Krise: bilen fusker og jeg skal vise den i morgen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kom akkurat til stavanger hvor jeg skal bo de neste 4mnd. Ca 10mil før, midt under en forbikjøring begynte bilen å fuske. Trodde først det hadde hoppet av en slange etter lmm, men det ser ikke slik ut. Den går på alle fem, men med en gang man gir mye gass så begynner den å fuske, får den ikke over 0,5bar og den bare smeller. Hva kan det være?

 

Evt er det noen i stavanger som har vag com og/eller en mulighet for å trykkteste?

 

Er litt krise for jeg har time på biltilsynet i morgen kl 10 og skal blandt annet måle co verdiene og de er ikke akkurat optimale nå :(

 

Bilen er en s2

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt luftmengdemåler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å koble vekk massemålern?

Eller gasspjeldsensor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei du. je har en audi 200 og hadde samme problemet. prøv å justere fordeler`n

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart at det skal skje at fordeleren vrir seg ved forbikjøring. Har ikke prøvd å koblet vekk noen av de nevnte, men jeg koblet av tomgansmotoren da den gikk å "fuska" på tomgang med den innkoblet.

 

Skal prøve å koble av noen av de nevnte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan noen av de nevnte forårsake fusk da? Er akkurat som om man har kluftlekkasje, har hoppet av noen slanger her før og det er akkurat som når det skjer. Har skrudd løs 2 slanger å sjekket dem, og de andre ser i allefall fine ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en slange som har hoppet av... trenger ikke være store greiene heller. Veit ikke helt hva du har gjort med motoren din, men det kan jo være noe slanger på innsuget som står i forbindelse med veivhusutluftningen eller noe, fikk lekkasje der engang selv. Sjekk også vakumslangen inn til ecu`en. Generellt vakumslanger og sånt kan skape mye styr. En ting til, biltilsynet i Stavanger er noen &%/)(/(=)( om jeg må få si det, bare så du er forbredt på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være fordeler. bilen min sto på tomgang å plutselig stoppa. da var det fordeler`n som hadde godt til helvete, etter je bytta den satte je den på uten å taime den og bare prøvde meg fram, da je fikk motoren til å gå fint så prøvde je den en tur og da fjuska den veldig mye, og da justerte je fordelern så den vart bra. skrudde til noe helt jævlig, her om dagen begynte den å fjuske igjen, da hadde fordelern vrid seg. lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk pluggkalbler og plugger. Det er der jeg tror feilen ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veivhuset kan man se bort ifra, for den går ikke tilbake til innsuget. Sjekka at ikke slangen til map sensoren har hoppet av i allefall.

 

Testa nå å koble ut spjeldsensor..ingen forskjell. Lmm kommer jeg ikke til uten å ta av lykt osv.

 

Fordeleren må tittes på, men det er så kjipt å stå ute uten noe spes verktøy. Typisk min uflaks.

 

Så biltilsynet i stvg er æsj altså? Skal dit å vise coilovers, men de kommer sikkert til å avskilte bilen pga 3" uten kat, helrøde usa baklys, ikke sideblinkers osv osv... må si jeg gruer meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk pluggkalbler og plugger. Det er der jeg tror feilen ligger.

 

Sjekka kablene visuelt, ta de av og på pluggene, sjekka at alle pluggene sitter skikkelig. Fordelerlokket er umulig å komme til på 3b motoren.

 

Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt nå, hadde det vært hjemme hvor jeg har absolut alt av verktøy deler osv hadde det ikke vært noe stess, men igjen typisk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner igjen den der følelsen, i sitt eget verksted er man sin egen herre og der fikser man det meste, men når man står langt unna så føles man litt hjelpesløs ut, og kjedelig at dette skjedde par timer før kontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka kablene visuelt, ta de av og på pluggene, sjekka at alle pluggene sitter skikkelig. Fordelerlokket er umulig å komme til på 3b motoren.

