#1 Skrevet Februar 7, 2007 Mener å huske at jeg leste i Max power for en stund siden at 1kilo letter felg tilsvarer 8 kilo lettere bil. Men virker ikke som det er så mange som tenker på lette felger når de kjøper nye... Noen som vet ca hvor mye OZ felgene er lettere enn andre felger? Eller noen andre felgtyper som er lette... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 7, 2007 lettere felg gir ikke mere effekt, men mange sier vekt er hester. kraften i bilen din er hvor mye vekt den klarer å flytte på kortest mulig tid. dvs= høy vekt er mye motstand. man får mange lette felger men må da gjerne betale dyrt for dem eller så går det utover kvalitet. OZ felger leveres i mange forskjellige typer og kvaliteter. hadde OZ superturismo på cossyn før.. var ikke no spesielt lettere disse. men du må og tenke på at det også er stor forskjell på dekkvekt også.. høyhastighets dekk som tåler nærmere 300km/t er MYE tyngre enn "vanlige" dekk.. dette pga stålkorden er mye kraftigere. Effekten din kan også gå tapt i høyere hastigheter pga dekket ovalisering. når dekket blir slynget rundt med store G-krefter. noe som fører til at dekker blir liggende som en "pølse" foran hjulet ditt og lager motstand. Pirelli var veldig svake på dette en periode. Men dyre dekk beregnet for høyere hastighet er denne minimalisert på.. går aldri ann å få dette 100% vekk.. ,men jo mindre jo bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 7, 2007 BBS har en del lette felger,har selv noen BBS RC som veier 9,1 kilo i 8,5x18. Har lest en test på nettet hvor de testet rundetider på en Ducati 996 med org alufelger kontra hel-karbon felger. Det utgjorde et par sekund i gjennomsnitt mindre rundetider med karbonfelgene. Mindre uavfjæret vekt er ikke noe dumt Mye bedre styrerespons osv osv......Men om det kan måles i noe effekt vet jeg ikke da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 7, 2007 At det ikke blir noe effekt i hk forstår jeg også, men jeg som fremstilte spørsmålet litt dumt. Tenkte mer på akselerasjon om dette er greit merkbart ved lettere felger? Noen som har noe personlig erfaring? Hvis det er som Max Power skriver så bør jo det være stor forskjell på lette felger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 7, 2007 Når det gjelder sykling sies det at roterende motstand er minst dobbelt så ille som annen vekt. Det er jo det samme som Mener å huske at jeg leste i Max power for en stund siden at 1kilo letter felg tilsvarer 8 kilo lettere bil sier. 1 (kilo) x 2 (dobbel vekt) x 4 (felger)= 8 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 7, 2007 det var dumt da.. hehe har jo 9.5x19" Amg felger til bilen min jeg nå.. veier sikkert 17 kg stk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...