#1 Skrevet Februar 7, 2007 http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1384580 Er denne svingningsdemperen virkelig SÅÅ dyr? Noen andre som har byttet denne? Jeg hadde antydning til denne kaklelyden som det refereres til i annonsen rett før jeg satt inn bilen for demontering, men jeg tenkte egentlig ikke noe mer på det.. og fant heller aldri noe svar på hvor det kom fra. Virkelig en stiv pris.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 8, 2007 Ja, ut i fra det jeg vet så er ikke denne prisen helt gal. Jeg måtte skifte svingningsdemperen på min S4 (AAN) -92. Møller skulle ha godt over kr 5000,- (husker ikke nøyaktig hvor mye over). Jeg fikk litt bakoversveis.. Det endte med at jeg kjøpte gjennom et annet firma/agent som skaffer alt av orginaldeler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 8, 2007 Hvilke symptomer hadde du på at denne var defekt da? Hvis denne kan kjøpes til en rimeligere penge må du gjerne dele det med meg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 8, 2007 Hva gjør denne svingningsdemperen og hva står den ifbm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 8, 2007 Hva gjør denne svingningsdemperen og hva står den ifbm? Det er det "hjulet" som sitter rundt den bolten på veiva(som sitter noe j...) hva den faktisk gjør er jeg ikke helt sikker på dessverre,men det kan sikkert andre svare på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 8, 2007 Hele hjulet som driver klima/servo/dynamo..javel kan det bli slitt altså.. ser ikke det for meg, men lærer stadig noe nytt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 8, 2007 Det sitter en gummi der som blir slitt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 8, 2007 På noen utgaver (bl.a min S4) kom generatoren også med en sånn demper, når den ble ødelagt fikk jeg en som var fast i stedet. Men det er mere som kan kakle foran der, jeg har byttet både lageret til vifta (er vel ikke der på RS2?) og strammeren uten å bli kvitt alt bråket, høres ut som at det kommer fra både A/C-pumpa og servoen i tillegg.. Blir grisestille uten reima på, i hvertfall! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 8, 2007 Hensikten med svingningsdemperen er, som navnet sier, å dempe svingninger. Veivakslingen blir utsatt for krefter på en slik måte at den kan svinge/vibrere. Disse svingningene er på ingen måte ideelle, og må begrenses/dempes mest mulig for å unngå skader på veiv, lager etc. Jeg oppdaget at svingningsdemperen vibrerte relativt kraftig, dvs at man tydelig så hvordan reimhjulet som går rundt den vibrerte fra side til side. Oppdager man dette bør man parkere bilen og skifte svingningsdemper slik at veivaksling ikke tar skade. Jeg kjøpte min gjennom ScanParts, et lite firma her i Trondheim. Når det gjelder kaklelyder fra kald motor, og spesielt i vinterhalvåret når det er kaldt, så har jeg på flere audi-modeller oppdaget at klimakompressoren er synderen. Jeg vet ikke hvorfor enda. Det høres iallefall ut som at det sitter en liten skapning med en liten hammer og slår på innsiden av kompressorhuset.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 9, 2007 http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1384580 Er denne svingningsdemperen virkelig SÅÅ dyr? Noen andre som har byttet denne? Jeg hadde antydning til denne kaklelyden som det refereres til i annonsen rett før jeg satt inn bilen for demontering, men jeg tenkte egentlig ikke noe mer på det.. og fant heller aldri noe svar på hvor det kom fra. Virkelig en stiv pris.. Prisen ser ikke ut til å være helt "vekk". Får du ulyder fra denne så er den i ferd med å dette av. Den består av 2 deler som er vulkanisert sammen med gummi i mellom. Den yttre delen er massivt stål og fungerer som en delvis motvekt til svinghjulet. Når disse bli gamle råtner gummien opp og den yttre delen blir løs, noe som kan vise seg som "kast" i hjulet når motoren går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 9, 2007 Prisen ser ikke ut til å være helt "vekk". Får du ulyder fra denne så er den i ferd med å dette av. Den består av 2 deler som er vulkanisert sammen med gummi i mellom. Den yttre delen er massivt stål og fungerer som en delvis motvekt til svinghjulet. Når disse bli gamle råtner gummien opp og den yttre delen blir løs, noe som kan vise seg som "kast" i hjulet når motoren går. Er det anbefalt å bytte denne til en ny hvis man skal oppgradere motoren til en god del mer effekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 9, 2007 Er det anbefalt å bytte denne til en ny hvis man skal oppgradere motoren til en god del mer effekt? Det har i utgangspunktet ingen hensikt med mindre den er defekt. Man kan se endel av gummien som ligger mellom de to metalldelene. Dersom man ser at denne gummien er i ferd med å smuldre opp og det har begynt å falle av biter ville jeg vurdert ett skifte. Er det kun sprekker i gummien ville jeg ikke gjort noe med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 9, 2007 Prisen ser ikke ut til å være helt "vekk". Får du ulyder fra denne så er den i ferd med å dette av. Den består av 2 deler som er vulkanisert sammen med gummi i mellom. Den yttre delen er massivt stål og fungerer som en delvis motvekt til svinghjulet. Når disse bli gamle råtner gummien opp og den yttre delen blir løs, noe som kan vise seg som "kast" i hjulet når motoren går. Neida,prisen er sikkert ikke helt "vekk" men syns det bare var mye penger for et "hjul". Er jo dyrere enn en felg.. Min ser helt fin ut etter nærmere sjekk så jeg bytter ikke min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 10, 2007 Neida,prisen er sikkert ikke helt "vekk" men syns det bare var mye penger for et "hjul". Er jo dyrere enn en felg.. Min ser helt fin ut etter nærmere sjekk så jeg bytter ikke min. Min så også fin ut, men den vibrerte likevel. Måtte skifte. Men dersom du ikke ser kast/vibrasjoner eller andre feilsymptomer er det ikke verdt å skifte den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...