 

Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt nå, hadde det vært hjemme hvor jeg har absolut alt av verktøy deler osv hadde det ikke vært noe stess, men igjen typisk

 

Se om du ser noe "hvitt-lysegult" rundt enden av plugghetten eller andre steder på plugghetta, da er det i allefall der den slår over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fordeler er ikke umulig og komme til fordi je har nesten akkurat bytta fordeler på min 3b motor. veldig trangt, men det går. ;) trenger å bryte bort en plombe som sitter foran en 13mm muter, for å kjenne på den om den kan være løs. mulig ei tann som har ryki på fordelern inne i motorn. drevet mit hadde knekt på miten. det er plastik orginalt :( men den nye jeg satt inn var det stål

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei vet det ikke er umulig å komme til, men nesten. I allefall med kun en vanlig 13 fastnøkkel samtidig som man må stå med en mag lite i kjeften. Er nesten sikker på det ikke er fordeler, den er forresten nesten helt ny også. Bilen går gullendes fint på tomgang og på alle slags turtall bare man ikke får mer enn akkurat litt over 0 i vakum/bar.

 

Kan jo som sagt være slangen inn til hjernen, litt enklere på s4`n jeg hadde før da kunne man bare så på kjørecomputeren å se der om den registerte noe endring i trykk.

 

På meg virker det ut som det er en lekkasje, for den går liksom for fett, lmm tror det går mye luft igjennom og pøser på med bensin virker det ut som.

 

Noen som evt kan anbefale et verksted i stvg da? Er litt flaut å dra til verksted, men har ikke så mye valg egentlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du hører vel lett om det er lekasje, sett den i 3-4gir og gi på, lytt samtidig, du skal du høre temmelig lett om det er lekasje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke så lett å høre, hører jo at det suser, men det gjør det når det ikke er lekkasje også. Skulle bare hatt trykktester så kunne jge jo evt utelukket lekkasjer. Har ikke noe jeg kan bruke til å lage det heller. Har i allefall ta ut slangen fra turboen og sjekket denne for lekkasjer den har lekki før, den virka i allefall grei.

 

Men for å være systematisk:

 

Bilen går fint helt opp til turtallsperra hvis jeg ikke gir noe særlig gass..dvs holder meg under 0bar, den ville vel ikke gjøre det hvis tenninga var helt på jordet?

 

Spjeldsensor er det ikke

 

Hvis bilen går på tomgang og jeg plugger inn tomgangsensor er det nesten så den drukner.

 

Har prøvd å la hjernen stå uten strøm for å slette evt feilkoder.

 

tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke så lett å høre, hører jo at det suser, men det gjør det når det ikke er lekkasje også. Skulle bare hatt trykktester så kunne jge jo evt utelukket lekkasjer. Har ikke noe jeg kan bruke til å lage det heller. Har i allefall ta ut slangen fra turboen og sjekket denne for lekkasjer den har lekki før, den virka i allefall grei.

 

Sant nok, men du kjenner vel bilen din greit, og du hører da en fremmed blåselyd?

 

 

Men for å være systematisk:

 

Bilen går fint helt opp til turtallsperra hvis jeg ikke gir noe særlig gass..dvs holder meg under 0bar, den ville vel ikke gjøre det hvis tenninga var helt på jordet?

 

Glem at fordeleren er deffekt.

 

Spjeldsensor er det ikke

 

Nei, den er det heller ikke. Da hadde tomgangen vært unormal.

 

Hvis bilen går på tomgang og jeg plugger inn tomgangsensor er det nesten så den drukner.

 

Er det vedvarende? Eller er det bare akkurat når du dytter inn kontakten, den faller i tomgang men stabiliserer seg?

 

Har prøvd å la hjernen stå uten strøm for å slette evt feilkoder.

 

Dette hjelper ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er noe med pluggene/plugghettene.

 

Til nødhjelp kan du bruke elektro-teip til å snurre godt rundt plugghettene, det fikser overslag og det holder en stund.

 

Kjøp/finn noen nye plugger, om du ikke finner de rette pluggene kan du teste med noen som ligner på de pluggene du har. Da finner du i allefall ut om det er pluggene dine. Bensinstasjon har, kjøp de billigste pluggene dem har hvis dem ikke har de pluggene som skal være til motoren din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vedvarende dårlig tomgang med tomgangsmotor koblet inn ja.

 

Pluggene har ikke gått mer enn rundt 12tkm så har liten tro på det, men kan jo prøve. Heller evt mer mot pluggledningene da. Kunne ikke se noe som tyder på overslag heller. Skal prøve i morgen før jeg drar til biltilsynet og skru dem ut for å ta en titt på dem.

