikke opp ser du :) Når jeg trykker inn knappen i luka bak, når bilen er opplåst, så skjer det ikke noe. Hvis jeg prøver nøkkelen direkte i låsen bak, så går nøkkelen bare halveis inn.

Derfor kan jeg da heller ikke få ut dekselet (?) Derfor jeg tidligere trodde att det kunne være sikring, siden også skilt lyset ikke virker

Frode

Joda, jeg skjønte jo såpass, men du har jo fortsatt ett nøkkelhull og en nøkkel. At den bare går halvveis inn tyder nok på dritt og møkk i hullet. Forsøk med litt smørespray (WD40 eller lignende) og litt press på nøkkelen.

Det kan selvfølgelig være en kontakt eller noe som er ute slik at hele bakluka er ute av drift. Men jeg husker ikke hvordan systemet er på denne, hvor de forskjellige delene får strøm osv ifra. Jeg kunne vel sjekka for deg ved anledning om du mailer meg chassisnummeret på bildiagnose gmail com.

Men jeg har vært ute for endel ganger at det er selve håndtaket på disse. Når du trykker, er du SIKKER på at knappen gir etter ? (forutsatt at du har samme knapp som jeg tror du har da, dvs en gummilist du trykker på, og som kun gir etter 1-2 mm når du trykker på den). Den henger ikke i "inneposisjon" ? Evt. ikke går nok ut igjen til at mikrobryteren slipper ?

Pleier å være dette som er problemet ihvertfall, selv om det selvfølgelig ikke trenger å være feilen i ditt tilfelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Takker for tips, det skal jeg gjøre så fort kona kommer hjem med bilen :) Hun kjører den med ungene og jeg har golf 2 til jobb :) god deling det synes jeg.

Frode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.