#1 Skrevet Februar 5, 2007 Servopumpa har hatt en liten lekkasje helt siden jeg fikk bilen, men i dag forandret det seg. For i dag utviklet det seg brått til en stor lekkasje. Bremselampa blunket vennlig et øyeblikk, og så forsvant bremsene. Under panseret stod en tynn stråle med servoolje rett til værs. Tanken var på det nærmeste tom. Hipp hurra. Strålen kom fra et av de runde lokkene med et kryss på. Og da antar jeg at jeg har to muligheter: Det er vel en pakning under lokket som har revnet – en O-ring, kanskje? Det letteste er vel da å skru opp lokket og bytte pakningen – eller er det ikke så enkelt? Siden pumpa hadde en lekkasje, tok jeg en gang ei pumpe som så tørr og fin ut fra en huggebil. Dersom det beste er å ligge unna lokkene, kan jeg derfor bytte hele pumpa. Er det spesielle ting jeg i så fall bør være oppmerksom på? Takknemlig for råd og kommentarer! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 5, 2007 Det er så enkelt som en o-ring ja. Her er delenr:026 145 541 koster hele 35,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 5, 2007 Du kan enkelt bytte o-ringene under de lokkene, evt også bytte lokkene samtidig. Det er deler du får kjøpt på Møller. Alternativt kan du finne o-ringer som passer fra o-ringsjapper, men da må du være sikker på å få noen som tåler trykket og servooljen. Tror det er ei fjær under lokket, pass på denne så ikke lokket, fjær og hele affæren spretter vekk og gjemmer seg i nærmeste sluk. Bytte hele pumpa er en grei affære, ta hvilken som helst pumpe fra en 100 og montér. Husk å fylle pumpa med olje før du kolber til slangene, slik at pumpa ikke kjører "tørr" de første omdreiningene når du starter motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 5, 2007 Flott! Takk for raske og hjelpsomme svar! Tror jeg prøver å bare bytte O-ringen først (og evt. også lokket, dersom verkstedet anbefaler det). Men et spørsmål da: Det aktuelle lokket er det som ligger under røret fra banjo-koblinga på toppen av pumpa. Så jeg må løsne banjoen for å komme til. Må den da monteres med nye pakninger, eller kan jeg bare sette den på plass igjen med de opprinnelige delene? Det ser ikke ut til å være noen lekkasje akkurat der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 5, 2007 Flott! Takk for raske og hjelpsomme svar!Tror jeg prøver å bare bytte O-ringen først (og evt. også lokket, dersom verkstedet anbefaler det). Men et spørsmål da: Det aktuelle lokket er det som ligger under røret fra banjo-koblinga på toppen av pumpa. Så jeg må løsne banjoen for å komme til. Må den da monteres med nye pakninger, eller kan jeg bare sette den på plass igjen med de opprinnelige delene? Det ser ikke ut til å være noen lekkasje akkurat der. Banjokoblingen har kobber eller aluminiumsskiver som tetningsskiver, og disse kan bli formet etter ujevnheter i pumpa eller rør første gangen skruen trekkes til. Så det kan hende du ikke får det tett skikkelig ved å bruke opp gamle tetningsringer. De skivene koster så lite at det skader ikke å bestille med et par i samme slengen. Eller du kan prøve å se om det holder tett, tror ikke lekkasjen vil bli noe å snakke om uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 5, 2007 Anbefaler ikke å bytte bare o-ringen. Jeg prøvde dette, men fikk det aldri tett. O-ringen som følger med er hardere og tynnere enn det jeg klarte å få tak i, så den ble bare blåst ut. Når originaldelen er så billig, er det bedre å bytte hele hver gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 6, 2007 Har også vært gjennom dette en gang.. Kjøpte en O-ring på en bensinstasjon (eller var det rørlegger?) på mål. Dumt. Servo-olja sprutet oppunder panseret. Måtte kjøpe original-sett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 6, 2007 Har hatt kontakt med den lokale Audi-forhandleren nå, og de har både nye lokk og kobberpakninger til banjokoblingen på lager. Med litt flaks er jeg på veien igjen i kveld! Når jeg fyller opp tanken må jeg altså sørge for at pumpa er helt fylt med olje før den belastes. Er det beste å ta av drivreima og dra pumpa rundt for hånd noen tørninger? Eller kan jeg bare koble vekk ledningen til coilen og dra den rundt på startmotoren noen få sekunder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 6, 2007 Nå tror jeg jammen bilen er reparert. Håper det, for kona dro nettopp til svømmehallen med den... Hos forhandleren fikk jeg to lokk m/O-ringer (greit med ett i reserve), og to aluminiumspakninger til banjoen jeg måtte løsne. Vel, det viste seg jo etterhvert at til tross for spesifikasjonene jeg ga dem fikk jeg feil pakninger. Jeg blåste godt reint med trykkluft og løsnet banjoen sånn at jeg kom til det lokket som var utett. Skrudde lokket løs med en stor skrutrekker og fisket ut den frynsete O-ringen. Gjorde rein alle flater med Q-tips og smurte den nye O-ringen inn med olje. Tredde ringen over gjengene på lokket, og skrudde lokket på plass med så stor kraft jeg turde. Banjoen var ei utfordring, for den skal trekkes til med bare 15 Nm og momentnøkkelen min starter på 20. Jeg dro til "sånn passe", fylte opp med olje og startet motoren. Siden pumpa virket nokså full av olje, startet jeg opp direkte. Det viste seg fort at jeg hadde dratt til banjoen for forsiktig: Det sto en bred stråle oppover og bakover, så jeg fikk oljebehandlet motorrommet skikkelig. Kjekt, det. Jeg satte på momentnøkkelen og dro til sånn at strålen stoppet. Tørket opp det verste oljesølet, fylte opp oljetanken til maxmerket, kjørte ut av garasjen og lot motoren svive ei god stund. Oljenivået holdt seg stabilt på maxmerket. Suksess! Det er nesten mer arbeid å skrive om jobben enn det var å gjøre den. Hvis problemet virkelig er løst med dette, var det like lett som å reparere en 240. Og det er omtrent det peneste jeg kan si om en bil. Takk for alle vennlige tips og råd! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 2, 2007 Har en audi 100 med 10vt MC motor. Har lekasje på servopumpen på denne. Men er litt usikker på hvor det er, ser ut som det er en av boltene med kryss på. Men det er jo flere av disse. Finnes det et sett som man kan kjøpe med alle pakninger og ringer til banjokoblinegene, slik at jeg kan bytte alle på en gang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 2, 2007 Hadde samme problemet på en 100 jeg hadde, da fant Gumpens (VAG) ut at hele pumpa var skutt og måtte byttes (eu kontroll).. Selvfølgelig bare svada ettersom et o-ring sett til 49.90 gjorde susen. Ikke-merke verkstedet som tok etterkontroll på bilen var lettere sjokkert siden den lille lekkasjen jeg hadde på pumpa knapt nok skulle tilsi en 1-er feil på eu-en. Pussig at de heller ville selge meg ny pumpe til 5000,- enn noen pakninger til kanskje en 100 lapp... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 2, 2007 ..Og spør du etter bare bolten med pakning får du sannsynligvis beskjed om at det ikke eksisterer, det fikk iallefall jeg. Han mente jeg måtte kjøpe ny pumpe til 5000,- Dro innom forumet, fant delenummer som jeg skrev på en lapp, og la på disken på møller. Jaggu hadde han den alikevel, var tilogmed på lager.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...