 

Må også nevne at jeg ikke bruker magnetventil og det da er tilfeldig at jeg ikke får mer enn 0,5 bar maks hvis jeg bare holder gassen inne selv om den smeller. (den går altså ikke i nødmodus)

 

Klart jeg kjenner jo bilen min, men er ikke så lett å høre om det evt er en blåselyd der med all smellinga bak og slik, men den oppfører seg akkurat som om en slange har ryki evt sprekt. Eneste slangen som er orginal er fra turboen og inn til ic og den har jeg sjekket, ja og den berømte slangen som går inn på spjeldhuset, den ser ikke sprekt ut men kan jo selvfølgelig være den også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vedvarende dårlig tomgang med tomgangsmotor koblet inn ja.

 

Tomgangsmotoren er det ikke, glem den. For hvis du ser hvordan den er koblet opp så er det ikke den. (Kan jo være lekasje, men da hadde du hørt det ved gasspådrag og med vindu nede)

 

Pluggene har ikke gått mer enn rundt 12tkm så har liten tro på det, men kan jo prøve. Heller evt mer mot pluggledningene da. Kunne ikke se noe som tyder på overslag heller. Skal prøve i morgen før jeg drar til biltilsynet og skru dem ut for å ta en titt på dem.

 

Jeg regner med det at du vet hvordan man tyder pluggene når du har skrudd dem ut. Er dem gyllen og fine er det jo ikke noe feil, men mest sannsynlig er dem litt sotet pga det er feil en plass.

 

Gi plugghettene dine en omgang med elektroteip uansett, da utelukker du noen feilkilder.

 

Må også nevne at jeg ikke bruker magnetventil og det da er tilfeldig at jeg ikke får mer enn 0,5 bar maks hvis jeg bare holder gassen inne selv om den smeller. (den går altså ikke i nødmodus)

 

Jeg er ikke sikker, men en S2 har vel uansett ikke noe nødprogram? Og er den gått i nødprogram er det vel bare å skru av tenningen og så starte den på ny.

 

Klart jeg kjenner jo bilen min, men er ikke så lett å høre om det evt er en blåselyd der med all smellinga bak og slik, men den oppfører seg akkurat som om en slange har ryki evt sprekt. Eneste slangen som er orginal er fra turboen og inn til ic og den har jeg sjekket, ja og den berømte slangen som går inn på spjeldhuset, den ser ikke sprekt ut men kan jo selvfølgelig være den også

 

Du hører temmelig lett lekasje da hvis du har litt peil på bil og motor og dens funskjonalitet, åpne en slangeklemme og lag en lekasje som du vet om, jeg skal love deg at du hører det hvis du vet hva du skal høre etter. (Tror de som ikke vet hva de skal høre etter det hører det også)

 

Kjenn på alle slangene da, let etter oljelekasje. Du vet jo hvordan det ser ut inne i en turboslange, masse oljesøl og klin. Dette kommer jo ut der det er lekasje, så det skal være greit å finne ut om det er lekasje da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk inntrykk av på tirsdag at motoren gikk FETT, har du nå kjørt 50mil med "normal" kjøring kan det være at de har takket for seg..

 

Skru ut plugga og ta en titt, det vil uansett fortelle mye om hva som skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det skal ikke være lett dette uff

 

Er ikke noe olje i slangene mine så det er ikke så lett å se etter det heller. Motoren min er tørr og fin.

 

Ja jeg har jo hørt det de andre gangene det har vært luftlekkasje så egentlig er det rart jeg ikke hører det nå.

 

3b har vel nødprogram den også så vidt jeg vet om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk inntrykk av på tirsdag at motoren gikk FETT, har du nå kjørt 50mil med "normal" kjøring kan det være at de har takket for seg..

 

Skru ut plugga og ta en titt, det vil uansett fortelle mye om hva som skjer.

 

 

Regner med pluggene uansett er sota og fæle slik den har blitt kjørt siden det skjedde. Ja bilen går fett, men det har den gjort nå et år uten noe problemer så rart hvis den plutselig skulle finne ut det nå og appåtil under en forbikjøring med full gass og ca 5000omdr i 3 gir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke 3b så godt, men feilene går jo ut på det samme.

 

Det sitter vel MAP-sensor på den motoren? (Manifoild air pressure sensor)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.