HJELP: Lukter brent olje inne i bilen

Anbefalte innlegg

Bilen har stått stille 1 uke og i dag så var det på tide å få kjørt litt. Når bilen ble varm så kom det lukt inne i bilen når den sto stille, lukten forsvant når bilen kjørte igjen.

 

Har nå kjørt noen mil, men fortsatt er lukten når den står stille.

 

Det er en 2.4q Tip A6 - 98 mod

Noen som vet hva som kan være feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje ikke til stor hjelp, men olje som har dryppet ned på eksos?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, regner nok at det er det.

Trenger mer å vite hvor evt. lekasjen kan komme fra.

Har sjekket men det er nesten umulig å se noe ovenfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være toppdekselpakningen(e) som lekker litt?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

evt oljeåndinga som har tetta seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

evt oljeåndinga som har tetta seg?

 

Jeg tror mest på denne. Kan eventuelt sjekke gummislangene til oljeåndinga.

 

Har en SAAB der denne slangen er sprekt og i den lukter det bensin/olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jo oljelukt inne i bilen også, hvis det har kommet olje i kjølevannet. Det går jo gjennom varmeregisteret i varmeapparatet. Var det på Audi'n til min bror. Toppakning var dårlig.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

evt oljeåndinga som har tetta seg?

 

Hvor sitter denne ?

 

Er dette noe som løsner av seg selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jo oljelukt inne i bilen også, hvis det har kommet olje i kjølevannet. Det går jo gjennom varmeregisteret i varmeapparatet. Var det på Audi'n til min bror. Toppakning var dårlig.......

 

Får sjekke kjølevannet i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jo oljelukt inne i bilen også, hvis det har kommet olje i kjølevannet. Det går jo gjennom varmeregisteret i varmeapparatet. Var det på Audi'n til min bror. Toppakning var dårlig.......

 

Men forurenset vann i varmeapparatregisteret gir ikke lukt, kjølesystemet er et lukket system. Skal det være årsak må det væære lekkasje i register/slanger i varmeapparatet. Men ifm defekt toppakning kan nok olje/bensin/diesel ha kommet ut av motoren og svidd seg på varm blokk, manifold eller lignende og deretter bli sugd inn gjennom vifte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror mer på toppdekselpakninger egentlig da dette er en typisk feil på V6 motorene, Bensin som diesel. På sidene under disse sitter manifoldene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg tatt en kjøre tur til.

1) det renner endel olje etter kjøre turen var gjort (15 min).

2) fikk av dekslet under å ser at det ligger en del olje på høyre side.

 

Det er vanskelig å se hva det kan være, men det kommer høyreside bak på motoren. Ser at det kommer 2 litt tykke rør ned som går frem til fronten. Disse røra er det mye olje på.

Regner med at disse røra har noen med olja til Tiptronic kassa?

 

Noen formeninger på hva det kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har vært borte i lekkasje fra koblingene til olje kjølleren som sitter bak motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikke lekk i røra til oljekjøller'n.

Ser ut som om lekasjen kommer fra toppakningen. Det er ingen olje i vannet så har vel vært "heldig" med at den kun blåser ut.

 

Er det stor jobb å skifte toppakningen på V6?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet topp dekselpakkningen i dag, men lukter fortsatt litt olje, men skal sjekke om den lekker så mye som sist. Pakningen hadde også en sprekk så det var nok her den største lekkasjen kom fra.

 

Oljeåndinga har kanskje en defekt slange, men er det noen som vet hvilken som pleier å å gå i stykker?

 

Er det vanlig å å rengjøre alle slangene til oljeåndingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har rengjort oljeåndingslangen nå og kan blåse i alle ender. Den var heller ikke mye dritt i den.

 

Er en liten følelse på at det er mye trykk i motoren siden pakkningene går som bare det, nå har det begynt på andre siden også.

 

Hvordan kan jeg teste/sjekke at det er unormalt høyt trykk i motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbake igjen :(

Etter at jeg skiftet toppdekselpakkning sist så var jeg ikke flink nok til å bruke tetningsmiddelet som fulgte med og vurdere å gjøre dette omigjen.

Spm. er om jeg må bytte pakkningen igjen eller skulle det gå bra å gå over med tetningsmiddelet uten å ødelegge pakningen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.