Ytelsesforskjell på 2.0 og 2.2

Anbefalte innlegg

Noen som har noen personlig erfaring med forskjellen i ytelse mellom 5-sylindret 2.0E og 2.2E? 115 og 136 hk.. Er det noe særlig forskjell, eller er det lite merkbart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Noen som har noen personlig erfaring med forskjellen i ytelse mellom 5-sylindret 2.0E og 2.2E? 115 og 136 hk.. Er det noe særlig forskjell, eller er det lite merkbart?

 

Det er noe forskjell, men ikke veldig mye... :)

 

Har hatt flere 2.2 litere og de går veldig bra.. (+en nydelig motorlyd)

 

Hadde nylig inne en 2.0E også, den var litt slappere... Men synes det gikk helt greit den også. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 84 80q med 2.0 5E for noen år siden, og en 2.2E i min nåværende quattro. Jeg kan dessverre ikke si noe om forskjellen fordi det er så mange år mellom jeg eide de to bilene. Er det ingen i klubben på dine kanter som har en 80/90q med 2.2E som du kan prøve da? Helst ikke en Type 89 da de er en del tyngre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sittet på i både 2.0 rekke5 og 2.2E i audi 100. Jeg syns derimot det var stor forskjell. 2litern går faktisk godt for bare å ha 115hk, mens 2.2E'en drar bedre på turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skrev, det var lang tid mellom de to bilene mine, så jeg vil anbefale Eyvind å låne en 90 med den motoren for å prøve.

 

Om dette er tanker rundt et evt motorbytte til en 2.2 5E i Syncroen, så vil jeg mene at det er mye arbeid for lite gevinst. Da må jo en 10VT være bedre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver fortsatt og lobbyerer for å få han huket på en mc motor Per.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen på min forgasser coupe gt på 1,9 med 115hk og 1020kg, og min nåværende coupe med 2,3 og 136hk, som veier 1170, er desverre ikke så stor som man skulle håpet. Men litt er det. Forskjellen ligger mest i dreiemoment, dvs at en eller to ekstra passasjerer var mye mer merkbart i gt'n. Og så er trekkviljen på lavt turtall vesentlig bedre på 2,3'n. På høyt turtall mener jeg forskjellen nesten er lik 0.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Planen er noe til Syncroen ja. Skal ha ut motor + girkasse uansett for å fikse opp litt i motorrommet, og det er lite fristende å sette inn den 2.0-motoren igjen da.

 

Når det gjelder turbo stopper det seg på den økonomiske delen, da jeg får en 2.2E i god stand for et par tusenlapper mens en 10v turbo i beste fall kommer på 7-8 lapper. En eldgammel motor med mekaniske løftere og greier er uaktuelt uansett..

 

Selvfølgelig er det mye som hadde vært morsommere enn en vanlig 2.2E, men det koster tilnærmet ingenting, det er fordelen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt (flere) Passat stv. med 1.9 115 hk (forgasser) , og Audi Coupe 2.2 (136hk) , og må si at jeg også synes forskjellen er nokså stor. Det er mye, mye mer bunndrag i 2.2en, mens 1.9/2.0 må ha (og liker bedre) turtall.

 

Jeg har også kjørt den 2.0 115hk som du har, og den synes jeg ikke gikk bedre enn 1.9 forgasser-utgaven. Faktisk føltes 2.0 slappere, så forskjellen til 2.2 er verdt arbeidet etter min mening.

 

Lyden er også forskjellig, mye mer (grom)lyd i 2.2ene, men det kjenner du vel til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Audun Mæland

Jeg har hatt (flere) Passat stv. med 1.9 115 hk (forgasser) ,

 

Jeg trodde 1.9 med forgasser bare hadde 90 hk jeg :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Jeg trodde 1.9 med forgasser bare hadde 90 hk jeg :confused:

 

1921 ccm, 115hk og 154 NM. Motorkode WN.

 

Gasseren ble visstnok også levert med 130 el 136 hk i tyskland, da som 2,2 og kun til audi 100 før 83. (bare noe jeg har hørt av onkler som hadde det som var av audi på 80-tallet).

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt riktig at Audi brukte flere motorer med 5 syl. og forgasser på slutten av 70/begynn. av 80-tallet, både 1.9, 2.0 og 2.2 liter.

 

På begynnelsen av 80-tallet lagde de både forgasser og innsprøytning om hverandre, og da het Passat/Audi 80/Coupe/100 med forgasser.... 5S og innsprøytning .... 5E.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Audun Mæland

(...)Lyden er også forskjellig, mye mer (grom)lyd i 2.2ene, men det kjenner du vel til.

Hmmm. 5'er lyden ble helt borte på bilen min etter at 2,3en kom i. Var utrolig mye mer 5'erlyd i 2.0en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd en A100 limo m/aut., dro godt den. Det sto en 2.2, men vet ikke om det var 136 eller 138hk.

Den jeg har nå er en 138hk m/manuell kasse. Blir overrasket hver gang jeg er ute å kjører hvor smidig og sterk den motoren er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.