noen med AAN motor her?, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

da har jeg kommet så langt i prosjektet mitt, att motoren kan startes opp (AAN motor i typ 85), MEN, jeg trenger å vite hvilken ledinger fra ECU som skal ha strøm. det jeg kunne gjort hvis jeg kjente en med S4/S6, er å ta av stikket til ECU, og deretter slå på tenning, og se med prøvelampe hvilke ledninger som får strøm..

 

men jeg kjenner ingen med slik motor, så hvis noen her hadde gjort det hadde jeg vært VEEELDIG takknemmelig! :)

 

Er ikke mange ledninger det er snakk om, men av 50 ledninger så blir det litt håpløst..

 

legger ved et bilde av kontakta, så det ikke skal bli noen misforståelser HVIS en her inne gidder å gjøre dette

 

hadde virkelig satt stor pris på det

 

20vconn.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke alt dette i hode nå men skal sjekke imorgen hvilke ledninger det er snakk om i bilen min.

det er 5 ledn som skal koples iallefall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke alt dette i hode nå men skal sjekke imorgen hvilke ledninger det er snakk om i bilen min.

det er 5 ledn som skal koples iallefall..

 

Kjempe fint!! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste finnes på den siden der det bildet ditt er tatt fra: :)http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vpin.html#s4mot

 

Se på denne siden.

 

Har nettopp vært med å montere en AAN S4 motor i en Audi 80.

 

pin - farge - info

18 - rød - +12Vdc til ECU, via 5A sikring

 

NB! husk at ECU'n styrer jordingen av endel elektronikk, som f.eks. dysene/N75/...

Så ECU'n må ha god jording, både ute på motoren og inne i bilen (der ECU'n står). Dette får å eliminere spenningfall, og dermed signalfeil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vpin.html

 

har denne oversikten ja, men jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg trenger å koble opp for att bilen skal fyre.. strøm og jord er greit, dysene skal også ha egen strøm utenom ECU.. men skulle visst akkurat hvilken de andre var.

 

og en ting til.. bestilte meg orginalt S6 bensinpumpe relee, men releet stemmer ikke med det på koblingskjemaet.. har koblingsskjema over S6, og en på jobben fikk se på releet, og fant koblingsskjema over A6 og A4, der var det samme relee som på S6 koblingskjemaet

 

på mitt er det 5 "utganger, og det står 87, 87a, 86, 30 og T, skal ECU kobles inn på T??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi brukte vanlige rele(er), til bensinpumpe/dyser/N75/...

Styrt via pin 3 fra ECU. Pin 3 gir jordingssignal når turtallet er over 25rpm, og tenningen er på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så dyser og magnet ventil skal være på samme relee? og ECU på styre det? det holder vel att de bare får strøm når motor går? og starter går da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener vi koblet slik;

 

12v alltid til pin 18 ECU, via 5A sikring.

 

Tenning på, 12v via tenning til;

- POWER, plus på Coil(er).

- pin 27 ECU (kontroll at tenning er på ?).

- POWER, til rele#1 & rele#2

- styrestrøm, til rele#1 & rele#2

 

Rele#1 & rele#2 får jording (styrestrøm) via pin 3 ECU.

 

Rele#1 gir, POWER til;

- Dyser

- pin 37 ECU (kontroll at dyser har spenning ?)

- MAF

- Magnetventil (N75)

- Tomgangs-magnetventil? (IAC, N71)

 

Rele#2 gir, POWER til;

- Bensinpumpe

 

Vi brukte originalt AAN ledningsnett.

Mulig jeg har glemt noe...men tror det meste skulle være med :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, takker. men en ting jeg ikke skjønner, eller mulig jeg misforstår

får jording (styrestrøm) via pin 3 ECU.

 

skal ikke releene jordes på vanlig måte? forklar litt nærmere..

 

jeg har koblet opp 4 releer (2 uttak per relee, helt standard releer) med sikringsboks. med tilsammen da 8 strømuttak (tok 8 for jeg visste ikke hvor mange ledinger det gjaldt) når jeg skrur på tenning er det strøm ut, samme hvis jeg vrir på starter (har også koblet opp eget start relee som slår over på alle ledninger slik att det blir strøm når starter går).. det holder å sette ledinger som skal ha strøm hit? og bare jorde ECU? eller ?

 

litt småforvirra : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, vi jordet releene via ECU pin 3.

Altså ikke på vanlig måte (vanligvis kobler man en leder til jord, 85 eller 86 hvis jeg husker korrekt).

 

Grunnen til dette er at bensinpume/dyser/... ikke skal ha spenning når tenningen er på og motoren ikke roterer, for å spare bensinpumpe/...

 

Mulig dette kan gjøres på en annen måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

idag fikk jeg start på bilen.. : rb :

 

men det gjenstår å koble opp bensinpumpe relee, kjøpte originalt S4/S6 relee, men skjønner ikke hvordan jeg skal koble det.. ettersom jeg har skjønt skal det være styrestrøm fra ecu pin 3 (jord) . noen som kan forklare ?

 

jævlig uklart, men får det ikke bedre.. det står fra venstre: 30 T 86 87a 87

Bilde000-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

86 kobles til pin 3 på ECU.

T kobles til +12v, f.eks. "tenning på" (husk at denne også skal gi +12v når starteren går).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant det ut selv igår ;) ,men takk

 

bilen starter som sagt, men den går bare på 3 eller 4(høres sånn ut. høres nesten ut som ei snekke når jeg ruser den) kan godt hende det er kondens, og att jeg må kjøre den litt, og få den varm. men det får jeg ikke gjort, må få tak i radiator først.. altså den står uten noe vann nå

 

men kan jeg ha koblet noe galt ved kontaktene til coiler? og sluttrinn? og ellers på de kontaktene rundt der? er vel 7 kontakter. andre kontakter? er også en kontakt som ikke sitter på, men finner ingen plass den skal(på bildet under) så også gummien hadde begynnt å flise seg opp så ledingen syntes på den ene bankesensoren.

 

tror jeg skal ha fått på alt som skal ha strøm fra ECU. men den grønne slangen fra ECU, hvor skal den?

 

noen tips??

 

denne (svarte kontakta) kommer ut fra samme "strømpe" som den hvite kontakta(den hvite er til vann sensor bak på motoren), men den svarte er litt lenger. noen som vet hvor denne skal?

Bilde001-red.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.